GVH: ötvenmilliós bírság a Tele2-nek
A közlemény szerint a társaság 2004 és 2005-ben úgy népszerűsítette szolgáltatásait, hogy nem tárgyilagosan hasonlította össze a versenytársak szolgáltatásaival.
A versenytanács indoklásában megállapította, hogy a Tele2 Magyarország nem rendelkezik hang továbbítására alkalmas hálózattal, s ily módon nem nyújt hozzáférési, hanem csak közvetítő szolgáltatást.
A hívásonkénti előválasztással nyújtott szolgáltatás igénybe vételéhez a fogyasztónak rendelkeznie kell egy vezetékes előfizetéssel, például a Magyar Telekom Rt. egyik díjcsomagjával, s egy 1502-es előhívószám alkalmazásával veheti igénybe a Tele2 szolgáltatását.
A versenyfelügyeleti eljárás tárgyát a cég két által kínált díjcsomagra, a "Tele2 Standard" és a "Tele2 Üzleti" csomagokra vonatkozó 2004. és 2005. évi tájékoztatási gyakorlata képezte, amelyet intenzív reklámozás keretében folytatott.
A TELE2 több reklámjában kínált a fogyasztóknak "ingyen" telefonálást, de nem fogadható el az "ingyenességre" történő utalás, ha a fogyasztót a telefonhívással kapcsolatban bármilyen módon ellenszolgáltatás terheli.
A versenytanács kifogásolta azt is, hogy a reklámok jelentős részében szerepelt a "nincs havi előfizetési díj" közlés, amely nem vette figyelembe azt a körülményt, hogy a fogyasztónak nemcsak magával a Tele2-vel, hanem az adott hozzáférési szolgáltatóval is jogviszonyban kell állnia, s ily módon elengedhetetlen, hogy a fogyasztó e szolgáltató részére havi előfizetési díjat fizessen.
A GVH megállapította azt is, hogy a fogyasztó a TELE2-nek kapcsolási díjat is köteles fizetni, amelyre azonban a reklámok nem hívták fel a figyelmet.
A bírság összegének megállapítását befolyásolták a reklámok megjelentetésével kapcsolatos költségek és az igen intenzív reklámkampánnyal elért fogyasztók széles köre, valamint, hogy egyes jogsértő reklámjait a vállalkozás a GVH fellépését megelőzően módosította, illetőleg egyes reklámok jogsértő jellegét maga sem vitatta.
Az MTI korábbi tájékoztatása szerint a T-Com 2005. szeptember 1-jén fordult beadvánnyal a GVH-hoz, mert véleménye szerint a Tele2 reklámjaiban számos alkalommal megsértette a versenytörvényt, mivel reklámjaiban több ízben is az jelenik meg, hogy az 1502 díjcsomag választása esetén az ügyfélnek nincs havidíj fizetési kötelezettsége.
Korábban, 2005. augusztus közepén a Tele2 fordult egyebek mellett a versenyhivatalhoz azért, mert szerinte a T-Com Favorit díjcsomag televíziós reklámja alkalmas az ügyfelek megtévesztésére.
A Tele2 MTI-hez eljuttatott közleménye szerint a társaság tudomásul veszi a GVH döntését, bár azzal nem ért egyet, és jogorvoslattal kíván élni a kiszabott bírság ellen, mert sem mértékét, sem alapját nem tartja jogosnak. Tájékoztatásuk szerint a versenytársaknál kedvezőbb áron kínálnak egyszerű, kényelmes és könnyen igénybe vehető szolgáltatásokat. Ezzel összhangban, meglévő és leendő ügyfelei érdekében a kommunikációban szintén a közérthetőségre törekszik a cég. A telekommunikációs cég a közlemény szerint különösen sajnálja, hogy a versenyhivatal elmarasztalta az ingyenes hétvégék egyes hirdetéseit is, mivel a Tele2 valóban semmilyen ellenszolgáltatást, sem elkötelezettséget nem kért e napokon a vezetékes hívásokért, ráadásul a regisztráció is ingyenes volt.
(MTI)