Ötödik sebesség és koncentrikus körök

A Fidesz-MPSZ és az MSZP is sokat vár aktivistáitól a kampány véghajrájában. A két nagy párt úgy látja: szervezettségük kielégítő.

Kampánykamionok, 3,2 millió programfüzet, hárommillió kampányújság a 176 képviselőjelölt népszerűsítésére, egymillió szórólap, 2600 óriásplakát (nagyrészt Orbán Viktorral) és a totális mozgósítás jegyében 400 ezer aktivista országszerte a köztereken, az utcákon - a választások előtt két héttel a Fidesz ötödik sebességbe kapcsol.

Az ellenzéki párt tanult a 2002-es vereség hibáiból: most már hetekkel április 9-e, tehát már az első forduló előtt megindul a Fidesz-offenzíva, amelynek egyik fő elemét már érezni lehetett a Fidesz vasárnapi kongresszusán is, ahol Orbán Viktor keményen bírálta riválisát, Gyurcsány Ferencet.

Tegnap a Hősök terén felvonuló Fidesz-kamion előtt Rogán Antal és Deutsch-Für Tamás tudatta: startol a Hajrá, Magyarország! kampánya. A Fidesz elnöke, Mikola István és Schmitt Pál országjáró körútra indulnak, hogy 130 településen találkozzanak a választókkal. Mindez kilométerekben: Orbán Viktor 4474 kilométert utazik és összesen 55 településen fordul meg, Mikola négyezer kilométert tesz meg a körút során és 51 településre látogat el, Schmitt Pál pedig 2338 kilométert utazik és 24 településen kampányol.

A Fidesz a kampánykörutat ünnepi készülődésnek, a választást pedig a demokrácia ünnepének tekinti. Deutsch-Für Tamás szerint mindazoktól, akik ezt riogatásnak vagy ijesztgetésnek érzik, távol áll a demokratikus gondolkozás. (A Hősök terén elhangzott, hogy az Orbán Viktort kísérő kamionok egyikét az autópálya-rendőrség "vegzálta". A Fidesz felszólította a hatóságokat, fölöslegesen ne zavarják se a Fidesz, se más párt kampányát.)

A fideszes totális mozgósítás azonban csak a választások előtti napokban veszi kezdetét. Az aktivisták ekkor viszik el a választóknak Orbán személyes levelét, s keresik fel a szimpatizánsokat, előre megadott listák alapján. Úgy tudni, az aktivisták mindenkit legalább háromszor fölkeresnek, az e célra kapott mobiltelefonon kétóránként kell majd jelentést tenniük a központnak. Az egyik aktivista lapunknak azt mondta: a párt a szervezettség terén "most jól áll, talán jobban is, mint a szocialisták".

Kérdés, hogy valóban így van-e. Készülődnek ugyanis a szocialisták is. Az ő taktikájuk szintén ésszerű, hiszen két alapelvet követ: 1. az emberek annak hisznek, akinek - látszólag - semmi érdeke nem fűződik ahhoz, hogy rávegye őket egy döntés meghozatalára. 2. a meggyőzés folyamatában a személyes kapcsolat és érintettség sokkal többet nyom a latban, mint bármilyen hiteles statisztika.

A szocialisták e két tétel alapján mozgósítnak az utolsó két hétben - méghozzá koncentrikus körökben, belülről kifelé haladva. E szerint a belső kemény magot az egyéni képviselőjelölteknek kell lendületbe hozniuk: mindegyiküknek fel kell hívnia a választókörzetében található kisközösségek százötven-kétszáz, meghatározó személyiségét (állatorvos, önkormányzati képviselő, kocsmáros stb.). E csoport az MSZP reményei szerint sikerrel állítja környezetét a szocialisták pártjára.

A második - immár jóval tágabb - kör azoké az elkötelezett baloldali szimpatizánsoké, akik a különböző akciók során a párt rendelkezésére bocsátották elérhetőségüket. Nekik személyre szóló, meleg hangú levelet postáznak, amelyben Gyurcsány Ferenc miniszterelnök arra buzdít: győzzék meg ismerőseiket és barátaikat. (Ezt erősíti meg a helyi jelölt és a kormányfő közös, minden háztartásba eljuttatott szórólapja, amely a lokális célokat, lehetőségeket taglalja.)

A harmadik, a legszélesebb kör már nehezebben behatárolható: a szocialista aktivisták oda látogatnak el újra, ahol emlékezetük szerint az elmúlt hetekben "szívesen fogadták" őket. Ezekkel az emberekkel 10-15 percet beszélgetnek majd az ország állapotáról, jövőjéről.

Ha minden az MSZP tervei szerint alakul, akkor e hármas mozgósítási szisztéma segítségével szinte minden szimpatizáns és bizonytalan elérhető. A mozgósítási akciót a Gyurcsány Ferencre építő reklámkampány fogja majd keretbe. Az eddigi "Igen!"-nél jóval szuggesztívebb üzenetekkel biztatja szavazásra a választókat az új miniszterelnöki plakát, illetve Gyurcsány csütörtöktől egy rövid kampányfilmben summázza kormánya eredményeit és vázolja föl az általa kívánatosnak tartott jövőképet.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.