Az összetartó társadalomért
Fel kell törni azt a szellemi gettót, amely ma érezhető romaügyben. Ugyanolyan háttérrel, kellő támogatással a cigányok ugyanolyan eredményeket képesek elérni, mint bárki más - ez volt az egyik eszmei üzenete a Program ÖT (Program az Összetartó Társadalom Megteremtéséért) tapasztalatait összegző konferenciának.
A 2004 áprilisában indított programot az Aegis Media Hungary vezette konzorcium az európai uniós (PHARE) 85 százalékos, valamint az Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium 15 százalékos társfinanszírozásából valósította meg. A Program ÖT célja az volt, hogy pozitív képet alakítson ki a cigányokról - ezen belül szokásaikról, hagyományaikról, értékeikről, közös történelmünkről -, bízva abban, hogy mindez a társadalmi összetartozás és a tolerancia erősödéséhez, a diszkrimináció csökkenéséhez vezet.
A program azt akarta elérni, hogy a kampány végére a magyar társadalom úgynevezett semleges beállítódással jellemezhető tagjai - akik (még) nem fogadják el, de nem is utasítják el a romákat - minél nagyobb arányban tartozzanak a romákat elfogadók, a velük kapcsolatos előítéleteket és a sztereotípiákat elutasítók közé.
A program kommunikációs stratégiája több hullámban valósult meg. A kampány első hullámában (2004. november- december) a diszkrimináció és az esélyegyenlőtlenség meglétére hívták fel a figyelmet a romákkal kapcsolatban. A kampány tényeken, megdöbbentő statisztikai adatokon alapult, amelyek érzelmi reakciókat is kiváltottak, elősegítve a romák megértését és a velük való együttérzést (tévéreklám: gyermekek futóversenye, plakátok: rosszcsontok, játszótársak, tejtestvérek, munkatársak). A kampány második hulláma (2005. május) a roma identitás vállalásának nehézségeire, a munkahelyi diszkrimináció meglétére helyezte a hangsúlyt, folytatva, tovább erősítve és konkretizálva az első hullám üzenetét. A kampány harmadik hulláma (2005. június-július és szeptember) az első két kampány üzeneteit összegezte: egy összetartó társadalom mindenki számára erősebb, jobb, élhetőbb.
A médiakampány mellett a sajtó - és a sajtón keresztül a közvélemény - számára folyamatosan biztosított programok is a romák nagyobb elfogadására irányultak. A felnőtt magyar népesség körében végzett kutatás eredményei azt mutatták: a válaszadók mintegy kétharmada találkozott valahol a romákkal kapcsolatos társadalmi hirdetéssel. A többséget a hirdetések tartalma elgondolkodtatta a romák helyzetéről. A kampány hatására növekedett a cigányokat elfogadók aránya.