Real-PR- közvélemény-kutatás: reális mintavétel?

Kétpárti parlamentet és ötszázalékos Fidesz-előnyt jelez az a közvélemény-kutatás, amelyről a Magyar Nemzet szombati számában számolt be. Az adatfelvételt a Hír TV megbízásából egy országosan eddig kevéssé ismert cég, a Real-PR 93 Piac- és Közvélemény-kutató Kft. végezte "egy itthon még egyedülálló, de nemzetközileg már ismert módszerrel". Ennek lényege, hogy véletlenszerűen tárcsáznak telefonokat, a megkérdezett pedig gombnyomással válaszol a választásokkal kapcsolatos kérdésre, megadva nemét és az életkorát. A cikk szerint 403 698 választópolgárt értek el ezzel a módszerrel, ami így megbízhatóbb, mint a pár ezres, kismintás vizsgálatok.

A kutatás eredménye szerint a biztos szavazó pártot választók körében a Fidesz támogatottsága 45,5, míg az MSZP-é 40,2 százalék. Az SZDSZ-re voksolna a megkérdezettek 4,6 százaléka, az MDF-re 2,9 százalék, az egyéb pártok együttes támogatottsága 6,8 százalék.

Ez lényegesen eltér a Medián múlt héten közzétett mérésétől, amely szerint az MSZP - hibahatáron belül - előzött. A biztos szavazóknál a pártok támogatottsága náluk a következő: MSZP 40, Fidesz 39, SZDSZ 6, MDF 3 százalék, a parlamenten kívüli pártok együttvéve kétszázaléknyi szavazatra számíthatnak. Ez a felmérés háromezres minta alapján készült.

Hann Endre, a Medián igazgatója lapunknak azt mondta: a nagy minta nem jelenti azt, hogy pontosabb kép alakul ki a pártpreferenciákról. Különösen akkor nem, ha a mintavétel nem garantálja azt a szakmában általánosan elfogadott kritériumot, hogy minden állampolgárnak egyenlő esélyt kell biztosítani a mintába kerüléshez. Hann szerint az "itthon még egyedülállónak" beharangozott módszer technikailag megoldható, de nem garantálja, hogy a mintavétel kontrollálható legyen. (Hann egyébként még januárban, az ATV műsorában a Real-PR 93-ról azt nyilatkozta, hogy korábban nem hallott róluk. A cég nem tagja a Piackutatók Magyarországi Szövetségének.)

Sóvágó Sándor, a Real-PR vezetője lapunknak a Hann által említett alapkritériumról azt mondta: a mintába legfeljebb azok nem kerülhettek be, akiknek nincs telefonjuk, a véletlenszerű hívások mindenkinek egyenlő esélyt biztosítottak. A Hír TV-vel üzleti alapon kerültek kapcsolatba.

A Real-PR hasonló módszerrel készített felmérést a Fidesz Polgári Kormányzás 2006 munkacsoportjának januárban. Ott szintén ötszázalékos különbség jött ki a Fidesz javára. Lánczi Tamás, a munkacsoport tagja januárban az ATV-n a cég megbízását azzal indokolta, hogy a Real-PR adta a legkedvezőbb ajánlatot, a nagy cégek elfoglaltak, igaz, némelyikükkel nem is szívesen dolgoznának együtt.

A 2002-ben létrehozott hajdúszoboszlói Real-PR cég az interneten fellelhető adatok szerint a fideszes vezetésű debreceni önkormányzat és a debreceni tévé számára készített felméréseket. Emellett megtalálható egy kutatási adatuk a Miskolci Polgár című kampánylapban is arról, hogy mi a helyiek véleménye az MSZP-s vezetésű önkormányzatnak arról a tervéről, hogy privatizálni tervezi a városi vízszolgáltatót. A helyiek a felmérés szerint nagy többséggel utasították el az ötletet.

Nézze meg interaktív grafikánkat!

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.