E-könyvelés drágábban
Általános a rossz közhangulat a könyvelők körében amiatt, hogy jövő januártól kizárólag az interneten keresztül kell havonta adatokat szolgáltatniuk az általuk képviselt vállalkozások alkalmazottairól, és kötelezően át kell állniuk az elektronikus adóbevallásra. Lapunk vitát indított az általuk látogatott internetes fórumon. Több felháborodott válasz is érkezett kérdésünkre: emelik-e áraikat az új kötelezettség miatt, és ha igen, mivel indokolják azt?
A többség szerint az elektronikus bevallás többletmunkával jár, amit kénytelenek magasabb díjjal ellensúlyozni. Arról panaszkodtak, hogy teljesen lemondhatnak a szabadságról. Van olyan iroda, amely azzal indokolta az emelést, hogy új alkalmazottat kell felvennie a számítógépes adatrögzítés miatt.
Sokan úgy érzik, lejárató kampány indult ellenük. Kifogásolják, hogy meggyanúsították őket: bármikor visszaélhetnek ügyfeleik adataival. Mint lapunk megírta, a jelenlegi meghatalmazási rendszerben egyelőre nincs biztosíték az ellen, hogy bárki bármely cég nevében ügyintézőként bejelentkezzen az adóhatóságnál anélkül, hogy az adott vállalkozás tudna róla. Az APEH vezetői szerint a meghatalmazó aláírásának hitelesítésére elvi megoldás lehet, hogy mind a megbízót, mind a meghatalmazottat levélben értesítik a regisztrációról. Ez azonban költséges, hiszen az adóhivatalnak - alapesetben egy meghatalmazottal számolva - csaknem két és fél millió levelet kellene kiküldenie a kötelező adatszolgáltatásban érintett 1,2 millió munkáltatóval számolva. Az adóhatóság felhívta a vállalkozók figyelmét: ne adják ki könyvelőjüknek személyes kódjaikat. Az APEH tapasztalata szerint terjed az a gyakorlat, hogy a könyvelők ügyfeleik azonosítóját használják, hogy megússzák a felelősségvállalást. Az internetes fórumon megszólaló könyvelők ezt alaptalan rágalomnak minősítették. Egyes vélemények szerint irreálisan nagy felelősség hárul rájuk. - Nem lehet kivédeni a hibás adatszolgáltatást, ha az ügyfél nem ad meg minden szükséges adatot, vagy esetleg késve kapjuk azokat, ám azt, hogy ez így történt, nekünk kell bizonyítani, különben mi fizethetünk - panaszkodik egy miskolci szakember.
A könyvelők egy része attól tart, hogy a felelősségbiztosítók rosszabb feltételekkel kötnek majd velük szerződést - hiszen ők is jobban büntethetők. Emiatt pedig szintén áremelésre kényszerülnek majd. Egy biztosítási szakértő lapunknak elmondta: a szerződések feltételein a biztosítók csak akkor változtatnak, ha azt érzékelik, hogy az online adóbevallásból származó hibák miatt több káruk fakad, mint eddig. A változtatás átfutási ideje így is legalább fél év.
Olyan könyvelők is akadnak, akik azt gondolják, hogy az új bevallási rendszer nem ró rájuk nagyobb felelősséget a korábbiaknál, legfeljebb a határidőkre kell jobban odafigyelniük. Zara László, a Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Egyesületének elnöke szerint 10 százaléknál nagyobb könyvelői áremelés semmiféleképpen nem indokolt. A szükséges szoftverfrissítések miatt drágább lehet a szolgáltatás, ellenben sokkal egyszerűbb és gyorsabb lesz az ügyintézés. Véleménye szerint az öt évnél régebbi rendszereket mindenképpen le kell cserélni, mivel az elektronikus bevalláshoz szükséges szoftverek működtetéséhez korszerűbb eszközökre van szükség. Az egyéni vállalkozó könyvelőket és a kisebb településeken lévő irodákat érinti a legérzékenyebben, hogy le kell cserélniük számítógépeiket. A szakmai érdekképviseletek kezdeményezték, hogy adókedvezményt vehessenek igénybe a könyvelők az infrastrukturális fejlesztésekhez, de javaslatukat nem támogatta a kormányzat.
Jelenleg még a könyvelőirodák számára is nehezen áttekinthető az új rendszer, mivel az APEH internetes oldalán nem találhatóak meg a szükséges információk rendezett formában. Többen nehezményezik, hogy nem jelentek még meg a szükséges nyomtatványok. - Megfelelő tájékoztatás hiányában csak állunk és csodálkozunk, hogy több százezer forintos bírsággal fenyegetőzik az adóhatóság, miközben bizonytalan a felelősség kérdésében - erősíti meg egy szegedi könyvelő. Szikora János, az APEH elnöke azt ígérte, hogy a könyvelők számára is elfogadható gyakorlatot szeretnének kialakítani. Lengyel Tibor, a Magyar Könyvelők Országos Egyesületének elnöke szerint abban rejlik az elektronikus adóbevallás működésének kulcsa, hogy a könyvelőirodák megkapják-e a szükséges információkat. Az érdekképviselet továbbképzéseket tart a könyvelők számára, hogy átláthassák a folyamatosan változó helyzetet.