A bizottság jó példával jár elöl, komplett intézkedéscsomagot, "mobilitási tervet" dolgozott ki, amely kiterjed a személyzet munkába járására és hazautazására, a bizottság épületei közötti utazásra, sőt még az otthon-óvoda-iskola-munkahely-útvonalak feltérképezésére is.
Az EU a tömegközlekedést pártolja
Az EU-adminisztráció nem egyközpontú, Brüsszel, Strasbourg és Luxembourg egyaránt fontos központ, és az EU-alkalmazottak egy része gyakran kényszerül ingázásra a különböző helyszínek között. Az Európai Bizottság igyekszik tudatosítani, hogy nem csupán a nagypolitika szintjén tartja fontosnak az európai mobilitás növelését, hanem jó példával jár elöl, és saját apparátusa számára is felkínálja a mobilitás-politika hétköznapi előnyeit.
A koncepció kidolgozásánál elsődleges szempont volt, hogy a nagy létszámú apparátus mozgásánál a lehetőség szerint minél inkább iktassák ki a személygépkocsi használatát. Ehhez arra volt szükség, hogy elébe menjenek az igényeknek, és megismerjék: milyen módon lehet előnyös feltételeket kínálni az alkalmazottaknak. Külön logisztikai egységet hoztak létre a szervezetben, ez a csoport készíti, menedzseli és működteti a mobilitási tervet.
A bizottság már 1997-ben egyezményeket kötött a brüsszeli közszállítási vállalatokkal (STIB, De Lijn, TEC) az Eurobus rendszerről, amelynek keretén belül egyes járatok a bizottság épületei és más európai intézmények között közlekednek. Az egyezmény időtartamát 2005. április elsején további négy évre meghosszabbították. Az Európai Parlament 2006-ban tervezi csatlakozását a rendszerhez.
A legfrissebb mobilitási felmérés adatai szerint a Bizottság apparátusának közel 25 százaléka busszal, metróval vagy villamossal érkezik a munkába vagy megy haza. Jelenleg a személyzet 87 százaléka él több-kevesebb rendszerességgel azzal a lehetőséggel, hogy a személyzeti kártya bemutatásával eljuthat egy másik bizottsági épülethez, vagy (a 12-es busszal) a Zaventem repülőtérre.
AZ EB szolgálati kerékpárokat "állított üzembe", ezeket a járműveket az irodák közötti utazásokhoz használhatják az alkalmazottak. Jelenleg 150 szolgálati kerékpár vehető igénybe, és még ebben a hónapban további 40-et szereznek be. A kimutatás szerint a hivatali bicikliket tizenötezernyi alkalommal használták 2005-ben. (A bizottság autóparkolójában egyébként 2 ezer kerékpár-parkolóhely van.)
Része a mobilitási projektnek, hogy a bizottság a rövid távolságra történő közlekedésre elektromos szolgálati autókat vásárolt. Belátható időn belül a teljes gépkocsiflottát részecskeszűrőkkel felszerelt dízelautókra fogják lecserélni. A magánautók használata az intézkedések következtében 50 százalékos arányról 44 százalékra csökkent az alkalmazottak körében. A tömegközlekedés igénybe vétele 32 százalékról 38 százalékra nőtt, a gyaloglás vagy kerékpározás változatlanul 17 százalékon maradt. A legutóbbi felmérés során megkérdezettek egyharmada azt nyilatkozta, hogy a felkínált lehetőségek megváltoztatták szokásait.
A 2009-ig terjedő cél, hogy a magánautó-használat arányát 44 százalékról 35 százalékra csökkentsék, illetve a tömegközlekedését 38 százalékról 45 százalékra, a gyaloglásét és a kerékpározásét 17 százalékról 19 százalékra növeljék.
A bizottság 2007-től a tömegközlekedési bérlet árának 50 százalékát megtéríti, és ha ez nem elég, további ösztönzőkkel igyekeznek majd a tömegközlekedés igénybe vételére rábírni az alkalmazottakat. Ezzel párhuzamosan a bizottság szeretné elérni, hogy az EU-adminisztrációnak otthont adó városokban javuljon a tömegközlekedés színvonala, növekedjék a járatsűrűség és az átlagsebesség, javuljon a közlekedés biztonsága, illetve váljék rugalmasabbá a külső városrészek tömegközlekedési rendszere.
(forrás: euractiv.hu)