Hályogos szemek

1848. március 15-én, és még sokáig, amíg az ellenség meg nem jött, a néppel sok baj volt. Morogta Petőfi, Táncsics, Deák, Kossuth, mindenki. A most következő parlamenti választások forrása, az első népképviseleti országgyűlési kampány sok visszaemlékezés szerint hasonló volt a mostanihoz. A népet ígérgetéssel kellett megfogni, mert ha nem... Petőfi például megbukott. Nagy Károly verte meg. Ma már mindegy is, ki volt ő. Petőfi csak azt ígérte szülőfaluja, Kiskőrös népének, hogy meggyalulja őket, s kérte, ne várjanak tőle magasztalást, hazugságot. Mert hogy március 15-ig szerinte az egész Magyarország rettentő szolgalelkű, kutyaalázatosságú ország volt, és "ti ebben a virtusban közelebb álltatok az elsőkhöz, mint az utósókhoz". És nem választották meg...

Érteni vélnénk az üzenetet, a politikai haszonelvűség örök parancsát. Csakhogy Táncsicsot a nép megválasztotta. Kétszer is. Pedig ő sem volt egy hízelkedő. Nem is volna jó azonban tovább feszíteni ezt a hasonlatot annál, mintsem hogy az ígérgetés kultúrája csak látszólag talál '48-as gyökereket. Ettől tehát még felhőtlen lehetne a választások előtti ünnep hangulata. Ettől. De mással is baj van. Az még csak rendjén, hogy a nép bizonyos értelemben jobban emlékszik István államalapító ünnepére, mint negyvennyolcra. Ahhoz megtalálja a kapaszkodókat koronában, templomokban, parlamentben, de az úrbéri terhek, a jobbágyság eltörlésének jelentőségét már nehéz felelevenítenie. Marad az idegen katonák elleni harc a nemzeti szimbólumok - kokárda, zászló - színe alatt. Ennek az emléke erős, de ahhoz, hogy élő legyen, ellenség vagy ellenségkép kell. Ami száznegyvenegy évig többé-kevésbé folyamatosan rendelkezésre állt. Ez rendezte az ünnepet. Egy ideje azonban hiányzik. A jobboldal keresi. Szovjet megszállók helyett oroszokat mond, hogy meglegyen a negyvennyolcas rím, belekeveri az ügybe a jogutódnak mondott pártot, s már mehet is a menet. Nemzeti ünnepnek ez kevés, bár pártdemonstrációra éppen jó volna.

Mégis nagy a bizonytalanság még ezen a fronton is. Pedig az a tény, hogy Orbán Viktor az 1989. március 15-i beszédével lépett be a nyilvános magyar politizálásba, alkalmat adna rá, hogy a jobboldal vezető ereje saját születéstörténete részévé tegye a napot. De nem megy. Ellenzékben is csak visszafogottan szólt, de például kormányon Orbán Viktor kifejezetten kerülte március 15-ét. Jó érzékkel. Mit tehetett volna egy olyan alkalommal, amely Petőfi nélkül nem érvényes? Az a Petőfi az ünnep legerősebb szelleme, aki a Fidesz történelmi védőszentje, Széchenyi nevét a saját lapjában cs-vel írta, s a nevek végén az ipszilonokat lecserélte i-re, mert így republikánus. Széchenyi viszont neve teljes pompájával fejezte ki kétségbeesését azzal kapcsolatban (is), ami a pesti utcán történt. Nem véletlen, hogy amikor Orbán beszél március 15-én, óvatos. Megelégszik annyival, hogy akkor is a múlt erői meg a jövő küzdöttek, vagy mint két éve, Miskolcon, úgy összegez, hogy a biztonság és a család volt a két legfontosabb rendezőelv negyvennyolcban is, ami annyira általános, hogy az sem baj, hogy speciel nem igaz. (Az érdekesség kedvéért: Petőfi Aranyra bízta családját, Táncsics a forradalom idején született lányának Kossuth iránti tiszteletből a különös Lajoska nevet adta, ám e kislánynak nem volt szabad megtudnia, hogy a bácsi, aki Világos után nyolc évig a lakásuk hátsó szobájában, egy veremben bujkál, az ő apja, mert elfecseghette volna. Maradjunk annyiban: a forradalom nem tipikus családi ünnep.)

Most különösen nehéz lesz a jobboldal vezetőjének jól megszólalnia. Néhány napja jelentette ki ugyanis, hogy a nemzet a test, a köztársaság csak a ruha, az ideiglenes forma rajta, ami feltehetően csak újabb megfogalmazása a "kultúrállam több a jogállamnál is" tételnek. Férfit kívánó feladat ilyen előhang után egy olyan jeles nap szószékére állni, amelynek a csúcspontja a köztársaság megteremtése, a jogállamiság - jogegyenlőség! - kiküzdése. Így attól kell tartani, hogy holnap inkább gázárakról, eladósodásról lesz szó, szolidáris piacgazdaságról, mintsem a szabadság, testvériség, egyenlőség polgári szentháromság mai érvényességéről, különös tekintettel a szabadság fogalom jobboldali kegyvesztettségére.

Esélyt ad viszont az ünnepnek, hogy erre a ciklusra pacifikálták a kokárdát. Négy éve ezekben a napokban szólított fel a Polgári Együttműködési Egyesület arra, hogy minden polgári magyar a választásokig viseljen kokárdát, tűzzön nemzeti szalagot. Hadd derüljön ki a politikai ellenfelekről, hogy kik is ők valójában. Ez a mélypont most nem húzza az ünnepet.

A másik oldal viszont kettős bajban van: hatalomból eleve nehéz a lázadás ünnepét megülni. (A Fidesz ezt négy éve úgy oldotta meg, hogy hetente avatott, Terror Házától a Széchenyi-filmes Uránia moziig, hogy aztán március 15-én az új Nemzeti Színházhoz vonultassa híveit.) A nemzeti összetartozás szimbólumrendszerét a kormányzással megbízottaknak kell gondozniuk, de korlátok között mozognak: a nemzet politikailag súlyosan megosztott. A politikai szimbólumokat - nem utolsósorban a közös ellenség szerencsés hiánya miatt - nem rendezik eggyé. Ezt véletlenül szimbolizálja is az ünnepi koreográfia: a Fidesz és az MDF a Duna jobb oldalán, az MSZP és az SZDSZ külön-külön, de Pesten, a folyó bal felén gyülekezik. Erősen kérdéses, hogy mi lesz a funkciója a Lánchídnak.

A jobboldal hajlamos legalább keresni külső ellenséget - multinacionális vállalkozások, pénzvilág, globalizmus, konzumidióta szórakoztatóipar -, a baloldalon, s pláne a liberális világban azonban nincsenek ilyen készségek. Ezen a ponton sem találkozhatnak.

Bajban van tehát március 15. Nehéz megünnepelni. Ha a rendszerváltozás adott volna olyan élményközösséget, ami összetart résztvevőt és utódot, lehetne ez a harmadik köztársaság ünnepe. De tudjuk: a köztársaság jobb felől ruha, valami, aminél fontosabb dolgok is vannak. A nemzet, amit a magyar államnak kell életerővel feltöltenie. Ezen az alapon nehéz az utca és a köztársaság közös ünnepét megülni.

A szocialisták mindenesetre azzal, hogy alapítványukat Táncsics Mihályról nevezték el, jelezték, hogy a feladatot érzik. Persze, ki a csuda emlékszik már Táncsicsra, akire annak idején se nagyon figyeltek, csak mint valamiféle kicsit mindig túl előre futó, mindig vesztes bolondra. De azért érdemes idézni az imáját: "Természet ura, jóságos Isten, adj erőt és bátorságot minden polgárnak, hogy magán jogtalanságot elköttetni ne engedjen. Ne szíveld, hogy a lomha és röst az iparkodónak verejték közt szerzett keresményét dobzódva költhesse. Nyisd meg az emberek hályogos szemeit, hogy lássanak, mert a vakság minden nyavalya és gonosz közt legnagyobb rossz." Táncsics maga a látását elvesztette, de nem ettől hiteles a fohász.

De lehet-e vajon éppen ezen a napon kezdeni valamit azzal a Táncsiccsal, aki a saját kiszabadítását nem sorolta március 15. jelentős eseményei közé? Aki a Nemzeti Színház-beli nagy forradalmi gála helyett inkább a feleségével töltötte az estét? Ha lehet, éppen ezért lehet. Ez volt az egyik - bár nem könnyen felidézhető - példaadó tett március 15-én. Arról szól, hogy ezt a napot az összes többin lehet és kell ünnepelni, élni. Március 15-én a legnehezebb.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.