Felforgatott tizenegy

A változások és a változtatások éve az idei a Forma-1-ben: a megállapítás egyaránt vonatkozik a versenynaptárra, a csapatok létszámára, a technikai előírásokra és a szabályokra, vagyis szinte mindenre. A hagyományos évnyitó ausztrál verseny például visszacsúszott harmadiknak, helyére a Bahreini Nagydíj került; a sorozatot tavaly a Kínai GP zárta, az idén viszont a brazil viadal. Eredetileg tizenkilenc erőpróba szerepelt a versenynaptárban, ám a belgiumit - a vallon kormány kérésére - törölték. (Felújítják a pilóták által kedvelt pályát és a kiszolgálólétesítményeket: Spa-Francorchamps jövőre ismét rendezne futamot.) A tavalyi tíz istállóval szemben ezúttal tizenegy verseng: csapatvásárlásoknak köszönhetően amúgy is sok az új név.

Abszolút újoncnak azonban csak a Super Aguri számít, amely színtiszta japánnak mondja magát - a versenyzői azok is -, a székhelye mégis az angliai Oxfordshire-ben található Witney település. A Jordan Midlandre "keresztelődött", a Honda kivásárolta a BAR-t, a BMW a Williams helyett a Sauberrel állt össze, a Minardit pedig saját "tartalékcsapatának" vásárolta meg a Red Bull és nevezte el Toro Rossónak. (Ami olaszul véletlenül vörös bikát jelent...) A huszonkét versenyzőből tizenkilenc tavaly is szerepelt a Forma-1-ben; az 1982-ben világbajnoki címet szerző Keke Rosberg finnül talán csak köszönni tudó, wiesbadeni születésű, német állampolgárságú, Nico keresztnevű fia, továbbá az amerikai Scott Speed és a japán Ide Yuji az idén mutatkozik be. Ellenfelei "nagy örömére" a száguldó cirkusz ámokfutója, Szato Takuma 2006-ban is lehetőséget kap: a BAR-csapattal tavaly egy egész pontot szerző japánban a Super Aguri tulajdonosa látott fantáziát: a bizalomnak köszönhetően Szato a nagy tülekedésben valószínűleg az idén is felöklel néhány autót.

Dacára annak, hogy 2007-től már csak a Bridgestone szállít gumikat a csapatoknak, hat istálló - a Renault, a McLaren, a Honda, a BMW-Sauber, a Red Bull és a Toro Rosso - kitartott a Michelin mellett. A hűség árát alighanem jövőre fizetik meg, ám ez még a jövő zenéje. Elemzők határozott véleménye, hogy a világbajnoki cím három csapat - a Renault, a McLaren és a Ferrari - versenyzői között dől el, miként azon sincs vita, hogy a Midland és a Super Aguri pilótái az indultak még kategóriába tartoznak majd. Mindazonáltal sokat kockáztat az, aki végső sorrendre tippel, ugyanis a technikai megszorítások akár meglepetéseket is eredményezhetnek. A korábbi háromliteres, tízhengeres motorokat az idén 2,4 literes, V8-as erőforrások váltják fel: a korábbinál mintegy húsz százalékkal, azaz körülbelül kétszáz lóerővel szerényebb teljesítmény gyengébb köridőket eredményezhet. (Kivétel a Toro Rosso, amely - különleges engedéllyel - lefojtott, háromliteres, V10-es motorokkal szerelheti fel autóit.) Az új szabály akár a tankolási taktikán is változtathat, hiszen ezek a motorok mintegy tizenöt százalékkal kevesebb üzemanyagot igényelnek. Megreformálták a szombati időmérő edzést is. Az első tizenöt perc végén a hat leggyengébb pilótának el kell hagynia a pályát; öt perc szünetet követően újabb negyedóra múltán ismét kiesik hat, végül az "állva maradt" tíz versenyzőnek húsz perce marad arra, hogy egymás között kialakítsa a sorrendet.

Ami az esélyeket illeti, Kimi Räikkönen a McLarennel tavaly nagyot alakított, kérdés, a gyengébb motorral az idén mire lesz képes. A kissé jóllakott és egyesek szerint már motiválatlan Michael Schumacher az első néhány futamon választ adhat arra, hogy ő maga mit gondol minderről. Mindettől függetlenül a címvédő Fernando Alonso számít az első számú esélyesnek, dacára annak, hogy 2007-től már a McLaren pilótája lesz; fogadkozása szerint az idén még megfeszül a Renault sikereiért.(J. J.)

Versenynaptár

Március 12.: Bahreini GP.

Március 19.: Malajziai GP.

Április 2.: Ausztrál GP.

Április 23.: San Marinó-i GP.

Május 7.: Európa GP.

Május 14.: Spanyol GP.

Május 28.: Monacói GP.

Június 11.: Brit GP.

Június 25.: Kanadai GP.

Július 2.: USA GP.

Július 16.: Francia GP.

Július 30.: Német GP.

Augusztus 6.: Magyar GP.

Augusztus 27.: Török GP.

Szeptember 10.: Olasz GP.

Október 1.: Kínai GP.

Október 8.: Japán GP.

Október 22.: Brazil GP.

Rajtszámok, versenyzők, csapatok

1. Fernando Alonso (Renault)
2. Gianfranco Fisichella (Renault)
3. Kimi Räikkönen (McLaren)
4. Juan Pablo Montoya (McLaren)
5. Michael Schumacher (Ferrari)
6. Felipe Massa (Ferrari)
7. Ralf Schumacher (Toyota)
8. Jarno Trulli (Toyota)
9. Mark Webber (Williams)
10. Nico Rosberg (Williams)
11. Rubens Barrichello (Honda)
12. Jenson Button (Honda)
14. David Coulthard (Red Bull)
15. Christian Klien (Red Bull)
16. Nick Heidfeld (BMW-Sauber)
17. Jacques Villeneuve (BMW-Sauber)
18. Tiago Monteiro (Midland)
19. Christijan Albers (Midland)
20. Vitantonio Liuzzi (Toro Rosso)
21. Scott Speed (Toro Rosso)
22. Szato Takuma (Super Aguri)
23. Ide Yuji (Super Aguri)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.