Az idén a téma volt a nyerő

Papírforma csattanóval - röviden így lehetne jellemezni a hazai idő szerint hétfő hajnalban megrendezett 78. Oscar-gálát. A két cowboy románcát taglaló Túl a barátságon nyolc jelöléséből csupán hármat váltott díjra, a legjobb film a Paul Haggis rendezte, rasszizmus elleni tanmese, az Ütközések lett.

A több mint háromórás gálát az idén új arc, a "beszólós" humoráról (Amerikában) jól ismert Jon Stewart vezette, aki már a ceremónia elején is elsütött néhány poént. Miután sajnálkozva elmesélte például, hogy a kalózok tönkreteszik a filmipart, kikerekedett szemmel üvöltötte, hogy van pofájuk ezeket a szegény művészeket meglopni! Némelyiknek annyi pénze sincs, hogy olyan ruhában jöjjön, amelyik eltakarja a mellét!

Aztán jött a beetetés: az első díj a legjobb férfi mellékszereplőnek, George Clooneynak jutott az olajmaffia bonyolult világát bemutató Szirianában nyújtott alakításáért. - Akkor ezek szerint fuccs a rendezői Oscarnak ... - utalt a színész a Good Night, and Good Luck című, hat kategóriában versenyző filmjére (amelyet végül tényleg nem díjaztak). Aztán gyorsan hozzátette: büszke, hogy Hollywood része lehet, mert a filmakadémia igen fontos társadalmi témákat ismert el a polgárjogi ügyektől az AIDS-ig. A legjobb női epizódszereplő a gyógyszergyárak manipulatív politikáját taglaló Az elszánt diplomata sztárja, Rachel Weisz lett - ez nekünk is siker, mivel a hölgy édesapja, Weisz György mérnök-feltaláló magyar származású.

Ezután igen lassan és körülményesen az úgynevezett technikai díjakat osztották. Ezek zömét két film kapta, a King Kong (legjobb képhatás, legjobb hangkeverés és legjobb hangvágás) és Az egy gésa emlékiratai (legjobb jelmez, legjobb látványtervezés és legjobb operatőr). Jutott egy vigaszdíj a Narnia krónikáinak is - a produkció sminkeseit ismerték el. A kókadt hangulatot Jon Stewart próbálta feldobni, olykor egészen kevés sikerrel.

A főszereplők díjai esetében is bejött a papírforma, két valós figurát alakító színészt díjaztak. A Truman Capote írót alakító Philip Seymour Hoffman a Capote című filmben a Hidegvérrel keletkezésének titkaiba avat be - remegő kézzel és megilletődötten igyekezett megköszönni az elismerést. A nyughatatlanbeli szerepével (June Carter énekesnő) a komoly színésznők sorába lépő, filmenként 30 millió dolláros gázsiért szerződtethető Reese Witherspoon majdnem elsírta magát, mire végére ért szerettei felsorolásának.

Ezután a többség azt várta, minden megy tovább az előre elvárhatók szerint, azaz hogy Ang Lee Túl a barátságon (Brokeback Mountain) című romantikus melegdrámája tarol a legértékesebb aranyszobrocskák kiosztásakor. Bekövetkezett azonban az, amit egyes elemzők jósoltak: a lejárató hecckampány hatásosnak bizonyult. Ang Lee így csak rendezői díjat kapott, a legjobb film pedig a Paul Haggis rendezte Ütközések lett, egy, a városi emberek elhidegüléséről és a rasszizmusról szóló moralizáló tanmese. A legjobb külföldi film, ahogy sokan gondolták, a gyerekkereskedelemről szóló Tsotsi című dél-afrikai dráma lett.

A filmakadémia tiszteletbeli Oscar-díjjal (Honorary Award) tüntette ki a "filmeseket és nézőket egyaránt inspiráló" életművéért a 81 éves Robert Altmant, aki pályafutása során 86 filmet forgatott, 39 filmet gyártott, és 37 forgatókönyvet írt. Rendezőként öt - M.A.S.H., Nashville, A játékos, Rövidre vágva, Gosford Park -, producerként pedig két alkalommal jelölték Oscar-díjra, de egyetlen esetben sem kapta meg. Altman elmondta, hogy tíz éve új szívet kapott, egy harmincas éveiben járó nőét, és fiatalnak érzi magát. Hozzátette: az életműdíj általában valaminek a lezárása, de neki még esze ágában sincs abbahagyni. Hátha kap egy rendes Oscart is.

Cathy Schulman és Paul Haggis, az Ütközések producere és rendezõje
Cathy Schulman és Paul Haggis, az Ütközések producere és rendezõje
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.