Kilenc hónapot csúszik a viadukt

Csúszik az M7-es autópálya kőröshegyi völgyhídjának építése. A hazánk legnagyobb viaduktjának számító építmény a tervezettnél kilenc hónappal később készül el. Az ezt szentesítő szerződésmódosítást már alá is írták.

Ráérnek élesíteni az ollót az M7-es Zamárdi és Balatonszárszó szakaszának novemberre beígért avatására azok, akik azt remélik, hogy az év második felében ők kormányozzák majd az országot. A Népszabadság értesülései szerint legalábbis a 14 kilométeres pályaszakaszon a tervezettnél jó kilenc hónappal később lehet majd átvágni a nemzetiszín szalagot. A 76 milliárd forintos beruházás költségvetéséből 39 milliárd forintot felemésztő kőröshegyi völgyhíd, terveit ugyanis menet közben módosítani kellett.

Egy éve kétséges volt, tarthatók-e a kormányprogramban szereplő határidők az M7-es kőröshegyi völgyhídjának építésénél - tájékoztatta lapunkat Reményik Kálmán. A Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta: a Zamárdi és Balatonszárszó közötti autópálya-kapcsolatot megteremtő beruházás építési szerződését módosító megállapodást a közelmúltban írták alá a Hídépítő és a Strabag párosával. E szerint az autósok 2006 novembere helyett 2007. augusztus 12-én hajthatnak először végig az új sztrádaszakaszon. Az új határidőt hamarosan az autópálya-törvényben is átvezetik.

A határidő-módosításra a magyarázatok szerint azért volt szükség, mert bebizonyosodott: ha a Kőröshegynél épülő völgyhíd az eredeti tervek alapján készül el, forgalomba helyezése akár egy évet is késhetett volna. Építési engedélyének megszerzésekor ugyanis még azzal számoltak, hogy a híd két végpontján 38 méter magas földtöltésekre támaszkodik majd. A példátlanul magas töltések tömörödéséhez, megfelelő szilárdságának eléréséhez azonban a számítások szerint a vártnál jóval több időre lett volna szükség. Emellett bizonytalan volt az is: a későbbiekben hogyan viselkednek majd a tízemeletes panelházakkal összemérhető magasságú töltések.

Az új tervek szerint a híd mindkét végén pillérekre épül. A kiegészítő közbeszerzési eljárás, a tervezés és az engedélyek megszerzése azonban több mint fél évet vett igénybe. Ez pedig késlelteti a beruházás befejezését is.

Ezzel együtt a tervezők és kivitelezők problémáit érzékelteti a létesítmény mérete. Az M7-es új viaduktja 1870 méteres hosszával és 80 méteres legnagyobb magasságával igényt tarthat Magyarország legnagyobb hídjának címére. A négyezer méteres sugarú ívben fekvő, mintegy 24 méter széles hídon kap helyet az M7-es mindkét pályája. A forgalmi irányok kétszer két sávját a középső biztonsági sáv megerősített korlátjai választják el egymástól.

Az autópályákon megszokott leállósávok nem vezetnek át a hídon. Ezek ugyanis nem férnének el. Így a forgalmi sávok és a híd szélén elhelyezkedő korlátok között csupán másfél méter marad szabadon. A műszaki hiba miatt megálló gépkocsiknak tehát nem lesz lehetőségük félreállni. Annak érdekében, hogy az ilyen esetek, illetve a balesetek ne bénítsák meg teljesen az M7-es forgalmát, az új pályaszakaszt speciális védelmi rendszerrel látják el. Ennek változtatható jelzésképű információs táblái szükség esetén segítséget nyújtanak a forgalom elterelésében. A híd nálunk azért is szokatlan, mert pilléreiben szervizlépcsők kaptak helyet, két pillérében pedig még lift is üzemel majd.

Most itt tartanak a kõröshegyi völgyhíd építõi
Most itt tartanak a kõröshegyi völgyhíd építõi
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.