Matt - levélben!
A levelezési sakkozásban a korábbi játszmák információinak összegzése, az elemzőkészség és a tudományos megalapozottságú eredetiség a siker forrása. Manapság már persze az sem mindegy, hogy ki, milyen hatékonysággal tudja a számítógépprogramok erejét használni. A számítástechnika megjelenése egyébként éppenhogy megnehezítette a levelezési sakkozók életét, hiszen nem csak ők, hanem az ellenfeleik is igénybe vehetik az elemzőprogramok segítségét. Viszont hogy ki milyen programot használ, azt milyen gépen futtatja, és hogy a sok komputergondolatból végül melyiket választja, nos, manapság gyakran ebben van egy levelezési nagymester ereje. Kicsit számítástechnikusnak is kell lenniük.
A legjobb levelezési nagymesterünk, Glatt Gábor viszont még az „e-mail sakkot” is elutasítja. A gépek használata helyett saját gondolatainak az erejében hisz. A gondolatok munka melletti kiérleléséhez azonban idő kell, amit elsősorban a posta lassúsága biztosít. A klasszikus tempójú levelezési sakkban egy játszma akár évekig is eltarthat, így egy-egy nehéz lépésre akár egy-két hét gondolkodási idő is juthat. Gábor levelezési Európa-bajnoki ezüstérmes és többszörös világbajnoki döntős. Még folyó versenyéről származik alábbi játszmája, melyet részben elemzésének segítségével követhetünk.
SKÓT JÁTÉK
Koroljev–Glatt
1. e4 e5 2. Hf3 Hc6 3. d4 exd4 4. Hxd4 Fc5 Óriási bonyodalmak után kiegyenlítődött a küzdelem a Kaszparov–Anand világbajnoki párosmeccsen (8. játszma, New York, 1995): 4. – Hf6 5. Hxc6 bxc6 6. e5 Ve7 7. Ve2 Hd5 8. c4 Fa6 9. b3 g5!N 10. Fa3 d6 11. exd6 Vxe2† 12. Fxe2 Fg7! 13. cxd5 Fxe2 14. Kxe2 Fxa1 15. Bc1 0-0-0! 16. Bxc6 Bhe8† 17. Kd3 Bd7, és néhány lépés után remire adták.
5. Hb3 Fb6 6. a4 a6 7. Hc3 Hf6 8. Fg5 d6 9. Ve2?! Ennek a játszmának a tükrében ez a lépés, illetve a hozzá kapcsolódó hosszúsánccal elképzelt felépítés megkérdőjelezhetővé válik.
9. – h6 10. Fh4 0-0! Ez a természetes folytatás már újítás!
11. 0-0-0 Gábor 11. Hd5-re 11. – g5! 12. Hxb6 cxb6 13. Fg3 Hxe4! 14. 0-0-0 Ff5 15. f3 Hxg3 16. hxg3 Bc8! 17. Bxh6?! Fxc2! támadást készítette elő.
11. – Be8! 12. Fxf6 12. Hd5-re ismét 12. – g5! következne, és 13. Hxb6 Bxe4! 14. Vd3 cxb6 15. Fg3 Bxa4 sötét előnyéhez vezet.
12. – Vxf6 13. Hd5 Vd8! Meghökkentő lépés, de mit is keres a vezér d8-on? A játék későbbi menetéből hamarosan megérthetjük, hogy a vezér már most a5-re készül!
14. Hxb6? Szétroncsolja a sötét vezérszárnyi gyalogokat, de egyúttal kinyitja a c-vonalat, és megteremti b6-b5 lehetőségét is. Igaz, hogy 14. h4 Fa7 15. g4 He5! 16. f3 b5! után is sötét támadása a veszélyesebb.
14. – cxb6 15. Ve3 Fe6 16. Hd4 b5! Nyitja a vezérszárnyat, és a vezér máris kész a5-re lépni.
17. axb5?! Sötét 17. Hxc6 bxc6 18. Vd2-re 18. – Ba7!-et tervezte, és 19. Vxd6 tilos lenne 19. – Bd7 miatt. Talán 17. Hxe6 Bxe6 18. f3 d5!?-öt kellett volna inkább felvállalni.
17. – Hxd4 18. Vxd4 axb5 19. b3 Ba2 20. Fd3 Látszatra világos állása masszív, csakhogy a királya védtelen.
21. – Fxc2! Sötét támadása már megfékezhetetlen.
22. Fxc2 Va5† 23. Ke3 Már nincs védelem, például: 23. Vc3 b4 24. Vb3 Bc8 25. Bc1 Bc3 26. Vd5 Va4, vagy 23. Kd3 Va3† 24. Kd2 (24. Vc3!? Vxc3† 25. Kxc3 Bc8†) 24. – Bc8 25. Bc1 Bc4 26. Vd3 Vb4† 27. Ke2 Bd4 28. Ve3 Bxe4, és minden esetben sötét nyer.
23. – Bxc2 24. Vxd6 b4 Világos a középen szambázó királyával veszve van, mégis meglepő, hogy máris feladta, 0:1. Három lehetséges vég: 25. Bhe1 Vf5!, és egyszerre lóg e4 és f2, vagy 25. Bd5 Va2!, és a második soron világos elvérzik, vagy 25. Vd5 Vb6† 26. Vd4 Bc3† 27. Ke2 Va6† 28. Ke1 Bc4, és megint csak nincs tovább.