Pénzközelben a Transelektro
A Transelektrót finanszírozó bankkonzorcium szerda este döntött arról, hogy további hárommilliárd forint hitelt nyújt a cégcsoportnak – mondta Tímár Gyula, a Transelektro Management Vagyonkezelő (TMV) Kft.-ben 48 százalékos üzletrészt szerzett Vegyépszer Rt. elnök-vezérigazgatója az MTI-nek.
Szerinte ezzel a hitelszerződéssel megkezdődhet a Transelektro-csoport reorganizációja. Sem cáfolni, sem megerősíteni nem kívánom a hitelszerződés aláírásáról szóló hírt – fogalmazott Erdei Tamás, az MKB Bank elnök-vezérigazgatója, a bankkonzorcium vezetője, hozzátéve, hogy az „utolsó igazításokat” még el kell végezni a hitelmegállapodáson.
Úgy tudjuk, hogy a tegnapi tárgyalás előtt Székely Péter, a cégcsoport elnöke levélben arról tájékoztatta a hitelező bankok konzorciumát, hogy a kijelölt ingatlanjaira nem tudja bejegyezni a várt forgóeszköz-hiteleihez adott kormányzati garanciavállalás feltételéül szabott jelzálogjogot a Transelektro. Állítólag a lépést a Transelektro ingatlanholdingját finanszírozó bankok ellenállása akadályozta meg. Nem járultak ugyanis hozzá ahhoz, hogy a társaság az általuk megterhelt ingatlanokra újabb jelzálogot jegyeztessen be. Állítólag a hitelszerződés hatálybalépésének és ezzel a hitelek folyósításának feltétele az ingatlanok jelzálogbejegyzése. Amíg ez nincs meg, a cégcsoport vezetői legfeljebb nézegethetik az aláírt szerződést. Ha viszont sikerül megoldást találniuk, a bankok megkezdhetik a hitel folyósítását.
Úgy tudjuk: a Transelektrónál nem aggódnak a cégcsoport megmentésére kidolgozott teljes program megakadásán, az akadály áthidalására állítólag több forgatókönyvet is kidolgoztak. Ezek mibenlétéről egyelőre keveset tudni. Csupán annyi biztos: az első ötletek között szerepelt, hogy a hitelező bankkonzorcium váltsa ki a Transelektro ingatlanberuházásait finanszírozó pénzintézetek jelzálogait. Így elhárul az akadály a kért jelzálogok bejegyzése elől. A Kóka János gazdasági miniszter irányításával dolgozó konzorcium több tagja azonban ódzkodik attól, hogy újabb hárommilliárd forintos terhet a nyakába vegyen.
Ha a Transelektro a kijelölt ingatlanok helyett más vagyontárgyait ajánlaná fel fedezetül, akkor a javaslat elfogadásához új kormányhatározatra lenne szükség. Emellett elvben nyitott az a megoldás is, hogy a társaság állami szerepvállalás nélkül álljon talpra. Más kérdés, hogy a cégcsoportot tulajdonló Transelektro Management Vagyonkezelő (TMV) Kft. új befektetői (a Vegyépszer, a Közgép és a Resonator) hajlandó lenne vészhelyzetben felvállalni az önerős megoldás költségeit. Mindenesetre a megmentési program elindításához várt félmilliárd forintos tulajdonosi hozzájárulást összeadták.