Transelektro: ingó ingatlanfedezet
Kijelölt ingatlanjaira nem tudja bejegyezni a várt forgóeszköz-hiteleihez adott kormányzati garanciavállalás feltételéül szabott jelzálogjogot a Transelektro. Értesüléseink szerint erről Székely Péter, a cégcsoport elnöke levélben tájékoztatta a hitelező bankok konzorciumát. A bejelentés időpontja aligha volt véletlen, hiszen a bankok tegnap délután már a hitelszerződés aláírására ültek tárgyalóasztalhoz. Lapzártánkkor nem lehetett tudni: a zárt ajtók mögött folytatott tárgyaláson végül megszületett-e a Transelektro megmentésének első lépéseihez szükséges hárommilliárd forintos hitelszerződés. Így az is bizonytalan, a pénzintézetek hogyan fogadták a jelzálogjog bejegyzésének elmaradására adott magyarázatokat. Elsősorban azt, hogy a lépést a Transelektro ingatlanholdingját finanszírozó bankok ellenállása akadályozta meg. Nem járultak ugyanis hozzá ahhoz, hogy a társaság az általuk megterhelt ingatlanokra újabb jelzálogot jegyeztessen be.
A Transelektro számára mindenesetre egyelőre mellékes, hogy a pénzintézetek vezetői végül ellátták-e kézjegyükkel a hitelszerződést. A dokumentum hatálybalépésének és ezzel a hitelek folyósításának ugyanis feltétele az ingatlanok jelzálogbejegyzése. Amíg ez nem születik meg, a cégcsoport vezetői legfeljebb nézegethetik az aláírt szerződést. Ha viszont sikerül megoldást találniuk, a bankok megkezdhetik a hitel folyósítását.
Úgy tudjuk: a Transelektrónál nem aggódnak a cégcsoport megmentésére kidolgozott teljes program összeomlásával fenyegető probléma miatt. Az akadály áthidalására legalábbis állítólag több forgatókönyvet is kidolgoztak. Ezek mibenlétéről egyelőre keveset tudni. Csupán annyi biztos: az első ötletek között szerepelt, hogy a hitelező bankkonzorcium váltsa ki a Transelektro ingatlanberuházásait finanszírozó pénzintézetek jelzálogait. Így elhárul az akadály a kért jelzálogok bejegyzése elől. A terv megvalósíthatóságát azonban megkérdőjelezi, hogy a Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter irányításával dolgozó konzorcium több tagja nem kíván újabb hárommilliárd forintos terhet a nyakába venni.
A helyzetet bonyolítja, hogy ha a Transelektro a kijelölt ingatlanok helyett más vagyontárgyait ajánlaná fel fedezetül, a javaslat elfogadásához új kormányhatározatra lenne szükség. Emellett elvben nyitott az a megoldás is, hogy a társaság állami szerepvállalás nélkül álljon talpra. Más kérdés, hogy a cégcsoportot tulajdonló Transelektro Management Vagyonkezelő (TMV) Kft. új befektetői (a Vegyépszer, a Közgép és a Resonator) hajlandók-e felvállalni az önerős megoldás költségeit. Mindenesetre a hírek szerint a megmentési program elindításához várt félmilliárd forintos tulajdonosi hozzájárulást már összeadták.