Megváltoztak a zöldkártya-szabályok
A gazdasági és közlekedési-, a belügy- valamint a környezetvédelmi és vízügyi miniszter módosították a gépkocsik környezetvédelmi felülvizsgálatát és ellenőrzését szabályozó rendeletüket. A változást egyebek mellett az indokolta, hogy ez év elejétől a felülvizsgálatot végző (a köznyelvben: zöldkártyát kiadó) állomásoknak - műhelyeknek - rendelkezniük kellene úgynevezett RKFA mérőrendszerrel.
Ez egy speciális, számítógéppel vezérelt gázelemző és füstölésmérő berendezés, amely a motor jellemzőit mérő érzékelők felhelyezése után automatikusan végzi el a vizsgálatot, sőt az eredményt a közlekedési hatóság adatbázisába továbbítja. Miután a műszert valamennyi állomás nem tudta beszerezni, ezért most haladékot kapnak, feltéve, hogy március 14-ig ezt kérik a Közlekedési Felügyelettől.
A Felügyelet június 1-jénél nem későbbi időpontot állapít meg a beszerzésre, de csak akkor, ha a felülvizsgálati hely önhibáján kívül nem tudta betartani a múlt év végi határidőt. Ez azt jelenti, hogy a műszert még tavaly, időben megrendelte, de azt csak az idénre igazolta vissza a szállító.
A GKM sajtóosztályától származó információ szerint az országban működő 2320 felülvizsgálati hely közül 1500-ban szerelték már fel idáig az RKFA-berendezést. A telepítő cégek nem tudták határidőre vállalni a műszerek beszerzését, felszerelését, de a tárcánál úgy vélik, hogy március végére valamennyi állomáson az előírt berendezés működik.
A zöldkártya-kiállítás évi 10 milliárd forintos piac. A hagyományos műszerekkel végzett felülvizsgálatnál ismertek olyan "trükkök", amelyekkel a nem éppen megfelelő motorral rendelkező járművek is megfelelő minősítést kaphattak. A módosított rendelet előírja, hogy akinél van és működőképes az RKFA-berendezés, de indokolatlanul nem használja, annak a felülvizsgálati jogosultságát egy hónapra felfüggeszti a hatóság. Ha a műszer - szándékos beavatkozás miatt - nem valós értéket mutat, akkor a felülvizsgálati hely 3 évig nem kaphat e tevékenységre jogosultságot. Ha "magától" romlik el a műszer, akkor a hatósági pontosság ellenőrzésig nem adhat ki bizonyítványt a felülvizsgálati hely.
Az MTI úgy tudja, hogy készül egy olyan program, amellyel a hatóság az adatbázisából ki tudja szűrni azokat a járműveket, amelyek egy elutasító mérés után, rövid időn belül, egy másik állomáson megkapták a zöldkártyát.
A módosított rendelet másik szabálya a kétütemű motorral hajtott járműveket érinti. Az ezekre meghatározott szennyezőanyag határértékek eredetileg múlt év végéig voltak hatályban. A jogalkotók most határozatlan idejűvé tették ezeket. Az indok: a határértékek érdemben nem csökkenthetők, és az ilyen járművek belátható időn belül elhasználódnak. Ezeknek a járműveknek a károsanyag-kibocsátását továbbra is a hagyományos műszerekkel kell mérni. (MTI)