Kormányfordulat a Suzukinál
A miniszterelnök tegnap nem tett eleget a Suzuki invitálásának, nem ment el a gyár új modelljének bemutatójára. Gyurcsány Ferenc erről az Autonóm Szakszervezetek Szövetségének ugyancsak tegnapi rendezvényén azt mondta: a munkavállalók megkerülhetetlen és sérthetetlen joga, hogy szakszervezetet alakítsanak, és vezetőik háborítatlanul végezhessék érdekvédelmi munkájukat. A Magyar Suzuki Rt.-nél erről másként gondolkodnak, ezért nem kívánt részt venni a cégnél rendezett ünnepségen. A kormányfő úgy véli, egy tisztességes baloldali kormánynak világossá kell tennie, melyik oldalon áll. - Mi a jogfosztottak és jogsértettek oldalán állunk - jelentette ki.
A kormányfő helyett érkező Kóka János közlekedési miniszter mégsem ezért kezdte bocsánatkéréssel. "Különösen a pontosságukról híres japánok esetében nagy tiszteletlenség késni" - mondta, majd ígéretet tett arra, hogy minden tőle telhetőt megtesz a 10-es út zsúfoltságának enyhítésére és a környezetvédelmi problémák megoldására.
- A Suzuki és a hozzá hasonló cégek a magyar fejlődés hajtómotorjai - mondta a miniszter az új gyárrészleg és az új modell avatásakor, hozzátéve: a Suzuki sikerét háromezer dolgozójának odaadása is segíti, ezért további erőfeszítéseket kért a munkahelyi körülmények javítására.
A Magyar Suzuki tavaly 60 milliárd forintot ruházott be és 147 ezer autót gyártott, az idei terv 76 milliárd forint és 170 ezer autó, miközben a kapacitás növelése évente kétszázezer jármű gyártását teszi majd lehetővé. A több mint háromszorosára - százezer négyzetméteresre - bővített üzemcsarnokban dolgozók száma másfél év alatt 2440-ről 3200-ra nőtt, és két éven belül eléri a négyezret. A beszállítóin keresztül harmincezer embert foglalkoztató cégnél 2008-ban évi 300 ezer autó készül majd, ami további munkahelyeket jelenthet.
Jelenleg Suzuki, Subaru és Fiat márkájú autók készülnek - az Ignis, a Justy és a Swift után az SX-essel bővült a választék. A 2003 áprilisában Budapesten aláírt és 2015-ig szóló japán-olasz szerződés szerint a következő generációs modellt is a Fiattal közösen fejleszti és Esztergomban gyártja a Suzuki.
A 2006-os modellből hatvanezer készül, ebből negyvenezret Suzuki SX4-es, húszezret pedig Fiat Sedici jelvénnyel forgalmaznak. Itthon tízezer SX4 eladását tervezik: az elsőkerék-hajtású az Urban Line, a terepjáró 4x4-es, vagyis az összkerék-hajtású változat az Outdoor Line jelzést kapta. A legolcsóbb, az 1,5 literes, 99 lóerős teljesítményű benzinmotorral szerelt elsőkerék-hajtású GC változat 2,698 millió, az 1,9 literes JTD dízel 4,098 millió forintba kerül. Az 1,6 literes, 107 lóerős és négykerék-hajtású GS WD-modellért 4,15 millió forintot kell fizetni.
A 2,5 méteres tengelytávú SX4-es hossza 4,11, szélessége 1,76, magassága 1,62 méter, az autó terepjáró képességét és kátyúbírását leginkább a 19 centiméteres hasmagasság határozza meg. Az 1100 kilogramm menetkész tömegű SX4-esben a tágas utastér mögötti 270 literes csomagtartó a hátsó ülések támláinak ledöntésével 625 literesre bővíthető. A háromküllős sportos kormány, valamint a műszerfal a Swift és a Grand Vitara hangulatát idézi, a márka új modelljeihez illően igényes anyagokból és kidolgozással készült.