Kormányfordulat a Suzukinál

A másfél évtizedes Magyar Suzuki hagyományaitól eltérően nem a miniszterelnök, hanem a gazdasági miniszter vezette le a gyártósorról tegnap a legújabb esztergomi Suzukit.

A miniszterelnök tegnap nem tett eleget a Suzuki invitálásának, nem ment el a gyár új modelljének bemutatójára. Gyurcsány Ferenc erről az Autonóm Szakszervezetek Szövetségének ugyancsak tegnapi rendezvényén azt mondta: a munkavállalók megkerülhetetlen és sérthetetlen joga, hogy szakszervezetet alakítsanak, és vezetőik háborítatlanul végezhessék érdekvédelmi munkájukat. A Magyar Suzuki Rt.-nél erről másként gondolkodnak, ezért nem kívánt részt venni a cégnél rendezett ünnepségen. A kormányfő úgy véli, egy tisztességes baloldali kormánynak világossá kell tennie, melyik oldalon áll. - Mi a jogfosztottak és jogsértettek oldalán állunk - jelentette ki.

A kormányfő helyett érkező Kóka János közlekedési miniszter mégsem ezért kezdte bocsánatkéréssel. "Különösen a pontosságukról híres japánok esetében nagy tiszteletlenség késni" - mondta, majd ígéretet tett arra, hogy minden tőle telhetőt megtesz a 10-es út zsúfoltságának enyhítésére és a környezetvédelmi problémák megoldására.

- A Suzuki és a hozzá hasonló cégek a magyar fejlődés hajtómotorjai - mondta a miniszter az új gyárrészleg és az új modell avatásakor, hozzátéve: a Suzuki sikerét háromezer dolgozójának odaadása is segíti, ezért további erőfeszítéseket kért a munkahelyi körülmények javítására.

A Magyar Suzuki tavaly 60 milliárd forintot ruházott be és 147 ezer autót gyártott, az idei terv 76 milliárd forint és 170 ezer autó, miközben a kapacitás növelése évente kétszázezer jármű gyártását teszi majd lehetővé. A több mint háromszorosára - százezer négyzetméteresre - bővített üzemcsarnokban dolgozók száma másfél év alatt 2440-ről 3200-ra nőtt, és két éven belül eléri a négyezret. A beszállítóin keresztül harmincezer embert foglalkoztató cégnél 2008-ban évi 300 ezer autó készül majd, ami további munkahelyeket jelenthet.

Jelenleg Suzuki, Subaru és Fiat márkájú autók készülnek - az Ignis, a Justy és a Swift után az SX-essel bővült a választék. A 2003 áprilisában Budapesten aláírt és 2015-ig szóló japán-olasz szerződés szerint a következő generációs modellt is a Fiattal közösen fejleszti és Esztergomban gyártja a Suzuki.

A 2006-os modellből hatvanezer készül, ebből negyvenezret Suzuki SX4-es, húszezret pedig Fiat Sedici jelvénnyel forgalmaznak. Itthon tízezer SX4 eladását tervezik: az elsőkerék-hajtású az Urban Line, a terepjáró 4x4-es, vagyis az összkerék-hajtású változat az Outdoor Line jelzést kapta. A legolcsóbb, az 1,5 literes, 99 lóerős teljesítményű benzinmotorral szerelt elsőkerék-hajtású GC változat 2,698 millió, az 1,9 literes JTD dízel 4,098 millió forintba kerül. Az 1,6 literes, 107 lóerős és négykerék-hajtású GS WD-modellért 4,15 millió forintot kell fizetni.

A 2,5 méteres tengelytávú SX4-es hossza 4,11, szélessége 1,76, magassága 1,62 méter, az autó terepjáró képességét és kátyúbírását leginkább a 19 centiméteres hasmagasság határozza meg. Az 1100 kilogramm menetkész tömegű SX4-esben a tágas utastér mögötti 270 literes csomagtartó a hátsó ülések támláinak ledöntésével 625 literesre bővíthető. A háromküllős sportos kormány, valamint a műszerfal a Swift és a Grand Vitara hangulatát idézi, a márka új modelljeihez illően igényes anyagokból és kidolgozással készült.

Zsarolásra alkalmas pótlékok

Feszült a helyzet az esztergomi autógyárban az utóbbi időben: a dolgozók képviselői szerint a gyár vezetése törvénysértések sokaságát követi el a munkavállalókkal és az érdekükben fellépő szakszervezettel szemben. Gyakorlattá vált, hogy a dolgozók nem kapják meg időben a szabadságukat, "elspórolják" a pihenőnapjaikat, bevezették az önkéntes túlóra intézményét. A törvénytelenségek listáján szerepel az is, hogy nem biztosítják a gyár területén a szükséges szociális objektumokat - nincs például elegendő mellékhelyiség. A cég vezetése ugyanakkor azt állítja, nem szenved csorbát a törvényesség, s a dolgozók a bérükön felül számos juttatásban részesülnek. Ezek közé sorolják az ingyenes munkába szállítást, a munkásszállót, a rendkívül olcsó üzemi étkeztetést, a vissza nem térítendő építési kölcsönt.

- Becsületes munkájukért becsületes munkabért és nem különféle, adható pótlékokat várnak a dolgozók - mondta a helyi szakszervezet vezetője. Párma Zsolt szerint ugyanis a pótlékok bármikor megvonhatók, így ezzel is sarokba tudják szorítani a munkásokat. Az érdekvédő megerősítette: ha a vállalat a kezdetektől megfizette volna a szakmunkásokat, s nem betanított munkásokat alkalmazna, nem lenne szükség a buszos szállításra, a munkásszállásra. Utalt arra, hogy Esztergom diákváros, a műszaki iskolákból jobbnál jobb szakemberek kerülnek ki, de a Suzukiban kínált méltatlanul alacsony fizetésért - havi bruttó százezer forintért - nem vállalnak munkát. A Szlovákiából és Erdélyből érkező munkások keresetükből otthon jobban boldogulnak, mint az itteniek - tette hozzá Párma Zsolt.

Mindazonáltal a szakszervezet arra törekszik, hogy megszűnjön a gyárban a jelenléti pótlék. A dolgozók ugyanis azért sem szívesen veszik ki a szabadságukat, mert akkor elesnek a jelenléti pótlékként kapott havi 7500 forinttól. A szakszervezet azt szeretné elérni, hogy a különböző pótlékok beépüljenek az alapbérbe. Így - hangsúlyozta Párma Zsolt - vélhetően kisebb lenne a mostani jelentős fluktuáció. (K. J. E.)

A Suzukik mellé Subaruk és Fiatok is felsorakoznak majd Esztergomban. Európai gyár japán fegyelemmel
A Suzukik mellé Subaruk és Fiatok is felsorakoznak majd Esztergomban. Európai gyár japán fegyelemmel
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.