Bevezető szakasz

- Az M1-es és az M7-es autópályák pesti bevezető szakaszán állunk, amelyet Szabad sajtó útnak, Ferenciek terének és Kossuth Lajos utcának hívnak. Látható, hogy valaha a város egyik legelegánsabb útvonala lehetett, amelyről azonban egy gyors aszszociációs teszten százból nyolcvan páciensnek a szutyok szó ugrana be először, tíznek a redva, tíznek pedig semmi, mert mindig vannak tízen, akiknek semmiről semmi nem ugrik be. A zajvédelem viszont rendben van: az ablakokat és spalettákat szimpatikus dioxidokkal kevert puha ólom borítja.

- A Klotild-palotának és a párjának ez elhelyezése már eleve a belvárosi zajvédelmet szolgálja. Maguk is hangfogókként működnek, díszes tagozataik valósággal szétporlasztják a hangokat...

- A kiesett téglák mögötti lyukak pedig csak növelik a hatásfokot.

- Hát igen. Ez itt valami egészen elképesztő. Úgy élünk ebben a városban, hogy létező funkcióval rendelkező tereinktől megvonjuk a funkciót, ami olyan, mintha elkezdenénk ebédhez teríteni a fürdőszobában, az íróasztalt meg kitolnánk az előszobába, a sötétbe. Teljes káosz. És ez nemcsak a városépítészeti minőségen, a koszon érzékelhető, hanem azon is, hogy olyan külvárosias dolgok lepik el az üzlethelyiségeket, mint az elektronikus kaszinók. Amikor már a kínai büfé, a maga 490 forintos menüjével is bezár, lásd ott szemben, akkor végképp nincs kétség, hogy tényleg súlyos gondok vannak.

- Nini, ott megy két nő. Mivel nincs rajtuk vegyvédelmi ruha, nagyon szedik a lábukat, de hiába, mire hazaérnek, már nem lehet felismerni arcvonásaikat a koromtól, ezért nem engedik be őket a lakásba.

- Elég szomorú végignézni ezen az üzletsoron. Alig van köztük még működő bolt. Ez itt, ami szintén üres, a Ferenciek terének sarkán, amióta a világ a világ, mindig BÁV-bizományi volt. Egy több az évtizedek alatt ideszokott vevőkört felszámolni azzal, hogy innen elmegyünk... hogy e mögött a döntés mögött micsoda piacvesztés lehet a belváros funkcióvesztése miatt, el sem tudom képzelni.

- De akkor mit lehetne itt csinálni, hogy a táj megint szép legyen, méltó régi jó híréhez, instálom?

- Több ötlet született már. György Péter esztéta például az Erzsébet híd lebontását kérte. Az OCTOGON építészetkritikai lapban Varga-Ötvös Béla pedig azt fejtegette, hogy a Kossuth Lajos utcát egészen az Astoriáig le kéne zárni, a villamost hagyni rajta csak, a végállomása itt lehetne a Ferenciek terén. A teret átalakítani, olyasmivé, mint a prágai Vencel tér, ahol csak a busz, a villamos és a taxi mehet át, a kocsikat meg letolni a térszint alá. Az első nagyszerű ötlet egyébként 1909-ből származik, egy Saarinen nevű finn építésztől, aki azt mondta: itt fúrni kell egy alagutat a Budaörsi útig, és szépen kivezetni a forgalmat. Ha ezt a megcsináltuk volna a rendelkezésünkre álló 96 évben, sok egészségkárosodástól mentesültünk volna, a város terhelésének egy jó része megszűnt volna.

- Pedig milyen szép házak ezek itt, mínusz retek.

- Gyönyörűek. Ez a 2-es számú palota például a Gresham-palotához hasonló tagolású és léptékű épület; ugyan nem szecessziós, hanem historizáló eklektikus, neobarokk elemekkel, de ha tiszta lenne, legalább annyira szép lenne mint a Gresham. Ha elképzeljük egy pillanatra ezt a teret úgy, hogy nincs itt ennek az alagútnak a feljárata, ezzel az állati kellemetlen betonkávával, sem ez az autófolyam, hanem egy tágas, elegánsan burkolt térség lenne, amin, szemben a másik csodával, a Jégbüfé házzal, itt áll ez a palota, teszem azt, kivilágítva, akkor itt egy másik város lenne, olyan, hogy Barcelona retteghetne.

- Közbevetőleg jegyezném meg: már az is sokat dobna a képen, ha ezeket a fekete ganédombokat, amiket hónapok óta építgetnek a kézi úttisztítók az aktuális hóesések után, időnként elvinnék innen. Egy ügyes vállalkozó rengeteg értékes fémet tudna kinyerni belőlük. Viszont itt van megint a legendás viacoloros buszmegálló. Szépen sülylyed a föld középpontja felé.

- Nem tudom, ki adta el az ötletet, hogy a buszmegállókat viacolorral kell leburkolni. De biztos jó üzlet volt.

- Megérkeztünk a Szép utca sarkára. Egy kozmikus méretű modern palazzo uralja a teret, amitől kis feszültséget érzek a véredényeimben.

- Én ezt a házat a modernizáció jó példájának tartom. Jól sikerült darab, az első redizájnolt épület. Trenddé vált, hogy a szocializmusban épült, nem túl magas esztétikai színvonalú irodaházaknak új köntöst adnak, mint most például a Roosevelt téri Spenótháznak. Szóval ez egy elég jó darab.

- Sejtettem, hogy ezt mondod. Na de itt van az Úttörő áruház hűlt helye. Erre mit lépsz?

- Hű. Mennyi szép emlék. Nejlon úttörőnyakkendő...

- Az ám. Meg Diolen Mobi iskolaköpeny... Vajon mi lehet az áruház fényreklámjával, amin azok a színes gnómok rohangáltak le-föl?

- Nem gnómok voltak azok, hanem volt két gyévuska, dobták fel, meg kapták el a labdát. Nem tudom, mi lehet vele. Remélem, a Kovács Margit-féle aranyhalas medencét még viszont látjuk.

- Megígérték.

- Meg.

- Különben te mit fűznél hozzá az Úttörő áruház-ügyhöz? Röviden, persze.

- Azt gondolom, hogy ha tizenöt éve lett volna városkoncepció - mint ahogy nem volt - amely a meglévő funkcionális értékek megerősítésén fáradozott volna, akkor ez a ház megtarthatta volna a profilját. Megjegyezném, hogy egyáltalán nem volt rossz ház, a patkó alakú galériája kifejezetten érdekes volt, olyan, hogy könnyen el tudtam volna képzelni, hogy az épületbe egy jó nevű nemzetközi márka költözzön be. De mi mindig járatlan és járhatatlan utakat járunk.

Aki kérdezett és közbevetett: Bárkay Tamás

Aki válaszolt és értékelt: Bojár Iván András

Gázálarc nélkül a belvárost kettészelõ sztráda mellett
Gázálarc nélkül a belvárost kettészelõ sztráda mellett
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.