Utak és sínek: a végtelenben találkoznak
A térképbizniszt is felpezsdíti az Új Magyarország program - legalábbis Újhelyi István azt jósolta, hogy a következő években mindenki lecserélheti autósatlaszát. A kormány ugyanis - mutatott rá az MSZP alelnöke -, ha a szocialisták nyernek, 700 kilométer sztrádát és gyorsforgalmi utat épít, vagyis országhatártól országhatárig lehet autópályán közlekedni, s újabb 300 kilométer megépítésének kezd neki. A nagy teherforgalmú utak burkolatát 1240 kilométeren újítja fel, s további 800 kilométernyi alárendelt útszakaszt fejleszt. Ami a közeljövőt illeti: 2006 végéig 511 kilométernyi út készül el.
Újhelyi reményei szerint kétirányú lesz a forgalom: az új utakon nemcsak emberek mennek a munkahelyükre, de a munkahelyek, a befektetők is ezeken az új utakon érkeznek.
A Fidesz az út helyett az autóra, pontosabban a kocsikkal kapcsolatos költségekre koncentrál. Orbán Viktor Szombathelyen tegnap arról beszélt: pártjának családigépkocsi-programja az 1600 köbcentis vagy annál kisebb gépkocsiknál megszüntetné a regisztrációs díjat, és ezen autók tulajdonosai fél áron vásárolhatnának autópálya-matricát.
A Fidesz-elnök elképzelése a regisztrációs adóknál mintegy 70-80 milliárd forintnyi veszteséget jelent a költségvetésnek, hiszen a forgalomba helyezett autók döntő többsége ebbe a kategóriába tartozik, köztük nem kevés igen drága jármű is. Az autópályadíjak felezése csak az átmentő turistaforgalmat tekintve is csaknem tízmilliárdos bevételkieséssel járna.
- Ezt a javaslatot nyugodtan besorolhatjuk Orbán megalapozatlan ötletei, a 14. havi nyugdíj és a tb-járulék csökkentése közé - véleményezte a Fidesz tervét Újhelyi. Az alelnök szerint a két párt közötti különbséget jól példázza, hogy az Orbán-kormány nem nyúlt hozzá az M5-ös példátlanul magas autópályadíjához, míg a szocialisták lefaragták azt. "Ők ígérgetnek, mi építünk" - mondta Újhelyi.
Persze nem csak az aszfalt a fontos: a sínekre is érdemes figyelni. Vasútfejlesztésre - hangsúlyozta az alelnök - 720 milliárd forintot költene az Új Magyarország program, amely sínpárokkal szőné át az elővárosokat, gyorsvasutakat építene Budapest körül, s az ország határait összekötő vasúthálózatot hozna létre, illetve megújítaná a pályaudvarokat. A szocialisták Budapesten előkészítik az 5-ös metrót, megépítik a Ferihegyi gyorsvasutat, és a vidéki városokban is fejlesztik a villamoshálózatot.
A Fidesz-program a megőrzésre, a biztonságra helyezte a hangsúlyt. Orbán azt ígérte: nem adják el a vasúttársaságot, megóvják a MÁV 70 ezer munkahelyét, illetve olyan programot indítanak be a gépjárműgyártásban, amellyel magyar cégek adhatnak magyar embereknek munkát. Az utóbbi tétel az MSZP programjának is fontos eleme.