Hosszú a pesti kívánságlista
Nagyjából 630 milliárd forintos EU-támogatást remél Budapest a 2007 és 2013 közötti költségvetési időszakban. A főváros több tucat projekttel pályázna az unió pénzalapjaira, a projektlistát csütörtökön hagyta jóvá a Fővárosi Közgyűlés.
A fővárost és Pest megyét magába foglaló közép-magyarországi régió a következő hét évben 460 milliárd forint uniós támogatást kaphat a strukturális alapból. Ebből mintegy 100 milliárd felhasználására tehet javaslatot a főváros. A városházán úgy okoskodnak: mivel a hétéves időszak végére egyre kevesebbet kaphat a régió, ezért olyan projektekkel kell pályázni, amelyek már jövőre elindíthatók. A 14 fejlesztést magába foglaló listán szerepel a Szent Imre kórház épülettömbjeinek felújítása, egy új hotelszárny kialakításával együtt, ami 5,8 milliárd forintba kerülne. Ugyancsak uniós támogatásból bővítenék és újítanák fel az Uzsoki utcai kórházat (ennek költsége 6,2 milliárd). A csomagban szerepel a Szabadság, a Petőfi és a Margit híd felújítása, mindezek együtt több mint 16 milliárd forintot emésztenének fel. Uniós pénzből épülne a külső kerületi körút első, 2,5 kilométeres szakasza Pestszentlőrincen, a csepeli gerincút ugyancsak ekkora szakasza, e két projekt együttes költsége meghaladja a 16 milliárdot. A strukturális alapból kérne pénzt Budapest a szociális városrehabilitációra (ez magyarul a gettószerű telepek felszámolását jelenti úgy, hogy a lakosság nem cserélődik ki), valamint a Moszkva tér megújítására és a 4-es metró állomásai felszínének rendezésére (utóbbi két projekt együtt 30 milliárdot emésztene fel). Ebből a pénzalapból pályázik a főváros az állatkert és a Vidám Park fejlesztésére (5,6 milliárd), a kiemelt, főként a Duna mellett lévő zöldterületek rendbetételére (8 milliárd). A listán szerepel még a 2-es metró teljesen vonalán az akadálymentesítés, vagyis az utasliftek utólagos beépítése, amely a teljes vonalon 25 milliárd forintba kerül. Brüsszel segíthetne hat műemlék fürdő felújításában is, amely beruházás 4,8 milliárdos költséggel kalkulálható.
Az unió egy másik pénzalapjából, az úgynevezett kohéziós alapból Magyarország a következő hét évben 1883 milliárd forintot kaphat. Budapest ebből a tortából egy 530 milliárdot érő szeletet hasítana ki. E pénzből épülhetne meg az 5-ös metró több szakasza is: Békásmegyer és Szentendre között rendbe hoznák a pályát, új kocsikat vennének, a ráckevei HÉV-et pedig alagútban az Astoriáig vezetnék. E két szakasz kialakítása csaknem 240 milliárdba kerülne (csak összehasonlításként: ez a pénz Budapest éves költségvetésének a felét vinné el). A kohéziós alap segítségével hosszabbítanák meg a gyűrűirányú villamosokat: az 1-est Budán a Kelenföldi pályaudvarig, a 3-ast pedig a pesterzsébeti HÉV-állomásig. A csomagban szerepel a belvárosi villamosvonalak visszaépítése (a Bajcsy-Zsilinszky úton), valamint a budai rakparti villamosok összekötése és meghosszabbítása, valamint ezer környezetbarát autó- és trolibusz beszerzése is.
Energiatakarékos lámpacsere közpénz nélkül
Korszerűbbre cserélik a főváros 911 jelzőlámpás csomópontját. A főváros tárgyalásos közbeszerzési eljárás keretében már kiválasztotta a feladatra a nyertest. Utóbbi vállalta, hogy több mint harmincezer hagyományos izzót cserél korszerű, LED-technológiás fénypontra, valamint több mint kétszáz helyen a forgalomirányító berendezéseket is modernizálja. A fejlesztés a fővárosnak egyetlen pluszfillérjébe sem kerül, a vállalkozó nyolc év alatt a lámpák által megtakarított energiamennyiség pénzbeli ellenértékét kapja meg. A 3,2 milliárdba kerülő csere révén 2013-ban a város már a korszerűsített és kevesebb energiát fogyasztó jelzőlámparendszert kapja vissza.
Több városrész szabályozási tervét is módosította a Fővárosi Közgyűlés csütörtökön. A Nemzeti Színház környékén, vagyis a IX. kerületi Millenniumi Városközpont térségében befektetők több milliárd forint értékű közlekedésfejlesztési beruházást vállaltak, egyebek közt a 2-es villamos pályájának átépítését.
Egyetértettek a városatyák azzal a tervmódosítással, amely szerint a III. kerületi külső Bécsi út mentén egy nagyobb területet beépíthessenek például áruház céljára. (S. G.)