Rendszerváltás az információiparban
Az ezredfordulón bekövetkezett dotcom válság előtt nyakra-főre alapítottak önálló netújságokat Amerikában. Csak kevés élte túl a krachot. Ezután más irányt vett a fejlődés, inkább a nyomtatott újságok online változata került előtérbe.
A lapok nyomtatott újságírásban felnőtt vezetői azonban vegyes érzelmekkel viseltetnek az új médium iránt. Elismerik ugyan, hogy nem szabad kihasználatlanul hagyni az online kiadásban rejlő lehetőségeket, de egyben belső konkurenciát is látnak az online-ban, amely csak tovább csökkenti a nyomtatott kiadás vásárlóinak amúgy is fogyatkozó táborát.
A nyomtatott és az online változat közötti együttműködés másik nehézsége abból fakad, hogy a kiadók nehezen nyugszanak bele abba, hogy az interneten ingyen bocsássák az olvasók rendelkezésére a drága pénzen előállított tartalmat, amelyért a nyomtatott kiadás vásárlóinak fizetniük kell. Számtalan megoldással kísérleteznek a feszültség enyhítésére, ezek azonban gyakran az online változat forgalmának visszaeséséhez vezetnek.
A nyomdafesték szagához ragaszkodó szerkesztők ellenállását a tulajdonosoknak kell letörniük. Rupert Murdoch nem valami nagy internet rajongó, de őt nem a friss újság, hanem a bankjegyek zizegése hozza lázba. Ezért a sajtócsászár túltette magát konzervativizmusán, és az egész szakmát arra szólította fel, hogy tegyék a nyomtatott kiadás egyenrangú partnerévé az online változatot.
Ha azt hiszik – mondta Murdoch az Amerikai Újságkiadók Társaságának összejövetelén –, hogy továbbra is holmi mellékes kiegészítésnek tekinthetik lapjaik online kiadását, megnézhetik magukat. El fogják veszíteni a fiatal olvasókat, akik ma már a neten keresik a híreket. Az újságoknak fel kell venniük a versenyt az internetes portálokkal, és az olyan keresőmotorokkal, mint például a Google, különben a "futottak még" kategóriába kerülnek.
Murdoch fenyegetése tavaly áprilisban hangzott el, a tekintélyes lapkiadók eléggé meg is ijedtek, hát még Murdoch médiabirodalmának nagyjai, akikre komoly átszervezés várt. De azóta újabb fordulatot vett a történet. Már nem a partnerség, egyenrangúság, hanem a teljes egybeolvadás van napirenden.
A tőzsdeindexéről és zászlóshajójáról, a Wall Street Journalről ismert Dow Jones and Co. február 22-én bejelentette, hogy teljesen átalakítják a céget: „A Dow Jones mostantól kezdve három piac körül szervezi tevékenységét: fogyasztói médiumok, vállalkozásokon belüli médiumok és helyi médiumok. A társaság korábban a terjesztési csatornák szerint szerveződött: nyomtatott kiadványok, elektronikus kiadványok és helyi újságok. Az új rendszer célja: jobban összehangolni a Dow Jones szervezeti struktúráját, vezetőgárdáját és franchise-ait a cég stratégiai és pénzügyi céljaival.”
A „fogyasztói médiumok” területének főnökévé és egyben a Wall Street Journal mindkét, nyomtatott és online változatának kiadójává Gordon Crovitzot nevezték ki, aki a korábbi struktúrában az elektronikus kiadványokat felügyelte.
Az új terület új főnöke kiáltványt intézett beosztottaihoz: „Üdvözöljük és fogadjuk örömmel az új struktúrát és szervezetet, amely az új stratégiákat és lehetőségeket tükrözi. Ritka alkalom ez mindannyiunk számára a Dow Jones ma megalakult Fogyasztói Média Csoportjában. Újszerű módon működhetünk együtt, hogy a legtöbbet hozzuk ki a pénzügyi és gazdasági újságírásból egyszerre minden médiumban és minden terjesztési mechanizmuson keresztül.”