Kiadó helyett internet

Részlegesen szakítva eddigi kiadójával, magánkiadásban jelenteti meg legújabb albumát Sub Bass Monster. Magánügy - mondhatnánk, ám egyrészt az egyik legnagyobb példányszámban"eladott" hazai előadóról van szó (vagyis olyan áruról, amelyről azenekiadók nem szívesen mondanak le), másrészt az eset korántsem egyedi.

Egyre több zenész véli úgy, hogy az internet segítségével saját maga is működésben tudja tartani azt a marketing-, illetve értékesítési gépezetet, amely miatt korábban valamelyik nagy kiadóhoz volt kötve.

Szerzői kiadásban megjelent zene természetesen korábban is létezett, ám a "háztáji" felvétel, illetve az internetre feltöltött bemutatkozó anyag többnyire az előadók és a kiadók egymásra találásának eszköze, vagy a nagy zenekiadók érdeklődési körén kívül eső műfajok megjelenési formája volt (előbbire Lajkó Félix, utóbbira a PASO - Pannon Allstar Ska Orchestra - a példa).

Az új Sub Bass Monster-korong esetében azonban másról van szó: egy befutott sztár próbál kiadói háttér nélkül boldogulni (legalábbis részben, mivel a terjesztésben a korábbi anyacég, a Warner is közreműködik).

Míg egy kurrens, toplista-várományos magyar CD a 4000 forint fölötti ártartományban kezd, a fenti lemez a szerző honlapján 1800 forintért rendelhető meg, ami a hazai, erősen árérzékeny piacon minőségi különbségnek számít. Ráadásul ez egy olyan üzlet, amelyen a fogyasztó sokat nyer, de az előadó sem veszít: a Másolható Javakat Fogyasztók Érdekeit Védő Civil Szervezet (MACI) számításai szerint egy hasonló árképzésű, szerzői kiadású korong árából darabonként ugyanannyi (nagyjából 800 forint) jut a szerzőnek és az előadónak, mint a bolti CD-éből. Természetesen a többi nem tisztán a lemezkiadó profitja, hiszen egy CD megjelentetésére meglehetősen sokat költenek: a grafikai és nyomdai munka, illetve a promóció - a hagyományos reklám- és terjesztési csatornák megdolgozása - még egy szerényebb költségvetésű kis cégnél is legalább 1,5-2 millió forint lemezenként, a felső határ pedig több tízmillió is lehet.

Az internet tömeges elterjedéséig a profi kiadó szinte kihagyhatatlan kapocs volt az előadó és a piac között. E fő szabály alól az egyik legismertebb kivétel az Aurora nevű punkzenekar: az egykor a Tankcsapdával együtt indult, Ausztriában, Németországban is ismert győri együttes máig jól megvan kiadói háttér nélkül, lemezei rendre tízezres példányszámban fogynak el, ma már többnyire internetes rendelés útján.

A világháló e téren valóban forradalmi változást hozott: egy zenekarnak csupán a stúdióbérlés költségét kell befektetnie saját lemezének megjelentetésébe, az ízelítő gyakorlatilag ingyen elhelyezhető a világhálón, a CD-ből pedig éppen elég mindig annyit legyártani (akár egy jobb számítógépen, de a digitális technológiának köszönhetően a "gyárinál" semmivel sem rosszabb minőségben), amennyi az aktuális rendelésállomány. Weyer Balázs, az Origo portál főszerkesztője nemrég egy sajtóbeszélgetésen kifejtette: Magyarországon az internethasználat épp mostanában érte el azt a nagyságrendet, amikortól a világháló már a "valódi" boltokkal összemérhető hatékonyságú zeneeladási csatorna lehet. Ezt jelzi, hogy a fogyasztóhoz utat kereső zenészek is egyre komolyabban számolnak vele. A Sub Bass Monster című új lemez a szerzői honlap mellett épp az Origo zeneáruházában debütál, de hasonló utat követett a saját műfaján (ska) belül szintén jó nevű Ska Hecc ugyanúgy, mint a világszerte ismert, ezért a kiadói promócióra kevéssé rászoruló Muzsikás Együttes legutóbbi, Sebestyén Mártával készített lemeze is.

l Az amerikai internetezők közel harmada - 30 százaléka - elsősorban kedvtelésből szörfözik a világhálón - olvasható egy friss felmérésben. Egy évvel korábban még a felhasználók 21 százaléka állította ugyanezt. Az adatok ugyanakkor azt mutatják, hogy az emberek legnagyobb hányada, több mint fele még mindig leginkább
e-mailezésre, jelentős rész tájékozódásra (hírek olvasására) használja a világhálót, továbbá sokan veszik hasznát a különböző keresőprogramoknak.

A Muzsikás Együttes Sebestyén Mártával
A Muzsikás Együttes Sebestyén Mártával
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.