Kiadó helyett internet
Egyre több zenész véli úgy, hogy az internet segítségével saját maga is működésben tudja tartani azt a marketing-, illetve értékesítési gépezetet, amely miatt korábban valamelyik nagy kiadóhoz volt kötve.
Szerzői kiadásban megjelent zene természetesen korábban is létezett, ám a "háztáji" felvétel, illetve az internetre feltöltött bemutatkozó anyag többnyire az előadók és a kiadók egymásra találásának eszköze, vagy a nagy zenekiadók érdeklődési körén kívül eső műfajok megjelenési formája volt (előbbire Lajkó Félix, utóbbira a PASO - Pannon Allstar Ska Orchestra - a példa).
Az új Sub Bass Monster-korong esetében azonban másról van szó: egy befutott sztár próbál kiadói háttér nélkül boldogulni (legalábbis részben, mivel a terjesztésben a korábbi anyacég, a Warner is közreműködik).
Míg egy kurrens, toplista-várományos magyar CD a 4000 forint fölötti ártartományban kezd, a fenti lemez a szerző honlapján 1800 forintért rendelhető meg, ami a hazai, erősen árérzékeny piacon minőségi különbségnek számít. Ráadásul ez egy olyan üzlet, amelyen a fogyasztó sokat nyer, de az előadó sem veszít: a Másolható Javakat Fogyasztók Érdekeit Védő Civil Szervezet (MACI) számításai szerint egy hasonló árképzésű, szerzői kiadású korong árából darabonként ugyanannyi (nagyjából 800 forint) jut a szerzőnek és az előadónak, mint a bolti CD-éből. Természetesen a többi nem tisztán a lemezkiadó profitja, hiszen egy CD megjelentetésére meglehetősen sokat költenek: a grafikai és nyomdai munka, illetve a promóció - a hagyományos reklám- és terjesztési csatornák megdolgozása - még egy szerényebb költségvetésű kis cégnél is legalább 1,5-2 millió forint lemezenként, a felső határ pedig több tízmillió is lehet.
Az internet tömeges elterjedéséig a profi kiadó szinte kihagyhatatlan kapocs volt az előadó és a piac között. E fő szabály alól az egyik legismertebb kivétel az Aurora nevű punkzenekar: az egykor a Tankcsapdával együtt indult, Ausztriában, Németországban is ismert győri együttes máig jól megvan kiadói háttér nélkül, lemezei rendre tízezres példányszámban fogynak el, ma már többnyire internetes rendelés útján.
A világháló e téren valóban forradalmi változást hozott: egy zenekarnak csupán a stúdióbérlés költségét kell befektetnie saját lemezének megjelentetésébe, az ízelítő gyakorlatilag ingyen elhelyezhető a világhálón, a CD-ből pedig éppen elég mindig annyit legyártani (akár egy jobb számítógépen, de a digitális technológiának köszönhetően a "gyárinál" semmivel sem rosszabb minőségben), amennyi az aktuális rendelésállomány. Weyer Balázs, az Origo portál főszerkesztője nemrég egy sajtóbeszélgetésen kifejtette: Magyarországon az internethasználat épp mostanában érte el azt a nagyságrendet, amikortól a világháló már a "valódi" boltokkal összemérhető hatékonyságú zeneeladási csatorna lehet. Ezt jelzi, hogy a fogyasztóhoz utat kereső zenészek is egyre komolyabban számolnak vele. A Sub Bass Monster című új lemez a szerzői honlap mellett épp az Origo zeneáruházában debütál, de hasonló utat követett a saját műfaján (ska) belül szintén jó nevű Ska Hecc ugyanúgy, mint a világszerte ismert, ezért a kiadói promócióra kevéssé rászoruló Muzsikás Együttes legutóbbi, Sebestyén Mártával készített lemeze is.
l Az amerikai internetezők közel harmada - 30 százaléka - elsősorban kedvtelésből szörfözik a világhálón - olvasható egy friss felmérésben. Egy évvel korábban még a felhasználók 21 százaléka állította ugyanezt. Az adatok ugyanakkor azt mutatják, hogy az emberek legnagyobb hányada, több mint fele még mindig leginkább
e-mailezésre, jelentős rész tájékozódásra (hírek olvasására) használja a világhálót, továbbá sokan veszik hasznát a különböző keresőprogramoknak.