A választások előtt mindenki metró- és körgyűrűpárti lett

Mindenki szerint ugyanarra van szüksége Budapestnek - a város középtávú fejlesztését célzó, valamint a napokban ismertetett pártprogramokat összegezve ez az első benyomás.

Minden nagyobb politikai erő felismerte, hogy Budapest közlekedése a kulcs, ezért e téren indult be az ígéretverseny. Minden nagyobb párt azt ígéri a főváros lakóinak, ha tavasszal hatalomra kerül, befejezi a 4-es metrót (amelynek előkészítése immáron három évtizedre nyúlik vissza). Eltérés legfeljebb abban mutatkozik, hogy hogyan és hová. Az SZDSZ által gyakran saját gyermekének nevezett Podmaniczky-terv (vagyis a következő évtizedek legfontosabb fejlesztéseit összefoglaló terv, amelyet tavaly konszenzussal hagytak jóvá a városatyák) azt tartalmazza, hogy a 4-es vonalat a Kelenföldi pályaudvar és a Bosnyák tér között építik meg, a Fidesz viszont ugyanazzal a lendülettel nyugatabbra, a budaörsi virágpiachoz tolná ki a budai végállomást.

Minden párt azt ígéri: a
4-es metró megépítése után azonnal nekikezdene az 5-ös vonal előkészítésének (vagyis papíron összekötné a belváros alatt a HÉV-eket). A 600 milliárd forintra taksált építési költség nagy részét mindenki Brüsszeltől várná uniós támogatás formájában. Egyetértés van abban is, hogy meg kell teremteni a régóta hiányzó gyorsvasúti kapcsolatot a belváros és a repülőtér között. Minden párt- és fejlesztési programban szerepel ezeken kívül legalább két új Duna-híd megépítése. A már említett Podmaniczky-program az aquincumi és az albertfalvai átkelővel számol, az MSZP utóbbi helyett az M0-ás körgyűrű déli hídját bővítené.

A pártok egyetérteni látszanak abban is, hogy a belvárosra zúduló autóforgalmat korlátozni kell. A Podmaniczky-program szerint a Kiskörúton belüli területet sétálózónává alakítanák, az MSZP Budán is építene sétálóutcát, a Fidesz pedig a Parlament és a Nemzeti Színház, a Duna másik oldalán pedig Óbuda és az Erzsébet híd közötti promenádot vizionál.

Nincs nézetkülönbség abban sem, hogy rendezni kell a parkolási káoszt (azt egyik pártprogram sem taglalja, hogy a parkolási cégeket mivel és hogyan veszik rá az együttműködésre), valamint növelni kell a P+R parkolók számát.

Minden párt szeretné azt is, ha új, ötezer férőhelyes kongresszusi központtal is gazdagodhatna a főváros. A helyszínt tekintve viszont már több variáció is felmerült (Óbuda, Dél-Pest).

Vannak azonban eltérések is. A Fidesz új Budapest-terve két gyalogoshidat is kifeszítene a Duna felett (a Millenniumi városközpontnál és a Várkert bazárnál), átvezetné a kisföldalattit Budára. Az MSZP tervei között szerepelt, hogy közúti alagutat építenek a Duna alatt, a felszabaduló rakpartokon pedig sétányokat alakítanak ki.

Míg a Podmaniczky-program jórészt infrastrukturális fejlesztéseket foglal össze, az MSZP a közlekedés-közbiztonság-köztisztaság hármas jelszava köré szervezi ígéreteit, a Fidesz olyan elképzeléseket is belevett a tervébe, amelyek túlmutatnak a város vezetőinek hatáskörén. Ilyen például a vasútvonalak lábra állítása vagy a kormányzati negyed átköltöztetése.

Ugyancsak közös mindegyik programban, hogy évtizedek óta várt fejlesztéseket kötnek újabb csokorba, és több bennük a jól hangzó vízió, mint a pontos ütemezés alapján számon kérhető, konkrét, forintra kiszámolt és a megvalósítás mikéntjére is kitérő elgondolás.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.