Verseng a világ a globális állásokért

Új irányzat bontakozik ki a vállalati tevékenységek kihelyezésének gyakorlatában. A cégek ráébredtek arra, növelhetik hatékonyságukat, ha minden figyelmüket a fő tevékenységükre fordítják, és a képzett alkalmazottakat felszabadítják a rutinmunka nyomása alól.

Elérkezett a felvilágosodás kora a jobb híján "kiszervezésnek" (outsourcing) nevezett vállalati stratégia fejlődésében. Mind ez ideig a fejlett ipari államok cégeit az a cél vezérelte, hogy csökkentsék költségeiket, ezért helyezték át például a könyvelést vagy a bérszámfejtést, esetleg az ügyfélszolgálatot a fejlődő országokba, ahol ezeket a feladatokat jóval olcsóbban végezték el. Az utóbbi években az Egyesült Államoktól Németországig politikai hullámokat is kavart, hogy a különböző érdekvédelmi szervezeteken keresztül az alkalmazottak mind hangosabban léptek fel e folyamat ellen, mert munkahelyüket féltették. Ráadásul nemcsak az alacsony képzettséget igénylő feldolgozóipari állások települtek át, hanem mindinkább a magas felkészültséget igénylők is, az orvosi kutatásoktól a szoftvergyártásig.

S voltaképpen ez érlelte meg a fordulatot is. Az új kulcsszó a Business Week beszámolója szerint az átszervező kiszervezés (transformational outsourcing). A cél a vállalat növekedésének és a kutatás-fejlesztésnek a serkentése, a képzett saját munkaerő jobb kihasználása. Így nem tűnnek el munkahelyek a fejlett országokban, sőt újak is keletkeznek, miközben a cégek ráállhatnak arra a fejődési pályára, amelyre korábban pénzügyi források híján nem is gondolhattak. Új üzleti modellek születnek, a vállalatok részlegei egymástól távol, szerte a világban működnek. A nemzetközi versenybe másképp ma már nem is lehet beszállni. - Nem a bérköltség a lényeg - mondja az amerikai hetilapnak Daniel Marovitz, a Deutsche Bank technológiai igazgatója, s megjegyzi: "aki nem ezt teszi, az elbukik".

Csak néhány példa. Az amerikai-holland kiadó, a Wolters Kluwer azért adta ki indiai és Fülöp-szigeteki cégeknek a szoftverfejlesztés és egyes szerkesztői feladatok kézben tartását, hogy közben még több könyvvel, újsággal, internettartalommal tudjon megjelenni a piacon. Az észak-karolinai Wachovia Bank a könyvelési osztályát Indiába, a humán erőforrás részlegét pedig egy másik amerikai államba, Illinoisba telepítette át. Az így megspórolt 600-1000 milliárd dollár negyven százalékát azonban újra befekteti, fiókokat nyit, növeli a pénzkiadó automaták számát, s új alkalmazottakat vesz fel, hogy a banki szolgáltatásokra összpontosíthassa figyelmét.

Óriási, elsősorban amerikai és indiai cégek - Genpact, IBM, Accenture - a kiszervezésre szakosodnak. Szakértő csapatot küldenek a megbízó vállalathoz, ízeire szedik az érintett részleg munkafolyamatait, majd teljesen új információs technológiai platformot építenek fel, átalakítják a folyamatokat, s ismét összerakják őket, de úgy, hogy az új egység már voltaképpen leányvállalatként működik tovább nemzetközi hálózatban az Egyesült Államoktól Ázsián át Közép-Európáig. Számos nagyvállalat kötött ilyen megállpodásokat: Procter & Gamble, DuPont, Cisco Systems, ABN Amro, Unilever, Marriott, s még sorolhatnánk.

A DuPont, amely hetven országban hatvanezer embernek ad munkát, eleddig különböző munkaügyi nyilvántartási rendszereket alkalmazott, ám miután mindent egy kézbe helyezett a cincinnati székhelyű Convergys révén, hatalmas összegeket takarít meg, s a vállalat teljesen új irányokba haladhat, a fő tevékenységgel foglalkozhat. A kaliforniai Crimson Consulting piackutató cégnek csupán tizennégy főállású alkalmazottja van, de rajtuk kívül még vagy ötezer ember végez valamilyen szerződéses munkát az interneten keresztül, a Szilícium-völgytől Kínán át Csehországig, így egy parányi vállalat az óriásokkal is versenyre kelhet.

A kiszervezés persze balul is elsülhet. Váratlan költségek merülhetnek fel, s a külföldi munkaerő szakmai felkészültsége vagy nyelvtudása sem mindig megfelelő. Jól meg kell fontolni ezeket a lépéseket, s a döntésbe be kell vonni a középvezetést, amelynek elkötelezettségén vagy esetleges gáncsoskodásán sok múlik. Ám ha egy cég a kiszervezésre szavaz, invesztálnia kell a bedolgozók képzésébe, s egyenlő partnerként kell bánnia az indiai, kínai és más országbéli üzletfelekkel.

Az "átszervező kiszervezés" a vállalati élet meghatározó tényezője marad. Nem véletlen, hogy például Mihail Gorbacsov volt szovjet elnök sem a világbékéről tart előadásokat, hanem az orosz programozók, kutatók, tudósok erényeiről. S beszálltak a kiszervezés "beszerzésének" versenyébe olyan kis országok is, mint Nicaragua, Costa Rica, Srí Lanka vagy Botswana és Dél-Afrika. A példakép India, amely tavaly 22 milliárd dollár bevételhez jutott azáltal, hogy helyi cégek helyi alkalmazottai válaszoltak a neves multik nemzetközi ügyfélszolgálataira befutó kérdésekre, írtak szoftvert egyedi megrendelésekre, dolgoztak fel számlákat. A Gartner felmérése szerint az információs technológiai és üzletviteli kiszervezésre költött összeg tavaly 34 milliárd dollárra rúgott. Ebből három-hárommilliárd jutott Közép- és Kelet-Európának, Kínának és Délkelet-Ázsiának, illetve Latin-Amerikának, s mindössze ötszázmillió a Közel-Keletnek és Afrikának. De például a Microsoft, a General Motors és az Oracle ügyfeleinek Kairóból adnak választ arabul, illetve európai nyelveken. A kiszervezés teljesen új helyzetet teremt a globális vállalati kapcsolatokban. Az ilyen szolgáltatásokra specializálódott indiai Infosys és Tata immár Kínában és Európában terjeszkedik, s hamarosan megjelenik Budapesten a második legnagyobb mexikói kiszervező, a német SAP-hoz köthető IT-tanácsadó, -tervező Neoris is, hogy közelebb kerüljön ügyfeleihez.

A multinacionális vállalatok által kiszervezett tevékenység nyolc csoportba sorolható:

1. Emberi erőforrás - bérszámfejtés, képzés (tavalyi befektetés 13 milliárd dollár).

2. Tervezés, tesztelés, dizájn (27 milliárd dollár).

3. Információs technológia - szoftverfejlesztés, technikai tanácsadás, webdizájn (90 milliárd dollár).

4. Elemzés, piackutatás, pénzügyi és kockázatelemzés (12 milliárd dollár).

5. Ügyfélszolgálat - telefonközpontok, repülőjegy-foglalás, számlázás (41 milliárd dollár).

6. Feldolgozás - szinte bármilyen termék gyártása (170 milliárd dollár).

7. Könyvelés - nyilvántartások, adóbevallások készítése (14 milliárd dollár).

8. Logisztika - szállítás, alkatrészbeszerzés, garanciális javítás (179 milliárd dollár).

Ügyfélközpont Budapesten. A multik szabadulnak a rutinmunkától
Ügyfélközpont Budapesten. A multik szabadulnak a rutinmunkától
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.