Új Buda a láthatáron
Újbuda egyik legnagyobb álma, hogy Budapest szabadtéri szórakoztatóközpontjává váljon, térben is jelentősen kiterjesztve a Lágymányosi híd környékének ma is színes kulturális élet. E sorba illeszkedik a Kopaszi-gát és környékének jelenleg is zajló átalakítása. A XI. kerület emellett olyan "intelligens lakóövezeteket" álmodik, ahol szellős beépítésű telkeken, nagyobb, igényesebb, tehát élhetőbb lakások várják az odaköltözőket. A városrész harmadik nagy célja, hogy az egykori ipari területeken megtelepedjen a tudásalapú gazdasági tevékenység, amelyre jó példa a Petőfi híd és a Lágymányosi híd melletti részen található Infopark és az egyetemi negyed. Nagyjából e három alapkövetelmény fogalmazódik meg a nemrég elfogadott húszéves fejlesztési koncepcióban, amely részletekre bontva taglalja a szükséges tennivalókat.
Ha megvalósulnak a városrész célkitűzései, az elkövetkező két évtizedben a jelenleginél is vonzóbbá válhat a XI. kerület - legalábbis Molnár Gyula (MSZP) polgármester reményei szerint. A külső szakértők által elkészített kerületfejlesztési koncepciót széles körű társadalmi-szakmai vita előzte meg, kikérték több ezer helyi lakos véleményét is, a végleges változatba ezek összegzéseit is beépítették - hangsúlyozta Molnár Gyula. Elmondta, a koncepció alapvető célja, hogy sok kis, egymással össze nem érő fejlesztés helyett stratégiai összhangot teremtsen a helyi társadalmat, az épített környezetet, a városrendezést, a zöldterületeket, a gazdaságot és a közlekedést érintő célok között. Ezeket nemcsak kerületi szinten taglalja, hanem nevesíti Lágymányost, a Gellért-hegyet, Kelenföldet, Sasad-Sashegyet, Gazdagrétet, a Rupp-hegyet, Madárhegyet, Őrmező-Dobogót, Péterhegy-Örsödöt, Kőérbereket és Kamaraerdőt.
Egyelőre a nagyobb elvi irányokat tisztázták, a következő hónapokban történhet meg a kijelölt célok ütemezése és "beárazása", azaz mi, mennyibe kerül majd, s azt milyen forrásokból lehet megvalósítani. Ami a legfontosabb, hogy a koncepció szinte minden területet összefog, ilyen például a népesedés, a szociális ellátás, a kulturális élet, a panel- és a lakáskérdés, a környezetvédelem és a hulladékkezelés, az oktatás, az önkormányzat, továbbá a Lágymányosi és az Egérút menti gazdasági övezet fejlesztése, az egészség-gazdaság-idegenforgalom összehangolása. Számos közlekedési javaslatot is tartalmaz, ilyen például a 4-es metró budaörsi virágpiacig és az 1-es villamos Etele térig történő meghoszszabbítása, a 3-as villamos átvezetése a leendő albertfalvai hídon. Egy másik dunai átkelő építése is időszerűvé vált, ez lesz a Galváni híd. Szükséges az átmenő és a belső főutak, valamint a kerületi gyalogos- és a kerékpárutak fejlesztése.
Mindez olyan távlatokat jelenet, amelyhez a kerületnek a fővárossal és a kormánnyal is együtt kell működnie, és elengedhetetlen lesz a civil társadalom és a magántőke bevonása is.