Gyurcsány: 511 kilométer autópálya négy év alatt

Autópályák jelenleg 17 szakaszon épülnek Magyarországon. Ezt Európában most "senki nem tudná utánunk csinálni" - mondta Gyurcsány Ferenc kormányfő, miután megbeszélést folytatott a Nemzeti Autópálya Zrt. és az Állami Autópálya Kezelő Zrt. vezetőivel.

Gyurcsány Ferenc beszámolt arról, hogy 2006 végéig négy év alatt összesen 511 kilométer autópálya épül meg. Ezzel mintegy duplájára bővül az ország sztrádahálózata. Kifejtette, hogy a négy év alatt megépülő autópályákból 242 kilométert már átadtak, másik felét az év végéig adják át a forgalomnak.

Még a tavasszal 4-5 szakasz átadása vár ránk - hangoztatta Gyurcsány Ferenc. A kormányfő szavai szerint ez az M3-as Nyíregyháza elkerülő és a Debrecen elkerülő, az M7-es Ordacsehi és Balatonkeresztúr közötti, a Szegedet a röszkei országhatárral összekötő, valamint az M6-os Érdi tető-Dunaújváros szakasza.

A kormányfő elmondta: a csomópontokat és a különböző szabványokból adódó különbségeket leszámítva egy kilométer "meztelen" autópálya Magyarországon átlagosan 0,9-1,2 milliárd forintból készül el, ami olcsóbb például a horvátországi sztrádaépítéseknél. A miniszterelnök megjegyezte, hogy az autópályák fajlagos építési költségei az elmúlt időszakban 5-10 százalékkal mérséklődtek és további 10-15 százalékos csökkenés várható. Magyarázata szerint az árcsökkenés a versenyeztetésnek köszönhető, amelyben a győztes fővállalkozó alatt egyre inkább lerövidül az alvállalkozók "hosszú láncolata".

Gyurcsány Ferenc beszélt arról, hogy egész Európában az autópályák kiépítése tervezéstől a befejezésig Magyarországon a leggyorsabb. Adatai szerint az előkészítés és az építés európai átlaga 108-120 hónap. Magyarországon korábban mindez 60-100 hónapot vett igénybe, ma pedig a jogszabályi változtatásoknak eredményeként 36 hónapra rövidült le a kijelöléssel, kisajátításokkal, megépítéssel együtt számított időszak.

Gyurcsány Ferenc a 2007-től kezdődő időszak feladatai között említette az autópályák országhatárokig terjesztését, valamint az M8-as és M9-es sztrádák építésének megkezdését. Mindezeket a beruházásokat egy 500 milliárd forintos kötvénykibocsátással finanszírozza az állam - közölte a miniszterelnök, ám annak ütemezéséről nem árult el részleteket.

Megjegyezte, hogy az autópálya-építések ma Magyarországon egyidejűleg csaknem 15 ezer embernek jelentenek munkát. A kormányfő a 2007-től kezdődő időszak közlekedésfejlesztésének további fő irányai között jelölte meg az autópályákra csatlakozó alacsonyabb rendű utak fejlesztését és a vasútfejlesztést. Utalt arra, hogy 2013-ban minden országhatárig olyan vasút épül ki, ami a vonatok számára 160 kilométeres haladási sebességet tesz lehetővé. (MTI)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.