A magyarok egyharmada kevesebbet autózik

A dráguló benzin miatt az emberek egy része nemcsak kevesebbet autózik, de visszavesz egyéb fogyasztásából is: a magyarok több mint egyharmada használja ritkábban az autóját, mintegy ötöde inkább a tömegközlekedést használja, szintén ötöde pedig visszafogja fogyasztását - derül ki az ACNielsen piackutató vállat csütörtökön közétett felméréséből.

Az ACNielsen 42 országra kiterjedő vizsgálata során összesen 23.500, ezen belül Magyarországon 500 rendszeres internetezőt kérdezett meg az üzemanyagárak növekedésének hatásairól.

Húsz európai országot figyelembe véve a felmérés szerint a legérzékenyebben a magyarokat érinti az árnövekedés: a megkérdezett magyarok 58 százalékának az életét jelentősen befolyásolja az árspirál, míg a cseheknél ugyanez az arány csak 27 százalék. Igaz, a franciáknál is 55 százalék.

A növekvő üzemanyagköltségekre a válaszadó magyarok 39 százaléka reagál ritkább autóhasználattal, 30 százalékuk igyekszik a munkájával járó közlekedéssel kombinálni a magán utakat.

A tömegközlekedést gyakrabban veszi igénybe 20 százalék, és ugyanannyian fogják vissza a létszükségleti cikkeken kívüli fogyasztásukat is.

A kutatás szerint összességében minden harmadik európai polgár érzi úgy, hogy az emelkedő üzemanyagárak következtében változtatnia kell életstílusán. Az európaiak majdnem fele ritkábban használja az autóját, mint korábban, s a megélhetésre fordított kiadásait csökkenti.

Európában átlagosan a megkérdezettek 45 százaléka autózik kevesebbet mint eddig, és 37 százalékuk igyekszik kombinálni a hivatalos és magánjellegű utakat.

A kutatás kimutatta, hogy az osztrákok kétharmada kevesebbet autózik, míg a finneknél, olaszoknál, hollandoknál, németeknél, franciáknál és belgáknál 50 százalék körüli ez az arány. Szintén változtat közlekedési és utazási szokásain az olajban gazdag Norvégiában elő fogyasztók 43 százaléka, továbbá az angolok 47 százaléka.

A felmérés kimutatta azt is, hogy azokban az országokban, ahol az üzemanyag ára csak tavaly 20 százalék körül nőtt, a közvéleményben erősödik az aggodalom a jövőt illetően.

A közlemény példaként megemlíti, hogy az elmúlt két évben Portugáliában 42 százalékkal, Belgiumban pedig 28 százalékkal drágult a benzin. Ezekben az országokban terjed az a vélemény, hogy a benzinárak megfizethetetlenné válnak, s amíg az olaj világpiaca bizonytalan marad, addig a fogyasztók kénytelenek alkalmazkodni hozzá, életstílusuk és autózási szokásaik megváltoztatásával.

Az elemzés szerint főként a lakóhelytől és a mentalitástól függ, hogy Európában ki, milyen módon igazodik a benzin drágulásához. Általában kivitelezhetetlenek olyan költség- és benzintakarékos megoldások, mint a tömegközlekedés használata, a csúcsforgalmon kívüli utazás, vagy szomszédok-ismerősök együtt autózása. Sokak számára egyedüli alternatíva az életvitelre fordított kiadások csökkentése.

Az ACNielsen szerint nem meglepő, hogy a legtöbb autótulajdonost számláló országokban reagálnak legérzékenyebben az üzemanyagárakra. Globális összehasonlításban az USA-ban a legelterjedtebb az autó, majd Európa következik. Az európai internetezők 76 százaléka rendelkezik autóval: a halmazból 93 százalékos aránnyal kiemelkedik Olaszország, majd 86 és 85 százalékkal Belgium, illetve Franciaország következik.

A felmérés szerint némely ország lakói úgy spórolnak a benzinnel, hogy néhány utazás erejéig autójuk helyett a tömegközlekedést választják. Erről a német és svájci megkérdezettek közel 30 százaléka számolt be.

Ugyanakkor azonban sok európai város fejletlen vagy megbízhatatlan tömegközlekedése miatt az autó nélkülözhetetlen a mindennapi élethez. Ezért a háztartások egy része kénytelen csökkenteni a megélhetés nem feltétlenül szükséges kiadásait. Például az olaszok 43 százaléka és a franciák 33 százaléka, a magyaroknak pedig a 20 százaléka spórol ilyen módon.

Az ACNielsen szerint, ha a globális olajhelyzet rosszabbodik és az európai piacokon újabb árrekordok születnek, akkor a fogyasztók újabb megtakarítási lehetőségeket keresnek majd, többek között alacsony fogyasztású autókat.

A kutatás szerint az alacsony fogyasztás ma még inkább csak hozzáadott értéket jelent, ám ha a benzin ára esetleg az egekig növekszik, akkor a "benzin-barát" faktor elsőrendűvé válik, és meghatározza a fogyasztók döntését a gépkocsi vásárlásánál. Ez az autógyártók részére új piaci lehetőséget jelent. Az osztrák, német, olasz és ír válaszadók mintegy 10 százaléka máris erősen odafigyel a fogyasztásra, ha autót vesz.

(MTI)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.