A magyarok egyharmada kevesebbet autózik
Az ACNielsen 42 országra kiterjedő vizsgálata során összesen 23.500, ezen belül Magyarországon 500 rendszeres internetezőt kérdezett meg az üzemanyagárak növekedésének hatásairól.
Húsz európai országot figyelembe véve a felmérés szerint a legérzékenyebben a magyarokat érinti az árnövekedés: a megkérdezett magyarok 58 százalékának az életét jelentősen befolyásolja az árspirál, míg a cseheknél ugyanez az arány csak 27 százalék. Igaz, a franciáknál is 55 százalék.
A növekvő üzemanyagköltségekre a válaszadó magyarok 39 százaléka reagál ritkább autóhasználattal, 30 százalékuk igyekszik a munkájával járó közlekedéssel kombinálni a magán utakat.
A tömegközlekedést gyakrabban veszi igénybe 20 százalék, és ugyanannyian fogják vissza a létszükségleti cikkeken kívüli fogyasztásukat is.
A kutatás szerint összességében minden harmadik európai polgár érzi úgy, hogy az emelkedő üzemanyagárak következtében változtatnia kell életstílusán. Az európaiak majdnem fele ritkábban használja az autóját, mint korábban, s a megélhetésre fordított kiadásait csökkenti.
Európában átlagosan a megkérdezettek 45 százaléka autózik kevesebbet mint eddig, és 37 százalékuk igyekszik kombinálni a hivatalos és magánjellegű utakat.
A kutatás kimutatta, hogy az osztrákok kétharmada kevesebbet autózik, míg a finneknél, olaszoknál, hollandoknál, németeknél, franciáknál és belgáknál 50 százalék körüli ez az arány. Szintén változtat közlekedési és utazási szokásain az olajban gazdag Norvégiában elő fogyasztók 43 százaléka, továbbá az angolok 47 százaléka.
A felmérés kimutatta azt is, hogy azokban az országokban, ahol az üzemanyag ára csak tavaly 20 százalék körül nőtt, a közvéleményben erősödik az aggodalom a jövőt illetően.
A közlemény példaként megemlíti, hogy az elmúlt két évben Portugáliában 42 százalékkal, Belgiumban pedig 28 százalékkal drágult a benzin. Ezekben az országokban terjed az a vélemény, hogy a benzinárak megfizethetetlenné válnak, s amíg az olaj világpiaca bizonytalan marad, addig a fogyasztók kénytelenek alkalmazkodni hozzá, életstílusuk és autózási szokásaik megváltoztatásával.
Az elemzés szerint főként a lakóhelytől és a mentalitástól függ, hogy Európában ki, milyen módon igazodik a benzin drágulásához. Általában kivitelezhetetlenek olyan költség- és benzintakarékos megoldások, mint a tömegközlekedés használata, a csúcsforgalmon kívüli utazás, vagy szomszédok-ismerősök együtt autózása. Sokak számára egyedüli alternatíva az életvitelre fordított kiadások csökkentése.
Az ACNielsen szerint nem meglepő, hogy a legtöbb autótulajdonost számláló országokban reagálnak legérzékenyebben az üzemanyagárakra. Globális összehasonlításban az USA-ban a legelterjedtebb az autó, majd Európa következik. Az európai internetezők 76 százaléka rendelkezik autóval: a halmazból 93 százalékos aránnyal kiemelkedik Olaszország, majd 86 és 85 százalékkal Belgium, illetve Franciaország következik.
A felmérés szerint némely ország lakói úgy spórolnak a benzinnel, hogy néhány utazás erejéig autójuk helyett a tömegközlekedést választják. Erről a német és svájci megkérdezettek közel 30 százaléka számolt be.
Ugyanakkor azonban sok európai város fejletlen vagy megbízhatatlan tömegközlekedése miatt az autó nélkülözhetetlen a mindennapi élethez. Ezért a háztartások egy része kénytelen csökkenteni a megélhetés nem feltétlenül szükséges kiadásait. Például az olaszok 43 százaléka és a franciák 33 százaléka, a magyaroknak pedig a 20 százaléka spórol ilyen módon.
Az ACNielsen szerint, ha a globális olajhelyzet rosszabbodik és az európai piacokon újabb árrekordok születnek, akkor a fogyasztók újabb megtakarítási lehetőségeket keresnek majd, többek között alacsony fogyasztású autókat.
A kutatás szerint az alacsony fogyasztás ma még inkább csak hozzáadott értéket jelent, ám ha a benzin ára esetleg az egekig növekszik, akkor a "benzin-barát" faktor elsőrendűvé válik, és meghatározza a fogyasztók döntését a gépkocsi vásárlásánál. Ez az autógyártók részére új piaci lehetőséget jelent. Az osztrák, német, olasz és ír válaszadók mintegy 10 százaléka máris erősen odafigyel a fogyasztásra, ha autót vesz.
(MTI)