Bérükre várnak a Transelektro dolgozói

Napi kiadásait is finanszírozta a megrendelések teljesítésére felvett hitelekből a Transelektro-holding. A csoport pénzügyi irányítását az utóbbi egy évben már nem a cégek vezetése, hanem egy likviditási bizottság látta el. A dolgozókat most arról értesítették, hogy januári bérükre még várniuk kell.

A munkahelyek megőrzésére hivatkozva vette programba a Transelektro-csoport megmentését Kóka János. A munkavállalók azonban máris megkapták az első pofont, miközben a gazdasági tárca vezetőjének kérésére a válságból kivezető utat kereső pénzintézetek még azzal ismerkednek: kinek a döntései miatt, és hogyan került tönk szélére Székely Péter birodalma. A kormány döntése szerint az immár 2,5 milliárd forintos állami garanciával is megtámogatott cég dolgozói egy szigorúan belső használatra szánt levélből tudhatták meg, hogy januári bérükre egy darabig még várniuk kell.

Az alapelvekben már megállapodtunk, de kinevezésem még nem történt meg - jelentette ki Hónig Péter. A Transelektro ipari holdingjának tervezett átalakításával létrejövő új vállalat elnök-vezérigazgatói posztjának várományosa lapunknak arról beszélt: megítélése szerint a cégcsoport megmentésének útjában nincsenek elháríthatatlan akadályok. A válságmenedzser szerint önmagában az sem köti meg a holding megmentésén fáradozók kezét, hogy jogerősen nem zárult le egyik vállalata, a Ganz Transelektro Közlekedési (GTK) Rt. felszámolásának ügye. Mint mondta: a cégcsoport helyzetét már ismeri, és megkezdte az első tárgyalásokat is a társaságnál. A likviditási válság megoldásának részleteiről azonban egyelőre nem nyilatkozott. (Hónig jelenleg a Malév elnöke, korábban pedig a Dunaferrnél vezényelte le a privatizációs folyamatot. Utóbbinál szerzett tapasztalatait alighanem kamatoztatni tudja majd a Transelektrónál is.)

A Transelektro-holding megmentésére szövetkezett pénzintézetek fellépését mindenesetre befolyásolhatja, hogy a hitelezők még nem kaptak megnyugtató választ arra: a cégcsoportnak adott 47 milliárd forint hitel mellett hogyan alakult ki a fizetőképességet veszélyeztető likviditási válság. Annyi azonban máris kiderült: valószínű, hogy a különféle beruházásokra felvett hitelek egy részét a napi kifizetésekre költötték. A hírek szerint ezért a Transelektro tulajdonosai - korábbi közleményeikkel összhangban - elsősorban a csoport vállalatainak tavaly év végén felmentett vezető tisztségviselőit okolják. Kétséges azonban, hogy ez az álláspont sokáig tartható lesz-e. Úgy tudjuk ugyanis, hogy 2005 februárjában a Transelektro-társaságok vezérigazgatóinak és pénzügyi vezetőinek le kellett mondaniuk cégeik pénzügyi irányításának jogáról. Egy tulajdonosi utasítás szerint a kifizetésekről és átutalásokról kizárólag a február 14-én megalakult likviditási bizottság határozhatott. A háromtagú bizottság életre hívásának célja a tagvállalatok fizetésképtelenné válásának elkerülése volt. Kötelezően betartandó döntéseibe a legfeljebb javaslattételre jogosult vállalatvezetők nem szólhattak bele, igaz ezért cserébe a bizottság a döntésekhez kapcsolódó felelősséget is átvállalta.

Azt egyelőre a hitelező bankokból álló kilenctagú konzorcium sem tudja biztosan, hogy egy évvel ezelőtt mekkora is volt a baj a Transelektrónál. Mindenesetre a likviditási bizottság megalakításánál a tulajdonosok már a cégcsoport "súlyos likviditási helyzetéről" beszéltek. A bizottság intézkedéseinek be nem tartása pedig már akkor is munkajogi következményekkel járhatott.

A ma még többségi tulajdonos Székely Péter a jövőben kisebbségbe kerülhet a Transelektro utódtársaságában. Ráadásul még ehhez is meg kell szereznie a vállalatcsoportot tulajdonló Transelektro Menedzsment Vagyonkezelő (TMVK) Kft. teljes tulajdonjogát. A cégben korábban 53 százalékos részesedéssel rendelkező vezető tulajdoni hányada, a társtulajdonosokkal kötött eddigi megállapodások révén, a hírek szerint ma már elérheti a 73 százalékot is.

Ha a többségi tulajdonosnak sikerül megszereznie többi üzlettársa pakettjét is, a bankok a csomagot várhatóan 25 százalék alatti részesedésnek ismerik majd el a Ganz Transelektro Villamossági (GTV) Rt.-ből kialakuló új cégben. Mint arról már beszámoltunk, e cégbe apportálják majd - várhatóan egyforintos névértéken - a Ganz Transelektro Közlekedési Rt.-t, a Ganz Transelektro Energetikai és Környezetvédelmi (GTEK) Rt.-t, valamint a Ganz Röck Rt.-t.

Hónig ismét középre kerül. Archív fotónkon a Malév-vezetés látható Kóka János közlekedési miniszterrel az élen, mögötte Hónig Péter elnök és Gönci János vezérigazgató.
Hónig ismét középre kerül. Archív fotónkon a Malév-vezetés látható Kóka János közlekedési miniszterrel az élen, mögötte Hónig Péter elnök és Gönci János vezérigazgató.
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.