Munka mellett tanulni
Sehol máshol nem tanítanak kifejezetten andragógiát, azaz a felnőttoktatás tudományát ma Magyarországon - tudom meg Sz. Molnár Annától, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kara andragógia tanszékének vezetőjétől, aki elmondja, hogy elsődleges céljuk olyan szakembereket képezni, akik kifejezetten a felnőttek továbbképzésére szakosodtak. Nyugat-Európában már évek óta ismert "az egész életen keresztül tartó tanulás" (life long learning) elve, amely azt jelenti, hogy napjainkban senki sem elégedhet meg egy megtanult szakmával, ha érvényesülni szeretne. A világ olyan szinten felgyorsult, hogy annak, aki tartani akarja társadalmi helyzetét, egész életén keresztül képeznie kell magát.
Nehéz meghúzni az éles határvonalat, hogy mikor ér véget a pedagógia, és mikor kezdődik az andragógia ideje. Napjainkra lecsúszott a felnőttoktatás korhatára, és szélesebb is lett a paletta a továbbképzések területén. Arra a kérdésre, mégis, hogyan lehetne meghatározni azt a csoportot, amellyel az andragógia tudománya foglalkozik, Sz. Molnár Anna azt a választ adja, hogy a felnőttoktatás egyre kevésbé korhatárhoz kötött, inkább azokról az emberekről van szó, akik már dolgoznak, illetve már szereztek egy szakmai képesítést, de új ismereteket szeretnének elsajátítani.
A felnőtteknek teljesen más a gondolkodásmódjuk, másként sajátítják el az ismereteket. Többek között gátlások alakultak ki bennük a hagyományos képzési módokkal szemben. Ezeket a tanárnak le kell küzdenie az eredményes oktatás érdekében.
Egy munkavégző felnőtt már nem szeret visszaülni az iskolapadba, a számonkérés sem történhet olyan módon, mint az átlagos iskolákban. A tanárnak meg kell találnia a motiválás eszközét, ehhez ismernie kell a felnőttek tanulási sajátosságait, azt, hogyan szólhat hozzájuk. Kérdés persze, hogy mindez hogyan működik a gyakorlatban.
A statisztikák szerint nálunk jóval kevesebben vesznek részt továbbképzésben, mint a többi uniós országban. - Magyarországon nagyon nehéz a munka mellett tanulni - állítja a tanszékvezető. A felnőttoktatás infrastruktúrája még nem épült ki teljesen, a támogatása csak részben van megoldva, a munkaadók a legritkább esetben engedik el a dolgozóikat hosszabb időre.
- Meg kell változnia a tanulásról alkotott gondolkodásmódnak - mondja Sz. Molnár Anna. - Szükségszerű, hogy Magyarországon is, mint sok uniós államban, bevezessék a kötelező tanulmányi szabadságot, hiszen közös érdekünk, hogy az EU munkaerőpiacán megtarthassuk a helyünket, illetve előrébb lépjünk. Ha nem történik hamarosan változás, a magyar munkaerő sokat fog veszíteni piaci versenyképességéből.