Vágányon előzne a Bombardier

A hátsó peronnál próbál betolatni a MÁV vonattenderén győztes Stadler elé a Bombardier. A "bombázó" a vasúttársaságnak kész motorvonatokat ajánlott fel, amelyek már márciusban üzembe állhatnának, míg a Stadlerét jövő tavaszra ígérik.

Vesztett, mégis nyerhet a MÁV motorvonat-beszerzésein a Bombardier, amely vonzó ajánlattal igyekszik megelőzni a győztes svájci Stadlert. A kanadai-német cég érvei háromszori nekifutásra sem bizonyultak elég nyomósnak ahhoz, hogy az állami vasút tőle vásárolja meg kétszer harminc elővárosi vonatát. Legújabb ajánlatával azonban látszólag a MÁV elevenébe talált. A Stadler Flirt fantázianevű vonatainak az eredetileg vártnál egy évvel későbbi érkezése miatt fanyalgó társaság legalábbis lázas levelezésbe kezdett a már lezárt tenderén induló többi szállítóval. Kétséges azonban, hogy a "bombázók" ajánlatát überelheti-e valaki. A Bombardier ugyanis tíz, eredetileg az osztrák vasútnak (ÖBB) készült elővárosi motorvonat szállítására tett ajánlatot a MÁV-nak. A Népszabadság értesülései szerint, ha a vasút él a hirtelen jött lehetőséggel, az első két szerelvényt már március vége előtt forgalomba állíthatja. Márpedig a Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter szoros emberfogásra épülő irányítása alatt működő vasút számára aligha elhanyagolható szempont, hogy az új vonatokkal
az országgyűlési választások előtt, a kampány finisében eldicsekedhet.

A vonatvásárlási hangulat feléledésére természetesen vannak más indokok is. Így például az, hogy a MÁV elővárosi forgalomban közlekedő kocsijainak állapota közelít a kritikushoz. Olyannyira, hogy ha a vasút csak meglévő eszközparkjára alapozhat, szolgáltatásai folyamatos biztosítása is veszélybe kerülhet. Mintegy száz - lényegében már csak a közlekedési felügyelet kegyelméből használható - kocsiját például néhány hónapon belül ki kell vonnia a forgalomból.

Emellett fontos szempont az is, hogy a hírek szerint a Bombardier nemcsak tíz vonatát, hanem az azokhoz kialkudott új banki finanszírozási konstrukciót is felajánlotta a MÁV-nak. Ennek pontos részletei egyelőre nem ismeretesek. Csupán annyit lehet tudni, hogy az ajánlat egy év türelmi idő mellett tíz évre szól. Mindez önmagában még nem garantálja, hogy a MÁV valóban él a felkínált lehetőséggel. Ezenfelül arra sincs biztosíték, hogy ha igen, a Bombardier járműveit vásárolja meg. Utóbbit elég valószínűvé teszi, hogy a MÁV a többi között a francia Alstomnak, a német Siemensnek, illetve Stadlernek küldött levelében szűk játékteret szab.

A nagy járműgyártóknak kézbesített levélben Heinczinger István, a MÁV általános vezérigazgató-helyettese február 8-ig ad időt arra, hogy nyilatkozzanak: tudnak-e a Bombardier-éhez hasonló ajánlatot adni. A követelmények között a rövid szállítási határidő mellett szerepel az is, hogy a vonatok kétáram-neműek legyenek, azaz az osztrák és a magyar vasút villamos hálózatát egyaránt használni tudják. Emellett a MÁV elvárja azt is, hogy az újabb ajánlattevők életképes finanszírozási konstrukcióval tegyék teljessé pályázatukat. A kérdést február 10-15. között szeretnék lezárni.

Ha a Bombardier mellett más járműgyártó is előáll egy ajánlattal, a MÁV megfontolja, hogy gyorsított eljárást írjon ki a szállító kiválasztására. Ha viszont a valószínűbb forgatókönyv valósul meg, és a hirtelen felkérésre a vonatgyártók nemleges választ adnak, a MÁV akár pályáztatás nélkül is vásárolhat. Erre éppen a közbeszerzési törvény adna lehetőséget. Abban az esetben ugyanis, ha a vasút a feladatai ellátásához nélkülözhetetlen beszerzésre kedvező ajánlatot kap, és azzal senki nem kíván versenybe szállni, akkor az ilyen eljárás is elkerülhető.

A történethez hozzá tartozik az is: a finanszírozási pályázatok február 28-ra ígért lezárásával talán befejeződő motorvonattender ideje alatt nem ez lenne az első eset, hogy a MÁV elővárosi vonatokat vásárol. A Siemensszel például 2004 decemberében - közvetlenül a cég motorvonattenderből való kizárása után - írták alá az egy korábbi szerződés opciójaként fenntartott 13 vonat vásárlásának szerződését. Ezzel együtt a MÁV levele most kiverte a biztosítékot a magyar vasút megbízásaiért évek óta hadakozó járműgyártóknál.

Elsőként a MÁV motorvonattenderének győztese, a Stadler fejezte ki rosszallását. Dunai Zoltán, a Stadler Trans Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója lapunknak megerősítette, hogy megkapták a MÁV levelét. Mint mondta: megítélésük szerint az ajánlatkéréssel a MÁV megsértette a közbeszerzési törvényt. Ezért cégük valószínűleg a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordul.

Bombardier-vonat az osztrák ÖBB-nél. Nekik készült, de mi kapjuk?
Bombardier-vonat az osztrák ÖBB-nél. Nekik készült, de mi kapjuk?
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.