Csatasorban Kandinszkijjal
Velencei Gallerie dell'Accademia, londoni Tate Britain, washingtoni National Gallery. Legfrissebb, március 15-ig látható tárlatához ezekből a külföldi múzeumokból kölcsönzött festményeket a Szépművészeti Múzeum. Centenáriumi évadjuk Géniuszok és remekművek című, hat tárlatból álló sorozatával az a céljuk, hogy - a világ legismertebb múzeumi gyűjteményeiből válogatva - ismert festőket és viszonylag gyakori témákat újszerűen mutassanak be.
Tavaly decemberben, a Tiziano és a velencei Madonna című tárlat zárása után megállapították, a kísérlet sikerült: érdemes időnként kilépni a tárlatrendezés hagyományos sémái közül. A látogatók egyáltalán nem bánják, ha mondjuk, csak két festményre koncentrál egy egész kiállítás, amennyiben van mellé történet bőven. Elég lehet például, hogy mindenkit felcsigáz a festmény, amelyről nem sokkal kiállítása előtt derül ki, hogy világhírű mester alkotása. Ez történt tavaly A Mária gyermekével és Szent Pállal témájú Tiziano-művel.
Az új tárlat témája a tengeri csata ábrázolása, amit három korszak három fontos képével illusztrálnak. A velencei Gallerie dell'Accademiától A lepantói csata allegóriája című, XVI. századi Paolo Veronese-festményt kapta kölcsön a Szépművészeti.
A trafalgari ütközet 2. vázlata a XIX. századi Angliából való, alkotója a magyar galériában vagy múzeumban még sosem látott "modern" romantikus, Joseph Mallord William Turner.
Vaszilij Kandinszkij 31. Improvizáció (Tengeri csata) című, Washingtonból kölcsönkapott alkotása zárja a külföldi csatasort. A tárlat összesen 14 festményből áll. A külföldről hozott művek a múzeum saját anyagából és hazai magángyűjteményekből válogatott képeket egészítik ki, ráadásnak pedig kiállították a trafalgari ütközetben győztes Victory hadihajó másfél méteres makettjét.
Kiállításmegnyitók
Fészek Galéria (Budapest), 7-én: Barabás Zsófi festőművész kiállítása.
Erdők Háza (Bakonybél), 8-án: Erdészeti és vadászati kiállítás.
Ludwig Múzeum (Budapest), 9-én: Forgács Péter: A dunai Exodus, A folyó beszédes áramlatai.