Segítség előtt felszámolás?

Késhet vagy akár kútba is eshet a Transelektro megmentése. A GT Közlekedési Rt. fizetésképtelenségének megállapítására indított eljárás ugyanis jogerősen még nem zárult le.

Az ígért állami segítség ellenére még mindig nem múlt el a Transalektro holding felszámolásveszélye. Egyelőre ugyanis továbbra is az a döntés él, amely szerint a bíróság nem jogerősen megállapította a cég fizetésképtelenségét és elrendelte a felszámolását. A Népszabadság értesülése szerint legalábbis ez derül ki abból a levélből, amit a Fővárosi Bíróság a közelmúltban postázott a társaság fizetésképtelenségének megállapítását kérő H.I.X Kft.-nek. Mindez annyit jelent: az állami mentőövre még várnia kell a cégcsoportnak, és az is lehet, hogy még ez sem segít a társaságon.

A nehézségekkel küzdő holding vezetői valószínűleg roszszul ítélték meg a helyzetet, amikor azt hitték: a Ganz Transelektro Közlekedési (GTK) Rt. felszámolását kezdeményező H.I.X. Kft. december végi kifizetésével legalább jogilag rendbe tették az eladósodott társaság ügyeit. A Fővárosi Bíróság szerint a kifizetéssel önmagában még semmi sem változott.

A H.I.X. jelezte ugyan a bíróságnak, hogy miután megkapta 16,8 millió forintját, visszalép keresetétől. Meglepő módon azonban azt látszólag senki sem gondolta végig, hogy ez önmagában a korábbi bírósági döntést nem teszi semmissé. A bíróság ugyanis - nem jogerősen - elrendelte a Transelketro-cég felszámolását, és kijelölte a felszámolóbiztost is. Egy levél nem elég ahhoz, hogy a H.I.X. - a Transelektro dolgozók karácsonyi pénzének beáldozásával járó - kifizetése a folyamatot megállítsa. Ehhez fellebbezésre, illetve a másodfokon eljáró Fővárosi Ítélőtábla állásfoglalására lenne szükség. Erre viszont még várni kell.

A Transelektro Közlekedési Rt. helyzetét beszállítójának kifizetése egyébként csak tovább rontotta. A cég ugyanis lépésével megkerülte a kijelölt felszámolóbiztost, és ezzel megsértette a bíróság döntését. Így a lehetőségek között szerepel az is, hogy a Transelektro számára kedvezőtlen másodfokú bírósági döntés után a felszámoló a december eleje óta kifizetett szállítóktól is visszakéri majd a pénzt, és maga határozza meg a hitelezők kielégítési sorrendjét - már a törvény alapján.

A lezáratlan bírósági eljárásról a jelek szerint a gazdasági tárca és a Transelektro megmentésében közreműködő pénzintézetek is elfelejtkeztek. Úgy folyik az egyezkedés a Transelektro tulajdonosai és a hitelezők között, mintha a GTK felől elhárult volna a felszámolás veszélye, holott a fizetésképtelenségi eljárás még nem zárult le. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter bejelentette: a kormány döntése szerint a magánkézben lévő cégcsoport tulajdonosainak alig félmilliárd forintot kellene a kalapba dobniuk abból a 3,5 milliárdból, amit a likviditási gondok megoldásához szükségesnek tartanak. A hiányzó összeget a kereskedelmi bankok - 75 százalékos állami garanciavállalás mellett - folyósított hiteleiből teremthetné elő társaság.

Azt azonban, hogy mindebből lesz-e valami, a folyamatban lévő jogi procedúra kérdésessé teszi. A bizonytalan helyzet befolyásolhatja a Transelektro megmentéséről alkudozó bankok terveit is. Márpedig úgy tudjuk: a pénzintézetek az újabb jogi szál nélkül is nehezen jutottak egyezségre. A Koreai Fejlesztési Bank (KDB) például sokáig elzárkózott attól, hogy újabb áldozatokat hozzon a Transelektróért. Az Inter-Európa Bank pedig követelése eladásában látja a kiutat.

Ezzel együtt a hírek szerint a cégcsoport jövőjéről eddig legalább formálódott az egyezség. A legvalószínűbb forgatókönyv szerint a GTK Rt., a Ganz Röck (GR) Rt., valamint a Ganz Transelektro Energetikai és Környezetvédelmi (GTEK) Rt. részvényeit a tulajdonosok egy forintos névértéken bevinnék a Ganz Transelektro Villamossági (GTV) Rt.-be. A villamossági cégben jelenleg 42 százalékos részesedéssel rendelkező MFB pedig opciós jogával élve megszerezné a cég többségi tulajdoni hányadát. A Transelektro jelenlegi tulajdonosai pedig a félmilliárd forintos közvetlen pénzügyi hozzájáruláson túl a cégcsoport ingatlanholdingját ajánlanák fel a hitelek fedezetéül.

Bevásárolna a Transelektróból a Stadler

Értesüléseink szerint vételi ajánlatot tett a Ganz Transelektro Közlekedési (GTK) Rt. vasúti divíziójának megvásárlására a Stadler Trains Magyarország Kft. A MÁV motorvonattenderéből győztesen kikerült svájci Stadler AG magyar leányvállalatának ajánlatáról egyelőre semmit nem lehet tudni. Dunai Zoltán, a cég ügyvezető-igazgatója lapunk információit sem megerősíteni, sem cáfolni nem kívánta. Úgy tudjuk: a Transelektrotól eddig nem érkezett válasz a kezdeményezésre.

Cégtábla a Transelektro Nádor utcai székházán Budapesten
Cégtábla a Transelektro Nádor utcai székházán Budapesten
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.