Etanol cukornádból és fűrészporból

A világ olajtermelésének hetven százalékát jelenleg a közlekedés használja fel, illetve a közlekedés energiaszükségletének 92 százalékát az olaj biztosítja.

Jelenleg naponta 75 millió hordó olajat termelnek ki, húsz év múlva 125 millió hordóra lesz szükség. 2030-ra a jelenlegi technológiával az ismert mezőkről legfeljebb napi 60 millió hordó olaj kerülhet ki. Az olajár emelkedése a cégeket visszaviszi a most még gazdaságtalan mezőkre. Alaposabban megkutatják majd a sarkokhoz közeli területeket, Belső-Ázsiát, Afrikát, illetve a sekélyebb tengereket. Az előbb említetteken felül szükség lesz a ma még nem használt források - nehézolaj, olajpala, metánhidrát - hasznosítására is. Ám egyes tartalékok kiaknázásához új technológiákat is létre kell hozni. Amerika stratégiai érdekeit szolgálja, ha a politikai szempontból bizonytalan régiók helyett - már pedig a világ olajkészletének döntő hányada ilyen térségben található - az önellátásra törekszik.

Ennek egyik módja az alternatív üzemanyag - ami ráadásul a klímánkra is jótékonyan hat. A bioetanollal működő autók is kibocsátanak szén-dioxidot, azonban a mezőgazdasági terményekből - cukornádból vagy biomasszából - előállított bioetanolos járművek esetében döntő, hogy az etanol elégetése nem növeli a légkör szén-dioxid-tartalmát. A növényekből készült üzemanyag szén-dioxid-tartalmát a növények fotoszintézisük során vonták ki a légkörből. Ezzel szemben a benzin vagy a dízelolaj elégése során újabb gáz kerül a légkörbe, amely évmilliókon keresztül a Föld mélyében rejtőző kőolajkészletekben volt lekötve.

Az Egyesült Államokban kukoricából, Brazíliában pedig cukornádból már állítanak elő kereskedelmi mennyiségű etanolt. Svédországban a kereskedelmi célú etanolt jelenleg búzából, illetve fa- és erdészeti hulladékból készítik. Megoldás lehet a biodízel tömeges használata, illetve ígéretes kísérletek folynak hidrogénautókkal is. Az alternatív közlekedés másik módja a hibrid autó. 2005-ben 250 ezer darabot adtak el a legnépszerűbb hibrid autónak számító Toyota Priusból világszerte. Az USA és Japán a legnagyobb vásárló.

Bush elnök az üzemanyagfüggőség távlati megszüntetésének bejelentésével együtt virtuálisan a kiotói klímajegyzőkönyvet is aláírta.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.