Oroszország ismét nagyhatalom?

Gázmizéria. Na nem a hazai, hanem a "nyomáscsökkentős". Konfliktus? Nemzetközi konfliktus? Hát persze, különben miért kezdett minden érintett ország lázas tervezgetésbe és taktikák kidolgozásába, katonai költségvetésekhez mérhető nagyságrendű összegek elköltésének mérlegelésébe. Mielőtt bárki egy fillért is elköltene, előbb helyesebb lenne végiggondolni, hogy mi történt, és milyen választási lehetőségek vannak.

A gázárakkal, illetve a létesítendő vezetékekkel kapcsolatos orosz magatartást sokan politikai nyomásgyakorlásnak tekintik. "Oroszország hirtelen intézkedései energetikai instabilitáshoz vezetnek, és felvetik annak veszélyét, hogy Moszkva politikai nyomásgyakorlásra kívánja használni az energiaexportot" - áll az amerikai külügyminisztérium közleményében (HVG). Hát persze, na és - kérdezhetné bárki. Tudta ezt eddig is mindenki, csak nem vettük komolyan. De mi itt a gond? Oroszországnak van egy terméke-nyersanyaga, amit a nemzetközi piacon értékesít. Stratégiai nyersanyaga. És ezt stratégiai célokra (is) használja. Nem ez az első eset a történelemben.

De hát mi történt-történik? Oroszország némileg váratlanul (?) kilépett egy általa zéróösszegű játszmaként értékelt folyamatból, ahol az utóbbi években mindig a vesztes szerepébe kényszerült. Most újra játékos lett a nemzetközi porondon, kilépett a "gazdasági középhatalom, amelynek atomfegyverei vannak" sztereotípiából. Minőségileg új helyzetet, megnövekedett mozgásteret teremtett a maga számára a nemzetközi porondon, az otthoni viszonyokban és közvetlen környezetében egyaránt.

Az Ukrajnával most lefolytatott gázjátszma valójában egy rövid távú és sürgős stratégiai cél elérését készítette elő: a Krím félsziget helyzetének Oroszország számára megnyugtató és tartós rendezését. A többi - a ki tudja hogyan keletkezett gáznyomás-csökkenés Európában - az vagy tudatos, vagy véletlen volt, de Oroszország számára mindenképpen kedvező "mellékhatás". Igen ám, de ez a "mellékhatás" valószínűleg új fejezetet nyit a nemzetközi biztonságpolitikában.

Az utóbbi években Oroszországról kialakult egy olyan, általánosan elfogadott kép, hogy a hatalmas ország Európához tartozik, de - nem igazán. Hát most az történt, hogy Oroszország megfogta a gázvezetékek túlsó végét, és közelebb húzta magához Európát.

A gázvita az importáló országok legtöbbjében, így hazánkban is, olyan helyzetet teremtett, hogy súlyos politikai-gazdasági döntéseket kell előkészíteni és meghozni a közeljövőben. A hangsúlyt jelenleg a döntés előkészítésére kellene helyezni, amire - úgy tűnik - van elegendő idő. Ha most úgy gondolnánk, hogy sietnünk kell, akkor majd menet közben jövünk rá, hogy idő kell a különböző forgatókönyvek vizsgálatához, a tárgyalásokhoz, a két- és sokoldalú egyeztetésekhez, amelyekből Oroszországot kihagyni nemigen lehet.

Jobb lenne végiggondolni az előnyöket és hátrányokat, mielőtt egyetlen fillért költenénk "stratégiai" célokra. A sokmilliárdos "stratégiai" gáztározók megépítése előtt el kellene dönteni, van-e értelme olyan tárolók létesítésének, amelyeket majd oroszországi gázzal fogunk feltölteni, ami a jelenleg is üzemelő vezetéken érkezik. Tartalék-, vagy vésztározóknak lehet ezeket nevezni, de mitől "stratégiai"? Stratégiai akkor lehetne, ha az így keletkező gáztartalék olyan időtartamra lenne elegendő, amely alatt alternatív forrásból tartósan meg lehetne oldani a beszerzést, azt megfelelő előszerződésekkel, szállítási kapacitások kialakításával bármikor megnyithatóvá tenni a tartalékok kimerülése utáni időszakra.

Honnan, hogyan, mennyit, mennyiért, mikorra? Ezekre a kérdésekre - és a belőlük automatikusan keletkező alkérdésekre - kellene mielőbb választ adni a döntéshozatalhoz. Addig mi lesz, amíg mindez megvalósul? Meg arra is választ kellene adni, hogy hány százalékos orosz gázimport hányadnál szűnik meg a függőség? "Stratégiai" szempontból csak a nullának van értelme.

Van erre pénzünk, érdemes erre hatalmas forrásokat lekötni? Érdemes az alternatív beszerzési stratégiát - mondjuk - az iráni földgázra építeni? Mennyire biztonságosak ezek a források? Milyen új függőségek keletkeznek? Mert több ezer kilométeren és számos országon keresztül futó vezetékek esetében keletkeznek, és ezzel közép-, de inkább hosszú távon számolni kell.

Érdemes azt is vizsgálni, hogy mekkora biztonságot adna a legnagyobb európai importőr Németország rendszeréhez csatlakozni - Nyugat felől, az északi vezetékről importálni az orosz gázt.

Az alternatív források keresése mellett meg kellene vizsgálni, hogy Oroszország "meddig bírná" a gázbevételek elapadását, az orosz tőzsdei részvények összeomlását, stb. Egy ilyen átfogó vizsgálódás valószínűleg kiderítené, hogy Moszkva sem tudná csak úgy zutty elzárni a gázcsapokat, és utána szabadon diktálni gazdasági, politikai, vagy más feltételeket. De nem is akarja, hiszen az orosz illetékesek sietve biztosították európai partnereiket, hogy zökkenőmentesen biztosítani kívánják az ellátást. Az épülő észak-európai gázvezeték is azt célozza, hogy a tranzitországokkal kapcsolatban esetleg jelentkező problémákat kiküszöböljék. Oroszország alapvetően eladni akarja a gázt és nem "háborúzni" vele.

Csakhogy itt nem a gázról van szó. Nagyon bonyolult és sok változóval megtűzdelt viszonyrendszerben kell mozognunk, amelyben a gáz, mint gazdasági-stratégiai tényező, csak eszköz. Igaz, nagyon nyomós eszköz, ami nemzetközi szempontból az orosz kül- és biztonságpolitikai érdekek fokozott érvényesítését szolgálja. Ezt kellene az érintett országoknak idejében felismerniük. A többi ebből következik. Tárgyalni kell. Sokat, sokakkal.

A gázügyet alapvetően fontos nemzetközi diplomáciai és biztonságpolitikai problémaként kellene kezelni, amelyre külpolitikai-biztonságpolitikai megoldást kell keresni, mielőtt iszonyú pénzekből megépülő beruházásokkal kezdenénk foglalkozni. A diplomácia olcsóbb, meg erre találták ki.

A gázról is tárgyalni kell, de amíg nem értjük meg, hogy a csővezeték európai (törökországi) és oroszországi végpontjai között a gáz mellett milyen szándékok utaznak, addig minden csak a tényleges problémák megoldásának elodázását, mérhetetlen energiák és erőforrások elpazarlását jelenti majd minden érintett számára.

Európa számára új korszak kezdődött, melyben a biztonságpolitikai kockázatok listáján az energiahiány nemcsak elvont, távoli veszélyként jelenik meg, hanem elméletben bármikor bekövetkezhet. Komolyan és sokoldalúan kell foglalkoznunk annak vizsgálatával, hogy mi történik akkor, ha a nyersanyagok forrását "valaki" ("aki" bárki lehet a gáz útvonalán, és akit katonailag, vagy más módon nem lehet csak úgy "lenyomni") elzárja. Még mielőtt azok néhány évtized múlva ténylegesen elapadnak.

Amúgy, a feladat jelentős részét valószínűleg el lehetne végezni egy helyen. Bécsben, az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) székhelyén. E szervezet nevében és tevékenységi körében is szerepelnek a fentiekben említett problémák és minden érintett ország rendelkezik EBESZ-képviselettel. Olyan feladat lenne ez, amitől a működő, de az európai politikai fősodorból kikerült szervezet ismét fontos és érdemi kérdésekkel foglalkozhatna. Csak kezdeményeznie kellene valakinek.

Igen, Európa kénytelen átlépni a kül- és biztonságpolitika XXI. századába. Egy olyan rendszerben kell mozognia, amelyben az állami szereplők és érdekek mellett megjelennek a vállalati-befektetői érdekek, a politika, a gazdaság, a pénzügyek bonyolult és nehezen átlátható keveredése. Hogy ezt egy gázvezeték nyomásának néhány órás csökkenése okozta, hát, istenkém.

A szerző külpolitikai elemző

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.