Kampány, tanulmány
A Demos tanulmánya, amely elvileg a régióról szól, valójában Debrecenről, nélkülözi ugyanis a tapasztalatokat. Talán nem véletlen közzétételének időpontja sem: épp a kampány időszakában készültek el vele. Akinek van füle, az tudja ugyanis, hogy Debrecen a Fidesz kampányának középpontjában áll: mintavárosként emlegetik, amelyet az erőskezű polgármester, Kósa Lajos sikeressé tett. Azt tette kicsiben, így a Fidesz, mint amit ők fognak tenni nagyban, ha hatalomra kerülnek. Elég csak Orbán Viktor évértékelőjére gondolni: családtámogatás, építkezés, munkahelyteremtés. Élő jelszavak Debrecen esetében is.
Ezt a képet kellett most a helyi MSZP-nek széttörnie, és adni megbízást a Demosnak (amely Gyurcsány Ferenc könyvének kiadója is), hogy készítsen elemzést a városról. A Demos megfelelt.
Nehéz elhinni, hogy a Demos nem tudott arról: a város az ISPA-programon elnyert pénzből százszázalékosan csatornázott lesz. Nehéz elhinni azoknak a méréseknek a hitelességét, amelyek szerint Debrecenben nem épült önkormányzati lakás. Miért épült volna? Tavaly 1500 új lakást adtak át, amelyhez az önkormányzat beköltözési támogatást nyújt. Nehéz elhinni, hogy nincs elég zöldterület a városban - nézzenek a térképre, a Nagyerdő elég látványosan zöldell. Nem fair a foglalkoztatottságot Székesfehérváréval összevetni, a turizmust sem Eger idegenforgalmával.
A Demos szólhatott volna másról is, ha már egyszer régióban gondolkodik: arról, hogy nem lehet regionális gondolkodásról beszélni, amikor Kósa Lajos fölkeres egy szomszédos kistelepülésre igyekvő nemzetközi céget, hogy inkább Debrecent válasszák. Ezen a cég képviselői annyira meghökkentek, hogy Romániáig futottak.
Ez megér egy tanulmányt. Legalább a kampányidőszak után.