Díjak, pénz, alternatívák

Míg tavaly rossz filmet (Martin Scorsese Aviatorát), idén jót támogattak a Golden Globe-díjakat odaítélő Hollywoodi Külföldi Újságírók Szövetségének tagjai (HFPA). A tajvani Ang Leetől (korábban, még Ázsiában forgatott művei alapján) persze nem meglepő, hogy olyan érzékenyen tálal egy kényes témát, a homoszexualitásét, hogy minden botrány nélkül bemutathatták az Egyesült Államokban.

Ang Lee nem először lepi meg a szakmát és a közvéleményt. A Tigris és a sárkány 2001-ben négy Oscart nyert (köztük a legjobb nem angol nyelvűnek járót), és elindította Hollywoodban a távol-keleti alkotók importját. A Mátrix által teremtett akcióstílus egy csapásra elavult, a keleti "zsinóros megoldásnak" hála, azonnal referenciává vált a vásznon a gravitációra fittyet hányva röpködő színész. Több stúdió arra is vállalkozott, hogy megvegye néhány ázsiai mű forgalmazási jogait, s akadt, amelyik tavaly már komplett keleti produkcióra is vállalkozott.

Kérdés, hogy az amerikai filmakadémia tagjait, azaz az Oscar-szavazókat mennyire befolyásolja kollégáik véleménye, azaz Lee tarol-e az aranyszobrocska-kiosztón is. Az utóbbi évek tendenciája alapján valószínűleg így lesz, de nem azért, mert az Oscar-szavazók a HFPA-tagok szavához igazodnak.

Bár az álomgyár íratlan szabályai szerint a Golden Globe-díj garantált Oscar-jelölés, sokszor pedig még a díj is megegyezik, tavaly mintha érvénytelenné vált volna ez a szokás. Úgy mentek el a HFPA-tagok által legjobbnak ítélt Aviator mellett, ahogy kell: Clint Eastwood (Millió dolláros bébi) vállát veregették meg sokadszorra. Azaz a művészetet és nem a show-t díjazták.

Más esetben is. Annyira, hogy már-már tendenciára gyanakodhatunk. A fejlemény a pénzzel magyarázható. Az amerikai filmipar figyelme ezért fordul a bevételi számok romlása miatt a stabil nézőközönséget, a csekély befektetést igénylő, viszont biztos bevételt szavatoló művészfilmek felé. Nagy ösztönző erő, hogy a tengerentúli mozik tavaly négy százalékkal kevesebb bevételt termeltek, mint 2004-ben. (Ez a forgalom-visszaesés Európában még nagyobb.)

Talán kimondhatjuk: a megszürkült show-bizniszre egyre kevesebben kíváncsiak. A művészfilm csak az egyik, s nem is a legígéretesebb lehetőség. A másik út a mozgókép megújítása. A számos sikeres animációs művet jegyző Pixar-stúdió azzal kísérletezik, hogy létrehozza a szemüveg nélkül élvezhető háromdimenziós filmet. De ez már a Golden Globe és az Oscar hatósugarán kívül esik. (Cs. G.)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.