Kevesebb sáv, hosszabb sor
Miért pont most? Miért éppen ilyenkor kell feltúrni az utat? - teszik fel a kérdést a Budapesten autózók, amikor valami útfelbontás miatt állnak a dugóban. A kérdés független évszaktól, időtől és időjárástól, mert egy-egy közműépítés, aszfaltozás, híd- vagy felüljáró-felújítás télen éppúgy dugókat okoz, mint nyáron, esetleg ősszel vagy tavasszal. Most éppen a Margit híd budai hídfője felé közeledve emlegetik az autósok a szokásosnál is többet a főváros vezetőinek felmenőit. Meg persze a buszon ülők, mert a Batthyány tértől egy megálló a 60-ason reggelenként 30 percig tart a korábbi 30 másodperc helyett.
Reggel hét óra után, egészen kilenc óráig, vagyis a legnagyobb reggeli csúcsban a Bem rakparton és az Árpád fejedelem útján a sebesség nem kilométer per órában, hanem óra per kilométerben mérhető. A Batthyány tértől a hídig csak araszolni lehet, éppen akkora tempóban, mint Óbudáról a híd felé. A dugó kialakulásának valószínűsége és a torlódás mértéke egyszerű képlettel kiszámítható. Ha a használható sávok számát felére csökkentjük, a dugó hossza legalább a duplájára nő. A sávok számával tehát fordítottan arányos a dugók hossza. A helyzeten tovább ronthat egy éppen működő munkagép, az építési helyszínre beálló vagy onnan távozni készülő Kamaz, egy rutintalan sofőr, koccanás, hogy a kátyúkról már ne is szóljunk.
Most éppen a budai hídfő közelében bontották fel mindkét irányban három-három helyen a sávokat. A Bem rakparton a hídtól nagyjából ötven méterre, mindkét irányban munkagödör, munkás és munka nélkül. Az autók a belső sávokba rendeződnek, hogy aztán a hídhoz közeledve sávot váltsanak. Ott ugyanis - természetesen mindkét oldalon - a belső sávokba ástak mély gödröt. Az amúgy is kátyús útszegély állaga folyamatosan romlik, a szilárd burkolat egyre nagyobb foltokban válik hasonlatossá egy fejlődő országbeli zsákfalu mellékutcájának burkolatához.
A városból kifelé haladva, átérve a híd alatt, az út Duna felőli oldalán tájékoztató tábla tudatja az autósokkal, hogy február 6-ig kell kitartaniuk az erre haladóknak. (legalábbis a közműépítés miatt.) Az araszolás előnye, hogy a táblát nyugodtan végig lehet olvasni. A gödrök betemetéséért nyilván kezeskedik bizonyos Frank Melinda, valamint Horváth János, akik a tábla tanúsága szerint, mint műszaki ellenőr és műszaki vezető, a minőségért felelnek. És persze a határidő betartásáért, amelyet számon is lehet kérni tőlük, hiszen még a telefonszámuk is szerepel a minden részletre kiterjedő információs installáción.
"Alig van már olyan kerület a fővárosban, amelyet ne érintene kisebb-nagyobb útszakaszon a felújítás. A hét végén lezárt szakasz miatt nagy torlódásokra kell számítani az Árpád fejedelem útján, de nem lesz jobb a helyzet beljebb, a város más pontjain sem" - mindezt tavaly, június 27-én írtuk, így felvetődik a kérdés, hogy akkor most mire ez a nagy közműépítés. Most, alig több mint fél évvel később megint felbontották az Árpád fejedelem útját, hogy aki nem kapott agyvérzést a kátyúktól, az most megkapja a kegyelemdöfést a vízművektől.
Persze a felbontásra szükség van, és ahogy arról már beszámoltunk, ezt előre tervezték. A tavaszi útfelújítást készítik elő, azaz az aszfaltozás előtt kicserélik az út alatti közműveket. Tehát hiába végeznek februárban a vízvezetékkel, rögtön utánuk jönnek a gázosok, utánuk meg az útépítők. Az Árpád fejedelem útja folytatásaként meg sem állnak a Jégverem utcáig, ami már majdnem a Lánchídnál van, azaz a környéken semmilyen javulásra nem lehet számítani. Ráadásul nemcsak a Bem rakpartot újítják fel, ahol a városból kifelé vezet a forgalom, hanem a befelé vezető Fő utcát is. Nem kérdés, hogy mindkét utcára ráfér a rekonstrukció, de aki teheti, május végéig a környéket is kerülje el nagy ívben.
A munka amúgy halad, a hat munkagödör szélén egy időben éppen három munkás ténykedik, óvatosan dacolva a mínuszokkal. Legalább ennyien a hídláb északi részén lévő placcon kialakított depó kék konténerei és a hordozható WC között téblábolnak. A gépek nem mozdulnak. A munkagödrök alján a dúcolatok, támok és szétszedett csövek várnak ugyanarra, mint az autósok. Történjen végre valami. Február 6-ig még van idő. Azután folyt. köv. ugyanitt. (S. I.)