Uniós pénzek felhasználása: projekt a kellemetlenségek megelőzésére
A Budapesti Gazdasági Főiskola vezetésével, a Memolux Kft. szakmai irányításával 24 hónapos projekt indult, amelynek célja - az oktatás oldaláról - olyan közös szakmai alapokon nyugvó iránymutatást adni az uniós pénzek elszámolására és az elszámolás ellenőrzésére, amely javítja a rendelkezésre álló EU-források elosztásának és felhasználásának színvonalát.
A Leonardo da Vinci program keretében 200 ezer euró EU-támogatást elnyert nemzetközi konzorcium (magyar, ír, belga, spanyol és román tagokkal) 2006-ban kidolgozza a képzési modulokat, majd 2007-ben elindítja a kísérleti képzéseket. A hagyományos oktatás próbáját kiállt tananyagot - amely az angol mellett egyidejűleg a konzorciumban részt vevő fejlesztő intézmények, intézetek országának nyelvén is hozzáférhető lesz - a későbbiekben e-learning keretében is el lehet majd sajátítani. Az oktatóanyag és a készségfelmérő vizsga követelményrendszerét - ennek európai akkreditálását követően - abszolváló szakemberek "EU-audit készségkártyát" kaphatnak majd. (Ez a számítástechnikai európai "jogosítványként" már ismert ECDL-vizsga belső ellenőrzési megfelelője lesz.)
A strukturális alapok felhasználásának uniós gyakorlata azt mutatja, hogy az EU-pénzek egy része azért vész el a potenciális kedvezményezettek számára, mert - kellő ismeretek híján - nem szabályosan használták fel, és az utólagos külső ellenőrzés által feltárt hibák miatt megvonják vagy visszafizettetik adott projekt forrását. A "Hitelesített Európai Belső Ellenőrzési Menedzser" (Certified European Internal Audit Manager) címmel startolt projekt keretében kidolgozásra kerülő oktatási rendszer elősegíti majd a források szabályos és hatékony felhasználását és elszámolását a kedvezményezettek szintjén, és a közös értékelési módszer alkalmazását az ellenőrzési fázisban. A 2007-ben induló képzés célközönsége ezért elsősorban a magán- és közszférában dolgozó projekt- és programmenedzserek, az elszámolást végzők és a belső ellenőrök lesznek.
Az Európai Unióban jelenleg a 25 tagállam szakemberei legalább 25 féle gondolkodásmódot képviselnek. A kidolgozásra kerülő, azonosan értelmezhető modulrendszer lehet a kulcsa az egységes rendszernek, a közös nyelv, amely megteremti az uniós pénzek azonos felhasználási feltételeit és az egységes elbírálást az ellenőrzés során.
(eurohirek.hu)