Országos kátyúvonal: nagy az érdeklődés
Kisebb zavart okozott a fővárosiak körében a napokban életbeléptetett országos kátyúvonal, sokan ugyanis azon jelentik be a budapesti úthibákat is. Pedig a fővárosban két éve él már egy ingyenes zöldszám, amelyen a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Rt. fogadja a hívásokat. Az országos diszpécserek is ide továbbítják a tévesen befutott bejelentéseket, de kérik, a biztonság kedvéért ismételjék meg a a hívásokat a fővárosi számon is.
A szombat délelőtt óta működő új országos ingyenes vonalra - 06-80-404-404 - első nap éjfélig 949 hívás érkezett. Ezek közül a tényleges hibabejelentés csupán 547, a többi érdeklődő telefon volt - tájékoztatta a Népszabadságot Tóth Tibor, az Útgazdálkodási Koordinációs Igazgatóság kommunikációs vezetője. Hozzátette, a napi összesítéseket mindig éjfélkor kezdik, így a vasárnapi adatokat lapzártánkkor még nem tudta megmondani. A magyarországi közúthálózat hibáinak bejelentésére szolgáló, éjjel-nappal hívható országos kátyúvonal szombati üzembe helyezését Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter jelentette be ugyanaznap.
A kátyúvonal bármely hálózatból ingyenesen hívható, a diszpécserek magyar, német és angol nyelven várják a bejelentéseket. A szóvivő a központban dolgozók számát nem árulta el, azt azonban igen, hogy a szolgáltatás kapacitása megfelelő, hiszen óránként hatszáz hívást képesek fogadni. A szombati kátyúbejelentések 31 százaléka, 172 hívás, budapesti helyszínről informált, 375 pedig vidékiekről. Ez utóbbiak jelentős része, 106 hívás, Pest megyei hiba; Győr-Moson-Sopron megyéből harminc, Baranyából 28, Szolnok, Komárom-Esztergom és Szabolcs megyéből pedig egyaránt 24-24 bejelentés érkezett. Elenyésző, mindössze két-három hívás érkezett Tolna, Somogy és Vas megyéből. Tóth Tibor hangsúlyozta, minden bejelentést e-mailen vagy faxon azonnal továbbítanak a közút kezelőjéhez, legyen az autópálya, egyéb vidéki, városon kívüli vagy városi, illetve fővárosi főút. Az autópályán keletkezett úthibákról az Állami Autópálya-kezelő Rt.-t értesítik, az ígéretek szerint ezeket a kátyúkat négy órán belül kijavítják, de hasonlóan igyekeznek az állami tulajdonú országos közutakon is. A forgalmat akadályozó, de nem balesetveszélyes hibákat pedig egy napon belül igyekeznek megszüntetni.
Kóka János szombaton emlékeztetett arra, hogy bő másfél hete fogadták el azt az akciótervet, amelyet a közutakon található legsúlyosabb úthibák elhárítására dolgoztak ki. A hálózaton 87 brigád dolgozik folyamatosan, éjjel-nappal. Pest megye 2400 kilométer hosszú úthálózatán például a közelmúltban 4170 kátyút tömtek be hidegaszfaltos eljárással. Ám hiába hárítanak el egyet, újabbak keletkeznek. Az egész útrendszer oly mértékben elhasználódott az elmúlt évtizedekben, hogy a két évvel ezelőtti hideg tél csaknem megnégyszerezte a kátyúkat. Az elhárítás amellett, hogy nagyon drága, plusz öt fok alatt nem is tartós, mindössze egy-két hónapig tart. Magyarország úthálózata összesen 170 ezer kilométer, ebből 30 ezer kilométernyit az állam kezel, ezeken mintegy 250 ezer úthiba keletkezett.
A tárcavezető szerint az igazi megoldás az lesz, ha megvalósítják a 2007-2013-as időszakra szóló nemzeti útfelújítási programot. Ez ötszáz-ezermilliárd forint közötti összeget irányoz elő fejlesztésére, fenntartására, rekonstrukcióra. Ezzel a harmincezer kilométernyi állami úthálózat mintegy fele elfogadható vagy kiváló állapotra hozható. Idén hatmilliárd forint áll rendelkezésre karbantartásra és felújításra, az autópályán, gyorsforgalmi úthálózaton kívüli pályák fejlesztésére pedig nyolcvanmilliárd forint.
Budapesten két éve él a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Rt. éjjel-nappali zöldvonala, a 06-80-204-386-os szám, amely Demszky Gábor főpolgármester és Kóka János másfél héttel ezelőtti bejelentése óta hivatalosan is Budapest kátyúvonalaként üzemel. Igaz, ilyen bejelentésüket - sok más FKF-illetékességű ügy mellett - eddig is megtehették az itt élők. A társaság szóvivője, Szegedi Péter arról tájékoztatott, a január 6. és 15. közötti időszakban tegnap délutánig összesen 546 kátyúhívás érkezett a számra, ebből 326 volt, ami fővárosi tulajdonú vagy kezelésű utat érintett, 115 pedig kerületit. Ez utóbbiakat minden esetben naponta továbbítják e-mailen vagy faxon az adott önkormányzathoz.
A szóvivő kérdésünkre elmondta: előfordul, hogy összekeverik az utak tulajdonosait, így eddig is előfordult, hogy az országos hálózathoz tartozó úthibával keresték meg az FKF Rt. zöldvonalát, ezeket azonban eddig megküldték az illetékes állami közútkezelőhöz. Az országos kátyúvonal meghirdetésével azonban mostantól a bejelentőnek megadják az országos zöldvonal számát. A két vonal kezdeti "keveredése" egyelőre nem jellemző, mutatja ezt, hogy szombattól vasárnap délutánig mindössze 12 ilyen hívás érkezett az rt.-hez.
Habár a sajtó egy része a múlt héten "kikezdte" az FKF kátyúvonalát, a szóvivő szerint szó nincs arról, hogy a bejelentés után egy órával már hozzá is látnának a javításhoz, ez gyakorlati képtelenség - fogalmazott Szegedi Péter. Mint mondta: egy órán belül azt vállalják, hogy a kifejezetten balesetveszélyes estekben kitáblázzák, és sárga villogóval hívják fel az autósok figyelmét a kátyúra. Mivel ez esetben is van várakozási idő, a munkát a kapacitástól függően, de a lehető legrövidebb időn belül, lehetőleg még aznap elkezdik. A többi esetben pedig folyamatos a hibaelhárítás. Tegnap egyébként több nagy forgalmú utakon végzett burkolatjavítási munkákat az rt. nappali és éjszakai műszakban, összesen 11 brigáddal. Ilyen volt, a Drégelyvár és a Nyírpalota utca, a Keresztúri, a Budakeszi, az Árpád, a Rákóczi, a Dózsa György és a Thököly út, valamint a Baross tér.