Hitelezőire marad a Transelektro
Kézzelfogható eredmények nélkül kényszerült távozni tegnap Kóka János gazdasági minisztertől Székely Péter. A pénzügyi nehézségekkel küzdő Transelektro-csoport - a délutánt már válságtanácskozással töltő - többségi tulajdonosa a hetek óta szervezett megbeszélésen egyetlen azonnal forintmilliárdokra váltható ígéretet sem kapott. A hírek szerint összesen mintegy 50 milliárd forint adósságot maga előtt görgető holding a megváltást jelentő állami beavatkozás helyett kénytelen lesz úgy táncolni, ahogy hitelezői fütyülnek.
A jövő héten folytatja az egyeztetést a Transelektro-holding vezetőivel a gazdasági tárca - közölte lapunkkal Ábrahám Gergely. Kóka szóvivője elmondta: a miniszter és Székely pénteki találkozóján áttekintették a cégcsoport helyzetét és kilátásait. Az egyórás megbeszélésen számba vették, hogy a vezetési hibákon kívül milyen okok vezettek az idén 30 milliárd forintot meghaladó árbevételt váró vállalatbirodalom nehézségeinek kialakulásához.
A hivatalos közlés szerint Kóka ígértetet tett, hogy a holding cégeinek megmentése és az azoknál foglalkoztatott mintegy kétezer munkavállaló munkahelyének megőrzése érdekében mindent megtesz, amit az EU szabályai, illetve a hitelezőket vezető MFB érdekei megengednek. Emellett a szakminiszter reorganizációs terv készítésére kérte Székelyt. A cégcsoport megmentését szolgáló program összeállításának, az ehhez szükséges finanszírozási források feltárásának és az előkészületekbe bevont szakértők költségeinek kifizetését a minisztérium magára vállalta.
Más forrásból úgy tudjuk: a miniszter és a cégtulajdonos közti megbeszélések rendkívül kemény hangnemben zajlottak. A hírek szerint Kóka szakmailag rendkívül gyengének minősítette a társaság által előre elkészített, a holding cégeinek talpra állítására kidolgozott terveket. Azok feljavított változatával a Transelektrónak a jövő héten kell előállnia.
A Transelektro közleménye a csoportnál kialakult "átmeneti likviditási-finanszírozási válságról" szól. Eszerint a helyzetért az erős forint, a magas kamatok, a dráguló alapanyagok, a körbetartozások, a tőkehiány és az ipari csoporton belüli vezetői hiányosságok okolhatók. A társaság álláspontja szerint a helyzet megoldására "pozitív hozzáállású tárgyalások folynak" az APEH, az MFB, a kereskedelmi bankok és a kormány képviselőivel. A Transelektro tulajdonosai jelezték: "készek a megoldáshoz a maguk részéről is jelentősen hozzájárulni". Szerintük a csoport szállítói tartozásai és vevői követelései azonos nagyságrendűek.
Lekéshetik a csatlakozást
Székely Péter lassan kivezetheti a fejőstehenet cégbirodalmából, ha az a MÁV motorvonatainak gyártásából kiesik. Márpedig a Transelektro-csoport a cégeit összességében 7,5 milliárd forintos megrendeléshez juttató megrendelés megszerzéséhez hiányzó egymilliárd forintos beruházáshoz nem kap újabb támogatást hitelezőitől. E nélkül a motorvonatok gyártására és szállítására vállalkozó svájci Stadler Bussnang által határidőül szabott február 28-ra a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. aligha tudja bevásárolni magát a MÁV Északi Járműjavító Kft. tulajdonosai közé. A MÁV a napokban levélben tájékoztatta a Stadler vezetőit arról, hogy az állami vasút a vonatok gyártásához szükséges, a járműjavító telephelyére tervezett új üzemcsarnok felállításának költségeihez nem tud hozzájárulni.