Idefigyeljenek, emberek!

Ritka az olyan pillanat, amikor napi felhasználású televíziós műsorvezetők - gyűjtőnevükön: arcok - a szemünk láttára, önnön tévéjük élő délelőtti adásában vallanak önmagukról, a médiáról alkotott képükről, ars poeticájukról, a hír és a hírháttér közléséről meg hasonlókról, úgyhogy a magam részéről leültem a sámlira, hadd szóljon.

Azért ritkán látni együtt akkora sztárokat, mint Leó, Farkasházi Réka, Ördög Nóri, Pokrivtsák Mónika és Kasuba L. Szilárd.

Először is szóltam a kisfiamnak, hogy legyen szíves, menjen ki a szobából. Ezt követően jegyzetfüzetet vettem elő, s már írtam is. "Beszéljünk Gerbner kultivációs modelljéről!" - ajánlotta Ördög Nóri. "Jó ötlet" - biccentett Farkasházi Réka, de még mielőtt belekezdhetett volna, Leó rögzítette: "A kifejezés a médiahatások tanulmányozásának egy különleges, Gerbner által kifejlesztett megközelítéséből származik, abból, ahogyan ő felbecsülte a tömegmédia felemelkedésének fő történelmi jelentőségét." "Úgy van" - szólt közbe Pokrivtsák Mónika, hozzátéve: "Gerbner lényegében azt állítja, hogy ez a jelentőség nem a tömeg kialakulásából ered, hanem az események közösen való kiválasztásának és szemléletének megteremtéséből azáltal, hogy a médiumok technológiailag előállított és összekapcsolt üzenetrendszereket adtak át, s ezzel a világ szemlélésének és megértésének közös módját eredményezték. Ezt a domináns ábrázolási minták kultivációjának nevezik." Kasuba L. Szilárd nem bírta tovább, közbevágott: "Igen, igen, következésképpen a média hajlamos a társadalmi realitás uniformizált és viszonylag konszenzuson alapuló változatait nyújtani, közönsége pedig ehhez asszimilálódik. Gerbner jelzi, hogy a média - különösen a televízió - üzenete, szisztematikus jellege és időbeli konzisztenciája miatt erős hatással bír, és szilárdan azon a véleményen van, hogy a média a társadalom formáló ereje."

Jó, jó - dünnyögtem görcsölő ujjaimat tornázatva -, de ki lehet az a Gerbner?

Leó éppen erre a felvetésre válaszolt volna, csakhogy ekkor visszazökkentem a valóságba; kisfiam a tűzoltóautót tologatta, én meg hülye pózban néztem előre a sámlin, miközben a feleségem a második kávét nyomta a kezembe. Mélylélektanilag amúgy éppen ott tartott a beszélgetés, hogy Szily Nóra - istenem, hát ő volt a hatodik... - mintegy konklúzió gyanánt azt mondta: a tévé előtt is emberek ülnek. Nem vitatkozott vele senki, nyilván, mert egyértelmű volt, hogy harcsák nem ülnek a tévé előtt, ellenben itt már muszáj volt eltűnődni azon, hogy ha a média a társadalom formáló ereje, akkor mi lesz most a társadalommal. Tényleg, mi?

Ül a stúdióban egy műsorvezető, hozzávetőleg Farkasházi Réka, és azt mondja, azért vagyok bizonytalan, mert egy területhez sem értek igazán; vagy egy valóságshow-t látott evő-ivó-alvó, Leó, aki úgy beszél szakmáról, hogy referenciája a Top Shop című, porszívót, szaunaövet és ruhatároló zacskót ajánló műsor vezetéséig terjed; esetleg mit gondoltok, morfondíroztak többen, elmondhatjuk-e a véleményünket a műsorban. Valószínűleg kézenfekvő lenne most azt írni, hogy pajtások, netán próbáljatok elhelyezkedni a szakmátokban, de a globális választ, így a médiasztárok tér- és időbeli elhelyezésére vonatkozó feleletet megkapjuk a képernyőn futó sms-ekből.

Például: Nagyon jól nézel ki, Szilárd.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.