MÁV: elakadt emelőverseny

Újabb munkát adott a Közbeszerzési Döntőbizottságnak a MÁV. A motorvonattenderen edződött testület ma a vasút járműemelőinek beszerzéséről tárgyal.

Már decemberben szerződhetett volna a MÁV két gépészeti telepének szánt új karbantartó berendezései szállítására. A kevesebb mint százmillió forintos szerződés aláírására azonban éppen úgy várni kell, mint a motorvonatok felemelésére szolgáló emelőkre és hidraulikus szerelőasztalokra. A vasút ugyanis az augusztusban kiírt közbeszerzési eljáráson indult három szállító közül a látszólag legkedvezőbb ajánlatot adót műszaki okokra hivatkozva kizárta az értékelésből. Így az ügy - a motorvonattender óta lassan már megszokott módon - a Közbeszerzési Döntöbizottság (KD) előtt folytatódik.

Mondvacsinált indokokkal a legolcsóbb ajánlatot nyilvánította érvénytelennek december elején a MÁV - jelentette ki lapunknak Buriusz László. Az emelőtenderen partvonalon kívülre került Gép és Daru (GD) Kft. ügyvezetője szerint a kizárásuk indokaként felhozott kifogások egyike sem állja meg a helyét. A MÁV tizenhat speciális emelőjének szállítására győztesként kihirdetett pályázóénál több mint tízmillió forinttal olcsóbban - 85 millió forintért - ajánlkozó lajosmizsei cég első embere reméli, hogy a KD csütörtöki ülésén sikerül bizonyítaniuk igazukat.

A döntőbizottsághoz eljuttatott jogorvoslati kérelmük szerint a MÁV állításaival szemben nem igaz, hogy emelőik alaphelyzetbe állítva belógnak a vasúti járművek számára fenntartott úgynevezett űrszelvénybe, és ezzel zavarják azok mozgását. Ha ez így lenne, német partnerükkel közösen gyártott berendezéseiket egyetlen vasúttársaság sem vásárolta volna meg. Ezekből a gépekből azonban már több száz dolgozik Európában. Emellett érthetetlennek tartják, miért zavarja a MÁV-ot, hogy berendezéseik egyik elemének (görgőinek) kopásállósága meghaladja az elvárásokban szereplőt. De magyarázatot szeretnének kapni arra is: valóban okot adhat-e a versenyből való kizárásukra, hogy gépeik villamos vezérlőrendszere a magyar vasút által kértnél több emelő működtetésére is képes.

A MÁV december elején a 96,5 millió forintos ajánlatot benyújtó Hywema Josef Schwalen GmbH. & Co. KG.-t hirdette ki a tender győzteseként. A vasúttársaság álláspontja szerint GD Kft. ajánlatát jogszerűen nyilvánították érvénytelennek. A KD-nek átadott észrevételeik szerint a pályázatból kizárt cég ajánlatában olyan berendezés szerepel, amelynek műszaki leírása nem felel meg a pályázati kiírásnak. Erre már a tárgyalások korábbi szakaszában felhívták a pályázó figyelmét. A GD Kft. azonban a tárgyalásokon éppen úgy nem tett lépéseket a problémák tisztázására, mint ahogy végső ajánlatát sem igazította az igényekhez.

A MÁV dokumentumaiból az is kiderül: a GD emelőinek alaphelyzetbe állítását bemutató rajzokat a vasút csak képzeletbeli elrendezésnek tekintette. Így azok felülvizsgálatát sem tartotta szükségesnek. Ennek ellenőrzése szerintük a KD-eljárást kérő szállító feladata lett volna. A kértnél több emelő kiszolgálására képes vezérlőrendszer pedig azért okoz problémát, mert a beadott pályázati anyaghoz ennek a nagyobb képességű berendezésnek az ismertetését csatolták.

Ilyen emelõkrõl folyik a vita - a képen a német vasút motorvonatait tartják a szerelõcsarnokban
Ilyen emelõkrõl folyik a vita - a képen a német vasút motorvonatait tartják a szerelõcsarnokban
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.