Céges szív küldi

Lehet, hogy a pénznek a nagy amerikai cégek is egyre inkább szűkében vannak, ötleteknek azonban, hogy miként díjazzák alkalmazottaikat, nincsenek híján.

A The Wall Street Journal cikke szerint egyre több amerikai vállalkozás vezeti be az úgynevezett "munkatársi elismerést". Ez abból áll, hogy a vállalati hierarchia alacsonyabb fokán állóknak is módjuk van dokumentálni, ha valamelyik kollégájuk különösen jó munkát végzett. Hogy ez az elismerés azután milyen módon és milyen értékben váltható anyagi javakra, azt cége válogatja. A lényeg nem is annyira ez, mint inkább annak érzékeltetése, hogy a közvetlen környezet észreveszi, és értékeli a teljesítményt.

A cikkben megszólaló tanácsadók tapasztalata szerint ez hatékony és költségtakarékos módja a dolgozók ösztönzésének. Az pedig a vállalatvezetés kreativitásától függ, miként, és milyen értékben váltják be - szabadon fordítva - a mosolycsekkeket. A legtöbb cégvezető állítja, nem annyira az érték a fontos, hanem inkább az, hogy megadják a módját a díjazásnak. A munkatársi vállonveregetés hatékony kapcsolatképző erő részlegeken belül és részlegek között is. Ráadásul jelentősen növeli a cég iránti lojalitást - teszik hozzá a Yum Brandsnél, amely konglomerátumhoz olyan étteremláncok tartoznak, mint a Taco Bell, a Pizza Hut, vagy a KFC.

A munkatársak közötti elismerés rendszere vállalkozásonként különbözik. A Cupertinos Californiánál például az alkalmazottak egy "Aranyásó" díjat adhatnak egymásnak. Ehhez nem kell a vezetők hozzájárulása, ugyanakkor automatikusan nem jogosít fel semmilyen ajándékra. A negyedév végén az emberierőforrás-vezető véletlenszerűen választ ki neveket a díjazottak közül, akik 40-50 dollár értékű vásárlási utalványt kapnak az Amazon.com-nál vagy egy helyi étteremben. Ám a többieknek sincs okuk búslakodásra, az évente négyszer - a cég munkatársainak körében - megrendezett videokonferencián őket is név szerint megemlítik. Sok pénzt tehát ez a díj nem hoz a konyhára, ám az emberek nagyon magasra értékelik - mondja Rebecca Ranninger elnökhelyettes - hiszen az egy szinten álló munkatársak juttatják kifejezésre elismerésüket. A Yum Brandsnél még kevésbé materiális jellegűek a mosolycsekkre beváltható ajándékok: egy autómosás vagy bébiszitter küldése egy alkalomra. A kis ajándékok árát a vállalati büdzséből fedezik.

A rendszert azonban veszélyezteti a bürokratizálódás. A Boeingnél például 28 napot vett igénybe, míg egyik munkatárstól a másikig eljutott az elismerés, akinek akkor már esetleg fogalma nem volt arról, miért is kapja a vállonveregetést. Később bevezettek egy online formulát, így egyik munkatárs közvetlenül is eljuttathatja nagyrabecsülésének igazolását a másikhoz. Ez a Boingnél is kisebb értékű ajándékutalványra váltható. Egyikük így volt legutóbb moziban, ahova a belépőt persze saját pénzén is képes lett volna megvásárolni. Feldobta viszont, az, hogy a munkatársai úgy látták, jó volt vele dolgozni egy közös projekten, és értékes munkát végeztek együtt.

A mosolycsekk szabályai

Beszélj gyakran a programról, hogy folyamatos legyen a motiváció. Tartsd a bürokráciát a minimumon. A munkatársak távol maradnak, ha a rendszer túl komplikált. Az elismerés feltételrendszere

legyen egyszerű és átlátható.

Találj ki szokatlan jutalmakat, például a munkatársak lemossák a jutalmazott kocsiját, süteményt sütnek neki, vagy vigyáznak a gyerekére.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.