Lassan szövik az ügyintézési hálót
Gyerekcipőben jár még jelenleg Magyarországon az elektronikus ügyintézés. Szinte kizárólag az adóbevallásokra, az adófolyószámla-lekérdezésekre, valamint az okmányirodai időpontkérésre korlátozódik.
Messze járunk még azoktól a kormányzati elképzelésektől, hogy milliók bonyolítsák ügyeiket az interneten keresztül. Tizenegy hónap alatt mindöszsze 25 500-an regisztrálták magukat az okmányirodáknál. Egyelőre legfőképpen az ügyintézéssel járó sorban állást kívánják és tudják megspórolni az ügyfelek: több mint harmincezer alkalommal kértek időpontot a hivataloktól. Ezzel szemben csupán 2972 ügyet indítottak el elektronikus úton. Legtöbben a gépjárművásárláshoz kapcsolódó ügyeket intézték az interneten keresztül. Népszerű még az útlevél-igénylés, a személyiigazolvány-, illetve jogosítványcsere, valamint az állandó lakcím bejelentésének elektronikus ügyintézése.
A fényképes igazolványoknál azonban nem lehet megspórolni a személyes megjelenést az okmányirodában. A kész iratokat viszont már postai úton is kérhetjük.
A szűk körű elektronikus ügyintézés legfőbb oka, hogy a fogadó hivatalok jelentős része még nem építette ki a szükséges számítógépes rendszert. Sok esetben még a formanyomtatványok sem készültek el - ismerte el lapunk kérdésére Dedinszky Ferenc, az Elektronikuskormányzat-központ főigazgató-helyettese. Több mint négyezer közigazgatási eljáráshoz szükséges dokumentum tölthető már le a magyarorszag.hu internetes oldalról, ellenben még csak kevés helyre lehet azokat elektronikusan beküldeni.
Az Európai Unió által legfontosabbnak ítélt 27 államigazgatási ügy közül - az építési hatósági eljáráson kívül - mindegyiknél beindult az elektronikus ügyintézés. Az építésügyben hátráltatja az elektronikus ügyintézést, hogy megközelítőleg húsz intézmény vesz részt az engedélyek kiadásában. Nem spórolható meg a személyes megjelenés amiatt sem, mert sokszor asztalnyi méretű terveket kell csatolni. Az illetékes hatóságok mindenesetre azt ígérik, még az év első felében lehetővé teszik, hogy az internetről letölthetők legyenek a szükséges dokumentumok.
A rendőrségre viszont már nem kell személyesen bemenni, ha valaki be akar jelenteni valamit. Elektronikus úton lehet elküldeni a szükséges adatokat a Központi Statisztikai Hivatalnak, s ily módon lehet benyújtani a vámáru-nyilatkozatokat is. Lehet az interneten keresztül állást keresni az Állami Foglalkoztatási Szolgálat adatbázisában, és oda állást bejelenteni. Hozzáférhetők a világhálón a közkönyvtári katalógusok, be lehet szerezni az interneten keresztül a környezetvédelmi engedélyeket, be lehet jelenteni a munkavállalók részére nyújtott hozzájárulásokat.
A legtöbb esetben azonban nem elektronikus úton kapunk visszajelzést a hivataloktól. Kivételek ez alól az adóhatósági ügyek mellett a felsőoktatási jelentkezések, valamint a társaságokkal kapcsolatos bejegyzések. Hátráltatja a teljes körű internetes ügyintézést, hogy nem állt még fel az elektronikus aláírásokat igazoló tanúsítványokat hitelesítő intézmény. A közigazgatási gyökér-hitelesítésszolgáltató feladata lenne, hogy ellenjegyezze azokat a rendszereket, amelyeket az elektronikus aláírásokat kibocsátók alkalmaznak. Ez azért fontos, mert a közigazgatási ügyintézők nem használhatják a legtöbb ügyfél által alkalmazott kódos és jelszavas azonosítót. Csipkártyával működő minősített elektronikus aláírással kell ellátniuk a dokumentumokat. Ehhez viszont létre kell hozni a hitelesítésszolgáltatókat minősítő intézményt.
A Belügyminisztérium december végéig elkészített felmérése szerint néhány ezer közigazgatási alkalmazottat kell elektronikus aláírással ellátni. Az informatikai tárca nemrégiben jelentette meg az elfogadható kártya szabványát. A főigazgató-helyettes annyit ígért, hogy még ebben az évben valamennyi ügyintéző képes lesz elektronikusan aláírni a dokumentumokat. Mindezeket egybevetve, legalább egy év kell még ahhoz, hogy minden ügyet elektronikusan intézhessünk.