Lassan szövik az ügyintézési hálót

Több hatóságnál nem lehet még az interneten keresztül ügyeket intézni, holott tavaly november elsejétől elvileg bármit lehetne elektronikusan is bonyolítani. Az Európai Unió által legfontosabbnak ítélt ügyek közül azonban csak az építési hatósági engedélyeztetés nem intézhető egyáltalán az interneten.

Gyerekcipőben jár még jelenleg Magyarországon az elektronikus ügyintézés. Szinte kizárólag az adóbevallásokra, az adófolyószámla-lekérdezésekre, valamint az okmányirodai időpontkérésre korlátozódik.

Messze járunk még azoktól a kormányzati elképzelésektől, hogy milliók bonyolítsák ügyeiket az interneten keresztül. Tizenegy hónap alatt mindöszsze 25 500-an regisztrálták magukat az okmányirodáknál. Egyelőre legfőképpen az ügyintézéssel járó sorban állást kívánják és tudják megspórolni az ügyfelek: több mint harmincezer alkalommal kértek időpontot a hivataloktól. Ezzel szemben csupán 2972 ügyet indítottak el elektronikus úton. Legtöbben a gépjárművásárláshoz kapcsolódó ügyeket intézték az interneten keresztül. Népszerű még az útlevél-igénylés, a személyiigazolvány-, illetve jogosítványcsere, valamint az állandó lakcím bejelentésének elektronikus ügyintézése.

A fényképes igazolványoknál azonban nem lehet megspórolni a személyes megjelenést az okmányirodában. A kész iratokat viszont már postai úton is kérhetjük.

A szűk körű elektronikus ügyintézés legfőbb oka, hogy a fogadó hivatalok jelentős része még nem építette ki a szükséges számítógépes rendszert. Sok esetben még a formanyomtatványok sem készültek el - ismerte el lapunk kérdésére Dedinszky Ferenc, az Elektronikuskormányzat-központ főigazgató-helyettese. Több mint négyezer közigazgatási eljáráshoz szükséges dokumentum tölthető már le a magyarorszag.hu internetes oldalról, ellenben még csak kevés helyre lehet azokat elektronikusan beküldeni.

Az Európai Unió által legfontosabbnak ítélt 27 államigazgatási ügy közül - az építési hatósági eljáráson kívül - mindegyiknél beindult az elektronikus ügyintézés. Az építésügyben hátráltatja az elektronikus ügyintézést, hogy megközelítőleg húsz intézmény vesz részt az engedélyek kiadásában. Nem spórolható meg a személyes megjelenés amiatt sem, mert sokszor asztalnyi méretű terveket kell csatolni. Az illetékes hatóságok mindenesetre azt ígérik, még az év első felében lehetővé teszik, hogy az internetről letölthetők legyenek a szükséges dokumentumok.

A rendőrségre viszont már nem kell személyesen bemenni, ha valaki be akar jelenteni valamit. Elektronikus úton lehet elküldeni a szükséges adatokat a Központi Statisztikai Hivatalnak, s ily módon lehet benyújtani a vámáru-nyilatkozatokat is. Lehet az interneten keresztül állást keresni az Állami Foglalkoztatási Szolgálat adatbázisában, és oda állást bejelenteni. Hozzáférhetők a világhálón a közkönyvtári katalógusok, be lehet szerezni az interneten keresztül a környezetvédelmi engedélyeket, be lehet jelenteni a munkavállalók részére nyújtott hozzájárulásokat.

A legtöbb esetben azonban nem elektronikus úton kapunk visszajelzést a hivataloktól. Kivételek ez alól az adóhatósági ügyek mellett a felsőoktatási jelentkezések, valamint a társaságokkal kapcsolatos bejegyzések. Hátráltatja a teljes körű internetes ügyintézést, hogy nem állt még fel az elektronikus aláírásokat igazoló tanúsítványokat hitelesítő intézmény. A közigazgatási gyökér-hitelesítésszolgáltató feladata lenne, hogy ellenjegyezze azokat a rendszereket, amelyeket az elektronikus aláírásokat kibocsátók alkalmaznak. Ez azért fontos, mert a közigazgatási ügyintézők nem használhatják a legtöbb ügyfél által alkalmazott kódos és jelszavas azonosítót. Csipkártyával működő minősített elektronikus aláírással kell ellátniuk a dokumentumokat. Ehhez viszont létre kell hozni a hitelesítésszolgáltatókat minősítő intézményt.

A Belügyminisztérium december végéig elkészített felmérése szerint néhány ezer közigazgatási alkalmazottat kell elektronikus aláírással ellátni. Az informatikai tárca nemrégiben jelentette meg az elfogadható kártya szabványát. A főigazgató-helyettes annyit ígért, hogy még ebben az évben valamennyi ügyintéző képes lesz elektronikusan aláírni a dokumentumokat. Mindezeket egybevetve, legalább egy év kell még ahhoz, hogy minden ügyet elektronikusan intézhessünk.

A fényképes igazolványok készítéséhez el kell menni az okmányirodába
A fényképes igazolványok készítéséhez el kell menni az okmányirodába
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.