Életveszély a fekete síkosság
Az egyik, Székesfehérvár határában történt buszbalesetben hárman meghaltak és 21-en megsérültek. Vasárnap a legsúlyosabb sérült is túljutott az életveszélyen. A szerencsétlenség a 7-es főúton, a Székesfehérvár nyugati elkerülő útja feletti híd lábánál történt: a Szabadbattyán felől érkező Alba Volán buszjárat vezetője egy árokba csúszott személyautó láttán bekapcsolta a retardert - ez a fékpedál lenyomása nélkül is lassítja a járművet -, ám a manőver közben a busz megcsúszott, irányíthatatlanná vált, egy villanyoszlopnak ütközött, lecsúszott az útról, majd felborult.
Tudósítónk több szakembert kérdezett meg. A baleset egyik oka az úgynevezett fekete síkosság lehetett, amit szombaton reggel fél hét és hét óra között Székesfehérvár környékén több szakaszon, így a 7-es főúton is észleltek. Molnár István, a Magyar Közút Kht. Fejér megyei területi igazgatója kifejtette: a fekete síkosság húsz-harminc percig tartó jelenség, amelynek során vékony jégréteg képződik a járműből feketének látszó útburkolaton. A jelenség csak különleges téli időjárási körülmények között, általában napfelkelte idején alakulhat ki. A fekete síkosság magas páratartalom és hirtelen bekövetkező, négy-öt fokos hőmérséklet-csökkenés mellett alakul ki: ilyenkor a talaj fölött lévő páraréteg filmszerűen ráfagy az útra, ami ellen szinte lehetetlen védekezni. Molnár István szerint a tompított fényszóró használata nyújthat némi segítséget a járművezetőnek, az apró jégszemcsék ugyanis másképp csillognak az út felületén, mint a vízréteg.
Az Alba Volán buszán téli-nyári abroncsok voltak - a szakértők szerint azonban adott feltételek mellett a balesetet téli gumival sem lehetett volna elkerülni. A szerencsétlenül járt busz egyébként néhány héttel ezelőtt esett át a műszaki vizsgán, azóta többször is ellenőrizték.