Euromatrica - A szennyező fizet
2010-től először a tizenkét tonnás vagy annál nehezebb járművek, két évvel később pedig a 3,5 tonnások tulajdonosainak kell számolniuk az euromatricával. Az EU-tagállamok a hetekben várhatóan rábólintanak az Európai Parlamentben (EP) már elfogadott jogszabálytervezetre. A fizetés hogyanjára Brüsszel 2007 végére, 2008 elejére dolgoz ki részletes tervet - ám az biztosnak látszik, hogy a direktíva a "használó fizet", illetve a "szennyező fizet" elvét érvényesíti majd a közutakon.
Úgynevezett külső költségként fogják felszámolni a torlódásokból származó károkat, a légszennyezést, a zajt, a természeti környezet elcsúfítását - mégpedig (ha a tagállamok is úgy döntenek) nemcsak az autópályákon, hanem az egyéb utakon is.
Kivételek lehetnek, a tagországok mozgásteret kapnak a díj kirovásában. Az viszont egységes lesz, hogy a bevételt vagy a közúti infrastruktúra, vagy pedig a közlekedés valamely ágazata fejlesztésére kell fordítani.
Mint a legtöbb EU-jogszabály, az euromatrica-irányelv is kompromisszumok eredményeként születik meg. A közlekedésben - amely nemcsak hatalmas súlyokat, de óriási üzleti és tagállami érdekeket mozgat meg - különösen nehéz megtalálni a közös nevezőt. Néha annyira nehéz, hogy a kamionstop-irányelvet azon jogszabálytervezetek egyikeként mutatták be nemrég, amelyről az Európai Bizottság magától, menet közben lemondott.
Az euromatricás javaslatot egyesek azért ellenezték, mert mi közük nekik hozzá (a perifériára eső tagállamok: Észtország, Málta, Portugália) - mások pedig azért, mert túlságosan is sok, és vonakodtak feladni jogaikat (a forgalomtól legjobban megterhelt Franciaország, Németország, Ausztria).
Nagyon nem tetszik a készülő uniós jogszabály a közúti fuvarozók nemzetközi egyesületének (IRU), amely szerint a szektort "már így is csontig adóztatják". Az utakat használók évi 330 milliárd eurót fizetnek a tagállamoknak, miközben az utakra csak százmilliárd euró forog vissza. - A példátlanul magas üzemanyagárak már így is a végletekig feszítették a szektor erőforrásait - figyelmeztet az IRU.
Ami persze a kamionosoknak sok, az a vasutasoknak kevés. Az Európai Vasutak Közössége (CER) azt állítja, hogy az EP a gyors kompromisszum mellett döntött a jó helyett, és a jelenlegi gyakorlat mellett középtávon harminc-negyven százalékkal csökkenhet a vasúti teherforgalom Nyugat-Európában.
Brüsszel, 2006. január