Engedelmes füvesek a tárgyalóteremben

Kendermag Egyesület tavaly tavasszal indította útjára Polgári Engedelmességi Mozgalmát, melynek keretében az egyesület tagjai és szimpatizánsai sorozatban jelentek meg rendőri szervek előtt, és tettek bejelentést saját marihuánafogyasztásukról.

Az akció célja az volt, hogy vita kezdődjék a hazai drogjogszabályok dekriminalizációs irányú megváltoztatásáról, valamint hogy felhívja a figyelmet a rendőri diszkórazziák ügyére. Az első önfeljelentők elleni eljárások 2005 végén értek bírói szakaszba: 2006. január 9-én, hétfőn pedig sor kerül majd az első önfeljelentő ügyének tárgyalására is.

Hazánkban a drogfogyasztást a törvény két évig tartó szabadságvesztéssel rendeli büntetni, igaz, a fogyasztás vagy droghasználat így, kimondva nem szerepel a törvényben, a fogyasztókat lebukás esetén "megszerzés" vagy "tartás" miatt vonják felelősségre. Az is igaz, hogy az 1993-ban bevezetett, 1999-ben gyakorlatilag eltörölt, majd 2003-ban visszaállított elterelés jogintézménye révén a fogyasztók a büntetést hat hónapos felvilágosító tanfolyamra vagy gyógykezelésre válthatják, de azért a két év börtön - mint a szimpla droghasználatért kiszabható maximális büntetés - nem elhanyagolható. Hatályos büntető törvénykönyvünk azonos vagy enyhébb büntetési tételeket rendel például olyan bűncselekmények alapeseteire, mint a könnyű testi sértés, a rágalmazás, az ittas járművezetés, a szeméremsértés, a garázdaság, az adócsalás, a méreggel való visszaélés vagy a hivatalos eljárásban való bántalmazás - és a sor hoszszasan lenne folytatható. A droghasználat, szemben a felsorolt példákkal és szemben a legtöbb, Btk.-ban szereplő tényállással, úgynevezett áldozat nélküli bűncselekmény. Az állam azért bünteti a kábítószer csekély mennyiségű, saját használatot célzó megszerzését, mert a vélelem szerint a droggal való ilyetén foglalkozás is sérti a közegészséget - legyen ez utóbbi bármilyen bizonytalan fogalom is. A közegészséget ugyanakkor ma alkalmazott logikánk szerint nem sérti a dohánytermékek és az alkohol árusítása, hogy a fogyasztásukról ne is beszéljünk. Az alkohollal szemben különösen toleránsak vagyunk: nemcsak kevés szót ejtünk a hazai, közel egymillió problémás alkoholfogyasztóról, hanem elnézzük azt is, hogy szeszgyártó és -forgalmazó cégek hatalmas összegeket költsenek a televízióban folyó reklámra: tömény alkohol esetében legfeljebb szemérmesen műsortámogatásnak hívjuk azt, ami valójában kőkemény reklám.

Mindeközben azonban azokat, akik tiltott szerekhez nyúlnak, börtönnel fenyegetjük, ráadásul úgy, hogy szemben a legtöbb európai ország gyakorlatával hazánkban az illegális drogok között a jogalkotó nem tartotta szükségét a veszélyesség szerinti rangsorolásnak vagy bármilyen osztályozásnak. Ami tilos, az azonos fokban veszélyes is, gondolhatja a törvényolvasó polgár, és e meggyőződését csak megerősíti az Alkotmánybíróság e szellemben hozott tavalyelőtti határozata is.

A helyzet ugyanakkor, állítom, nem ilyen egyszerű. A nemzetközi és a hazai statisztikák szerint ugyanis a valaha drogot fogyasztók elenyésző töredéke válik függővé vagy problémás használóvá. Azoknak, akik időnként tiltott szerhez nyúlnak, legtöbbször semmilyen problémájuk nem származik a droghasználatból. Egy olyan országban persze, amelyik az alkoholra szocializálódott, ezt nehéz elfogadni, de ettől még tény marad, hogy szép lassan felnőnek generációk, melyek tagjai sokszor nem fogadják el a tiltott és nem tiltott szerek közé húzott határvonalakat, és bizony kisebb-nagyobb rendszerességgel például füvet szívnak. Vajon helyes-e, hogy az állam adóforintjainkat akkor is a drogfogyasztók üldözésére fordítja, ha ezek a fogyasztók minden tekintetben a társadalom hasznos és felelősségteljes tagjai? Kell-e és egyáltalán lehet-e bármilyen mérlegelés nélkül, egy egyre inkább megkérdőjezhető vélelem alapján (ti.: amely szer tiltott, az egyben oly veszélyes is, hogy jogosan fenyegetjük börtönnel a használóit) ezeket az embereket üldözni? A jelenlegi gyakorlat szerint a válasz egyértelműen igen, de talán létezhet más megoldás is, mégpedig olyan, melyet nem a nálunk liberálisabb drogpolitikát alkalmazó államok gyakorlata, hanem saját büntető törvénykönyvünk kínál.

Jelenlegi Btk.-nk szerint ugyanis "bűncselekmény az a szándékosan ... elkövetett cselekmény, amely veszélyes a társadalomra, és amelyre a törvény büntetés kiszabását rendeli". A második fordulatot egyszerűen rövidre lehet zárni: valóban, a csekély mennyiségű drog megszerzése szerepel a Btk.-ban. De mi a helyzet a társadalomra veszélyességgel? Vajon mennyire veszélyes a társadalomra az a polgár, aki a fárasztó munkanapot lakása magányában nem egy pofa sörrel, hanem egy füves cigarettával piheni ki? Mi a helyzet azzal, aki nem kívánja a pénzét a feketegazdaságot erősítve a dílernél elkölteni, hanem mondjuk szigorúan saját felhasználásra otthon, biztonságos körülmények között nevelget egy kenderpalántát? És az, aki a szilveszterestét nem alkoholt fogyasztva, hanem mondjuk egy extasy-tablettát bevéve táncolta át? Állítom, hogy komolyan véve a demokratikus büntetőjogi alapelveket, a droghasználók elleni eljárásokban nem szabadna minden esetben mérlegelés nélkül arra a megállapításra jutni, hogy a fenti cselekmények mindig oly mértékben veszélyesek a társadalomra, hogy azokat büntetni kell. Igen ám, de ki lenne az, aki e mérlegelést megtenné? Egy, a hazainál a nyomozóhatóságoknak nagyobb diszkrecionális jogkört biztosító rendszerben akár a rendőr, akár az ügyész. Jelenleg azonban Magyarországon elsősorban az ügyben ítélkező bírónak lenne ilyen lehetősége.

Az aktuális hazai helyzetben azonban, amikor a drogfogyasztók büntethetőségéről kizárólag a "beteg vagy bűnöző" paradigmarendszerben lehet vitázni, talán kevés az esély arra, hogy egy bíró arra a megállapításra jut: a vádlott drogfogyasztási cselekménye nemcsak hogy csekély fokban, hanem egyáltalán nem veszélyes a társadalomra. A Kendermagosok mozgalma, melyhez a Társaság a Szabadságjogokért jogvédő szervezet nyújt jogi segítséget, pontosan ezért fontos. Hosszú távon ugyanis talán képes lesz arra, hogy megmutassa: bizony, élnek köztünk nagy tömegben olyanok, akik minden szempontból hasznos és felelősségteljes tagjai a polgárok közösségének, de nem akarják vagy nem tudják magukat kizárólag a hivatalosan kijelölt tudatmódosító szerekkel bódítani. Az első olyan bíró, aki egy ilyen polgárt a tárgylóteremben felment majd azért, mert cselekményét nem érzi veszélyesnek a közre, nem csak nekik, hanem az egész magyar társadalomnak nagy szolgálatot fog tenni - innen ugyanis már nem lesz messze az az állapot, amikor a rendőrök kizárólag a valóban veszélyes jelenségekre tudják majd erejüket koncentrálni: ez pedig csak javíthatja mindannyiunk biztonságát.

A szerző a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) jogvédő szervezet elnöke

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.