Az idén nincs Oscar-favorit

Bár Amerika leghíresebb filmes megmérettetését, az Oscar-díjkiosztót csak március 5-én rendezik meg, a szakmai közvélemény már hosszú hetek óta találgatja, idén melyik mű lesz a befutó a legjobb film kategóriában.

A feszültség egészen január 31-ig fokozódik, fokozzák is, addig soha nem látott számban hirdetik magukat a jövendő Oscar-díjasának a különböző produkciók, még az olyan bukottak is, mint A remény bajnoka. Január 31-én azonban bejelentik a kategóriánkénti öt jelöltet.

Az önjelöltek száma azért ilyen nagy - a legjobb címére legalább tizenöten pályáznak -, mert az idén nincs abszolút favorit. A Variety című szaklap szerint néhány héttel ezelőtt még Steven Spielberg München című, az 1972-es müncheni nyári olimpia tragikus eseményeit követő izraeli hajtóvadászatot elmesélő műve annak számított. A december 4-i bemutató óta azonban (hazánkban a film január végén kerül vászonra) a lelkesedés alábbhagyott. Alighanem azért is, mert Golden Globe-jelölésekkel se szórták meg a művet, csupán a legjobb rendező és forgatókönyv kategóriában számíthat elismerésre. Hasonlóan járt a legkedveltebb kínai színésznő, Zhang Ziyi főszereplésével készült az Egy gésa emlékiratai című Arthur Golden-adaptáció, amelyet rendezőként Rob Marshall jegyez. (Magyarországon március 23-án mutatják be.) Keserű lehet a szájíze A gyűrűk ura óta félistenként tisztelt Peter Jacksonnak is: korábban ő is komoly esélyes volt a King Konggal, de a bemutató napján tízmillió dollár alatt teljesített, és nem fogadta túl nagy lelkesedés Európában sem, a "mi a baj ezzel a filmmel" bajlódó elemzések hosszú soráról már nem is szólva. A tengerentúli kiadású Premiere még fő esélyesnek tartja a Walk the Line című, Johnny Cash pályafutását bemutató zenés darabot - utalva például a Chicago korábbi meglepetéssikerére. Ez utóbbi viszont igazi lokális mű, nem igazán tudná hirdetni Hollywood hatalmát a világ többi részén. Pedig a mozijegyeladások visszaesése miatt valami kiugró sikerre volna szükség.

Kérdés persze, hogy az Oscar belépőjének tartott Golden Globe-jelölés vajon tényleg akkora befolyású-e, mint azt a média hiszi - jelentette ki, igaz, nevét elhallgatva, a Varietynek az egyik stúdióvezér. Hangsúlyozva, hogy a kritikusok másképp gondolkoznak, mint az Oscarról szavazó filmakadémia tagjai. Példaképpen az 1997-es, a kritika által agyondicsért Szigorúan bizalmast említette, mégis a Titanic tarolt abban az évben. James Cameron szuperprodukciójának kampányára sokkal több pénzt költött a gyártó, azaz a reklám még az Oscart is befolyásolhatja.

A tavalyi üzleti válság és a szerzői filmes Alexander Payne Kerülőutak című keserédes komédiájának méltatlan kikosarazása után (számos jelölését nem követte elismerés) elképzelhető, hogy idén a kisebb, független stúdiók és a kényesebb témák viszik el a díjakat. Közülük komoly esélyesnek számít a melegfilmekben járatos hongkongi Ang Lee Brokeback Mountain című drámája (a tervek szerint májusban kerül hazai mozikba). Ez a Heath Ledger és Jake Gyllenhaal pazar alakításában két wyomingi cowboyfiú hatvanas évektől tartó kapcsolatát taglaló mű az egyén tehetetlenségét mutatja meg a társadalommal szemben. Az is fontos lehet, hogy egy komoly elismerésre, a velencei Arany Oroszlánra már hivatkozhat a produkció. Ugyancsak velencei támogatással érkezik George Clooney, akinek második rendezése, a Jó estét és jó szerencsét ott két díjat is kapott: a legjobb forgatókönyvét - amelyet maga Clooney és Grant Heslov jegyez - és a legjobb férfialakításét David Strathairn játékáért. Ezekre az elismerésekre az Oscar-versenyben is esélyesek. A Jó estét és jó szerencsét (szintén csak hónapok múlva kerül nálunk mozikba) egyébként remekbe szabott, fekete-fehér, dokumentarista stílusban filmezett történelmi tabló Joseph McCarthy szenátor és az ő Amerika-ellenes tevékenységet vizsgáló bizottságának a kommunistákat üldöző kampányáról az ötvenes évek Amerikájában. Az Európai Filmakadémia például decemberi díjkiosztóján ezt a produkciót tartotta a legjobb nem európai filmnek. Kérdés, hogy a nem európaiak is így gondolják-e.


Az Oscar-díjra nevező bizottság tavaly szeptemberi döntésének értelmében Magyarországot a 2006. évi "legjobb idegen nyelvű film" kategóriában a Sorstalanság képviseli. Az Oscar-díj szabályzata szerint azok a magyar filmek versengtek a nevezésért, amelyeknek hazai mozibemutatója 2004. október 1. és 2005. szeptember 30. között volt. A bizottság döntésében a Magyar Filmművészek Szövetségét Gazdag Gyula, a Független Magyar Producerek Szövetségét Hutlassa Tamás, a Magyar Producerek Szövetségét Juhász István, a Magyar Operatőrök Társaságát (H.S.C.) Kende János, a Magyar Mozgókép Rendezők Céhét (MRC) pedig Surányi András képviselte.

Spielberg München címû filmje csupán a legjobb rendezõ és forgatókönyv kategóriában számíthat elismerésre
Spielberg München címû filmje csupán a legjobb rendezõ és forgatókönyv kategóriában számíthat elismerésre
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.