Kötvény helyett áthidaló hitel
Karácsonyra állt össze a magántőke bevonásával, állami beruházásként megépítendő autópályák listája. Az úgynevezett programutak sorába kisebb részben kerültek olyan beruházások, amelyek kivitelezőjének kiválasztása még nem zárult le, így az építkezés még nem kezdődött el. A listán azonban nagyobb számban szerepelnek a már folyamatban lévő beruházások. (Azok, amelyek esetében a szerződéses építési ár felénél kisebb részt fizettek ki). A programba vett építkezések finanszírozását szolgáló autópálya-kötvények kibocsátására viszont még várni kell.
A Népszabadság értesülései szerint kilencvenmilliárd forint áthidaló hitel folyósítására írt ki közbeszerzési pályázatot a hét elején az ÁAK Zrt. Ez várhatóan a hét végén jelenik meg. A magántőke bevonásával épülő gyorsforgalmi utak finanszírozásáért az új év első napja óta felelős társaság az igényelt összegből előreláthatólag áprilisig fizetné az útépítő cégek számláit. Az első negyedév végére ugyanis a tervek szerint lezárulhat a programutak építési költségeinek fedezésére megálmodott autópálya-kötvények kibocsátásának előkészítése.
Az ÁAK-nak elvileg már decemberben készen kellett volna állnia a nagyszabású, a nem végleges tervek szerint 2,4 milliárd eurós, vagyis 600 milliárd forintos tőkepiaci akció megkezdésére. A március óta tartó felkészülést azonban megtorpedózta, hogy az Európai Unió statisztikai hivatala ősszel részben szabálytalannak minősítette az autópályaberuházások elszámolására kialakított új magyar gyakorlatot. Az Eurostat álláspontja szerint hazánk a már megépült sztrádákat semmilyen trükkel nem helyezheti át az államháztartáson kívülre. Azaz, az ezekért kifizetett összegek újrakönyvelésével nem javíthatja az államháztartási hiányt. Annak viszont nincs akadálya, hogy az újonnan épülő sztrádák magánfinanszírozási körbe kerüljenek.
A váratlan koncepcióváltás miatt az ÁAK is kénytelen volt módosítani a terveit. Emellett a kötvénykibocsátási program végleges formába öntéséhez hiányzott a finanszírozandó projektek listája is. Ezt pótolta a kormány decemberi döntése a programutakról. Az építés alatt álló gyorsforgalmi utak befejezésének 325-330 milliárd forintos árát ezek után konkrétan tervbe vehetik az ÁAK szakértői.
Ezzel együtt az autópálya-kötvények kibocsátásának előkészítése még hónapokat vesz majd igénybe. Az akcióhoz ugyanis az Országgyűlés jóváhagyására éppen úgy szükség lesz, mint a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF), valamint egyéb szakmai felügyeletek engedélyére.