M0-ás Duna-híd: szerződés pénteken
Szakmai körökben úgy vélik, az M0-ás északi Duna-híd, összességében 61,9 milliárd forintos kivitelezését nem befolyásolja a beruházás ellen benyújtott, egyebek mellett a Levegő Munkacsoport által jegyezett újabb bírósági kereset. A tender eredményhirdetése ugyanis jelzi a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. jogi álláspontját. A társaságnál a perindításkor, késő ősszel lapunknak elmondták, részükről semmi akadálya az eredeti ütemtervnek, így a híd 2007 végére már állhat. Az eredményhirdetésre azonban annak eldöntése után kerítenek sort, van-e halasztó hatálya a keresetnek. Mivel december 28-án győztest hirdettek, az NA Rt. jogi álláspontja egyértelműnek tekinthető.
A konzorciumot alkotó Hídépítő Rt. vezérigazgatója, Apáthy Endre érdeklődésünkre úgy fogalmazott, mivel a hídra érvényes építési engedély van, nincs akadálya a munkák elkezdésének. Ha a versenytársak a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KDB) nem támadják meg az eredményt, úgy reményeik szerint már pénteken aláírhatják a megállapodást az NA Rt.-vel. A közbeszerzési tender eredményhirdetése december 28-án volt, onnantól számítva nyolc nap áll rendelkezésére az érintetteknek az esetleges vétóra - emlékeztetett a vezérigazgató. Információja szerint azonban kedd délutánig ilyen nem érkezett a KDB-hez.
Apáthy Endre elmondta, a lehető legrövidebb időn belül hozzálátnak a munkához, melyet a nagy-Duna-ági mederhíd építésével kezdenek. Ennek "árnyékában", tehát párhuzamosan történhet a kapcsolódó hálózat kivitelezése. Az M0-ás körgyűrű északi szektorának csaknem tizennégy kilométeres szakaszán kétszer kétsávos autóút épül, amely magában foglalja a komplett Duna-híd megvalósítását és két külön szintű forgalmi csomópont megépítését is. Az Árpád-hídnál kétszer nagyobb új dunai átkelő Újpestet köti majd össze Budakalásszal. A folyó felett 590 méter hosszú ferdekábeles acélhíd, a Szentendrei Duna-ág felett pedig egy 332 méter hosszú acélhíd épül, az ezekhez csatlakozó vasbeton hidak hosszúsága 922 méter lesz. A teljes építmény öt átkelőt foglal magában, a kivitelezőnek ehhez összesen kilenc hídszerkezetet kell megépítenie. A hídon kerékpáros és gyalogos járda épül, a leállósáv pedig szélesebb lesz, hogy a későbbi forgalomnövekedés függvényében bővíthessék. A teljes szakaszt legkésőbb 2007 végig kell átadni.
A hídépítésnek egyébként már az a budakalászi igény sem lehet akadálya, amellyel az önkormányzat egy elkerülő út átadását szabta hozzájárulása feltételéül arra az esetre, ha a híddal egy időben nem épülne ki az autóút elvezetése egészen a 10-es számú főútig. Erre ugyanis még ma sincs egyértelmű ütemterv. Mint azt Harcsa Lajos polgármester lapunknak újfent megerősítette, az állam és a település közti megállapodás szerint az átkelő átadásával egy időben helyezik forgalomba a 11-es főúttól keletre húzódó, mintegy három-négymilliárd forintba kerülő öt kilométeres elkerülő utat. Budakalász ezzel párhuzamosan saját kezelésébe veszi a településen belüli, szintén öt kilométernyi, több irányból érkező, ma még tranzitúthálózatot. Így különböző forgalomcsillapító eszközök kihelyezésére lesz lehetőségük, melyekkel tehermentesíthetik a települést.