Valóságshow-kat győző vetélkedők
Újítanak a kereskedelmi televíziók. A piacvezető RTL Klub arculatot váltott, frissíti reggeli és déli műsorát, és új bérleménybe költözött. Ez Magyarországon az első, kifejezetten televízió számára készült épület. Itt egy helyen készülhetnek az eddig a város legtávolabbi pontjain felvett műsorok. Az RTL Klub 1997-es indulásakor néhány hónapig a Magyar Televízió óbudai bázisát bérelte, konténerekben elszállásolva magát. Az új székházát szintén bérli, miután nem volna ésszerű, ha saját tulajdonú épülettel oldanák meg elhelyezésüket, hiszen a műsorszolgáltatási szerződés korlátozott ideig, 2012-ig szól. Ugyanakkor az RTL igényeit figyelembe véve tervezték és építették meg a budatétényi bevásárlóközpont melletti épületet.
A néző az RTL költözködéséből annyit érzékel majd, hogy az új műszaki eszközöknek köszönhetően jobb lesz a képminőség. De itt lesz a korábban a szintén az MTV bázisán berendezett Való Világ villa és stúdió. 2002-ben hatalmas sikerrel indult a Big Brother a TV 2-n, majd magyar mutánsa az RTL-en. A BB második szériája azonban kifulladt. A Való Világ megélt ugyan három részt, de korántsem biztos, hogy a nézőknek nem lenne unalmas a házban unatkozó tucatnyi embert nézni, miközben az RTL Klub már üvegkoporsóba, patkányok közé is fektetett sztárokat. Való Világ-pótlónak pedig ott volt Győzike, a fanyalgó kritikák ellenére kimagasló nézettséggel. A roma zenész most hezitál a folytatáson. A Való Világ szereplőválogatása már megtörtént, a Villa helye is megvan, ám ott az RTL habozik: egyelőre nem vág bele a korábban sikeres vállalkozás folytatásába. Az idén is olyan erősen teljesített ugyanis a Legyen Ön is milliomos és a Barátok közt páros, hogy kockázatos száműzni Vágó Istvánt egy valóságshow kedvéért.
Annyira sikeresnek tűnik a héttől háromnegyed kilencig tartó sávban a bulvárhíradó, vetélkedő, szappanopera folyam, hogy a TV 2 is ezt másolta le. A kereskedelmi csatorna előbb elkészítette a saját napi sorozatát, amely egyelőre elmarad nézettségben az RTL-étől.
Az is világosan kiderült a tavalyi év adataiból, hogy a két országos televízió kinőtte az 1996-os médiatörvényben rájuk szabott kereteket. Bár kis mértékben csökkent a két adó nézettsége, az együttesen még így is kétharmadot tesz ki. A hirdetési bevételekből még nagyobb mértékben részesednek. A médiatörvény korlátozza az országos csatornák terjeszkedését. Az RTL Klubot és a TV 2-t tévéket fenntartó társaságok nem is indítanak új csatornákat. Egy-egy tulajdonosuk viszont igen. Ez nem ellentétes a médiatörvény betűjével. Ilyen "kisbolygó" például az F+, a Cool TV vagy a most induló Klub Sport - RTL klubos tulajdonossal -, a TV 2-nél pedig az Írisz. Emellett a két nagy tévé a hirdetési piacon is keresi az új lehetőségeket: a TV 2 három további csatorna reklámidejét is értékesíti, az RTL Klub tizenegyét.
Vezetők nélkül maradt a Magyar Rádió Petőfi adója és a művészeti főszerkesztősége. December 31-én lejárt ugyanis majdnem tucatnyi vezető szerződése, és nincs senki, aki elnöki jogkörben meghosszabbíthatná azokat. Elnököt ugyanis tavaly augusztus óta nem sikerült választani az intézmény élére, s augusztusnál hamarabb már nem is lehet. (Munkatársunktól)