Ismét beköszöntött a kátyúszezon
Egyhétnyi kontinentális tél elég volt ahhoz, hogy megint lyukacsossá váljon a budapesti úthálózat: kátyú kátyú hátán, sőt a kátyú szó sokszor eufemizmusnak hat, hogy mást ne mondjunk, a Szentendrei út Aquincumon túli részén az ember sokkal találóbbnak érzi például a kráter kifejezést. A romlás azért is szembeszökő, mert soha ennyi utat - nyolcvan kilométer - nem simítottak ki a fővárosban, mint az idén: csendben surrogó aszfaltról hirtelen bombatölcsérekbe huppanni talán még sokkolóbb, mint folyamatosan kerülgetni a szakadékokat. Szakemberek azonban ehhez hozzáteszik: az idén felújított részekkel kapcsolatban se legyenek túl nagy illúzióink.
A cudar időjárás - hőingadozások, sok csapadék - miatt december eleje óta valóban nőtt az úthibák száma - közölte érdeklődésünkre a legfőbb kátyúgazda, a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. illetékes igazgatója. Ha azonban hosszabb időszakot nézünk, kiderül, hogy lényegesen jobban állunk, mint tavaly ilyenkor: 2004 hasonló időszakában 1840 kátyút összesítettek az útellenőrök, most kevesebb mint a felét - mondta Csanádi Csaba. A javulásnak több oka van; a társaság először is 65-70 százalékkal nagyobb mennyiségű javítóanyagot teríthetett szét a városban, vagyis nagyobb felületen javíthatott, mint egy éve. Itt is vannak számok: 195 ezer négyzetméter, szemben 110 ezer négyzetméterrel. Az általános javuláshoz persze a nyolcvan kilométernyi útfelújítás is hozzájárult.
A kátyúzás egyébként folyamatos - már ha az időjárás megengedi. Szakadó hóban vagy esőben nincs mit tenni, de a hideg önmagában nem akadály - bár mínusz öt fok alatt csak ideiglenes javítás végezhető -, a technológia biztosított. Ahogy a pénz is: nem kell várni a költségvetés elfogadásáig, a munka 60 százalékát végző külsős útjavító cégeknek 1,15 milliárdot hagyott jóvá a Fővárosi Közgyűlés, és az FKF Rt.-nek is megvan a szükséges kerete - tette hozzá az igazgató.
Mindezzel együtt szakemberek állítják, hogy a hálózat frissen felújított részeivel sem lehetünk elégedettek, ugyanis már most látszik, nem fogják kiállni az idő próbáját. A városüzemeltetési bizottság szakpolitikusa, Szálka Miklós (Fidesz) szerint a fő baj az, hogy a rekonstrukcióval megbízott cégek - a fővárosi megrendelésnek megfelelően - csak a felső rétegeket tették rendbe, az alaprétegekhez nem nyúltak. A szó szoros értelmében tehát nem is beszélhetünk igazi felújításról. "Feketére festették az utakat" - fogalmazott Szálka, aki szerint a rendbe rakott részek négy-öt év múlva alig mutatnak majd jobb képet, mint a régiek, ha marad a mostani hozzáállás. A nagy rohanásban félredobták a régi szabályt, amely szerint október 15. után nem építkeznek a szabad ég alatt, mert a hideg nem engedi meg a minőségi munkát. Tudvalévő, hogy az útra szánt aszfalt akkor lesz tartós, ha 240 Celsius-fokosan tömörítik - ez a téli hónapokban már nem megy, az anyag jószerivel már a teherautón kihűl - jegyezte meg a képviselő. Szálka szerint a munka minőségének számonkérése sem megnyugtató, és a garancia sem szavatol igazán, hiszen az csak az elvégzett munkára, vagyis a legfelső réteg(ek) cseréjére vonatkozik.
| Az FKF Rt. külön irodát tart fenn a lyukra futott autósok kárainak rendezésére. A XI. kerületi Bánk bán utcába azok mehetnek, akiknek kocsija a fő- és tömegközlekedési úthálózat burkolathibái miatt szenvedett sérüléseket, és bejelentésüket "hitelt érdemlően" bizonyítani tudják - vagyis van egy tanújuk, vagy egy fényképük vagy egy rendőrségi jegyzőkönyvük. A vitás esetek kivizsgálására az FKF Rt. külső szakértőket kér fel. Megtudtuk: az idén december 6-ig 3733 esetben keresték fel a Bánk bán utcai irodát, az FKF Rt. biztosítója nagyjából 160 millió forintot fizetett ki a kárvallottaknak. A darabszám nagyjából megegyezik a tavalyival, de az összeg valamivel kevesebb. A sérült autó tulajdonosa 4-5 héten belül jut a pénzéhez. Aki nem fő- és tömegközlekedési, azaz nem a fővárosi önkormányzat felügyelete alá tartozó úton futott kátyúba, az illetékes kerületi önkormányzatnál próbálkozhat.