Ismét beköszöntött a kátyúszezon

Megint elkezdett lyukadozni a budapesti úthálózat. Szakemberek közben állítják: a frissen felújított szakaszok sem lesznek sokáig jók.

Egyhétnyi kontinentális tél elég volt ahhoz, hogy megint lyukacsossá váljon a budapesti úthálózat: kátyú kátyú hátán, sőt a kátyú szó sokszor eufemizmusnak hat, hogy mást ne mondjunk, a Szentendrei út Aquincumon túli részén az ember sokkal találóbbnak érzi például a kráter kifejezést. A romlás azért is szembeszökő, mert soha ennyi utat - nyolcvan kilométer - nem simítottak ki a fővárosban, mint az idén: csendben surrogó aszfaltról hirtelen bombatölcsérekbe huppanni talán még sokkolóbb, mint folyamatosan kerülgetni a szakadékokat. Szakemberek azonban ehhez hozzáteszik: az idén felújított részekkel kapcsolatban se legyenek túl nagy illúzióink.

A cudar időjárás - hőingadozások, sok csapadék - miatt december eleje óta valóban nőtt az úthibák száma - közölte érdeklődésünkre a legfőbb kátyúgazda, a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. illetékes igazgatója. Ha azonban hosszabb időszakot nézünk, kiderül, hogy lényegesen jobban állunk, mint tavaly ilyenkor: 2004 hasonló időszakában 1840 kátyút összesítettek az útellenőrök, most kevesebb mint a felét - mondta Csanádi Csaba. A javulásnak több oka van; a társaság először is 65-70 százalékkal nagyobb mennyiségű javítóanyagot teríthetett szét a városban, vagyis nagyobb felületen javíthatott, mint egy éve. Itt is vannak számok: 195 ezer négyzetméter, szemben 110 ezer négyzetméterrel. Az általános javuláshoz persze a nyolcvan kilométernyi útfelújítás is hozzájárult.

A kátyúzás egyébként folyamatos - már ha az időjárás megengedi. Szakadó hóban vagy esőben nincs mit tenni, de a hideg önmagában nem akadály - bár mínusz öt fok alatt csak ideiglenes javítás végezhető -, a technológia biztosított. Ahogy a pénz is: nem kell várni a költségvetés elfogadásáig, a munka 60 százalékát végző külsős útjavító cégeknek 1,15 milliárdot hagyott jóvá a Fővárosi Közgyűlés, és az FKF Rt.-nek is megvan a szükséges kerete - tette hozzá az igazgató.

Mindezzel együtt szakemberek állítják, hogy a hálózat frissen felújított részeivel sem lehetünk elégedettek, ugyanis már most látszik, nem fogják kiállni az idő próbáját. A városüzemeltetési bizottság szakpolitikusa, Szálka Miklós (Fidesz) szerint a fő baj az, hogy a rekonstrukcióval megbízott cégek - a fővárosi megrendelésnek megfelelően - csak a felső rétegeket tették rendbe, az alaprétegekhez nem nyúltak. A szó szoros értelmében tehát nem is beszélhetünk igazi felújításról. "Feketére festették az utakat" - fogalmazott Szálka, aki szerint a rendbe rakott részek négy-öt év múlva alig mutatnak majd jobb képet, mint a régiek, ha marad a mostani hozzáállás. A nagy rohanásban félredobták a régi szabályt, amely szerint október 15. után nem építkeznek a szabad ég alatt, mert a hideg nem engedi meg a minőségi munkát. Tudvalévő, hogy az útra szánt aszfalt akkor lesz tartós, ha 240 Celsius-fokosan tömörítik - ez a téli hónapokban már nem megy, az anyag jószerivel már a teherautón kihűl - jegyezte meg a képviselő. Szálka szerint a munka minőségének számonkérése sem megnyugtató, és a garancia sem szavatol igazán, hiszen az csak az elvégzett munkára, vagyis a legfelső réteg(ek) cseréjére vonatkozik.

| Az FKF Rt. külön irodát tart fenn a lyukra futott autósok kárainak rendezésére. A XI. kerületi Bánk bán utcába azok mehetnek, akiknek kocsija a fő- és tömegközlekedési úthálózat burkolathibái miatt szenvedett sérüléseket, és bejelentésüket "hitelt érdemlően" bizonyítani tudják - vagyis van egy tanújuk, vagy egy fényképük vagy egy rendőrségi jegyzőkönyvük. A vitás esetek kivizsgálására az FKF Rt. külső szakértőket kér fel. Megtudtuk: az idén december 6-ig 3733 esetben keresték fel a Bánk bán utcai irodát, az FKF Rt. biztosítója nagyjából 160 millió forintot fizetett ki a kárvallottaknak. A darabszám nagyjából megegyezik a tavalyival, de az összeg valamivel kevesebb. A sérült autó tulajdonosa 4-5 héten belül jut a pénzéhez. Aki nem fő- és tömegközlekedési, azaz nem a fővárosi önkormányzat felügyelete alá tartozó úton futott kátyúba, az illetékes kerületi önkormányzatnál próbálkozhat.

III. kerület, Kolostor utca. Több lyuk, mint aszfalt
III. kerület, Kolostor utca. Több lyuk, mint aszfalt
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.